تلاش های رسانه ای برای ارائه گزارش صادقانه از جهاد/ لنز دوربین در گروه های جهادی


ساعت: 14:06
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۱/۰۵
کد خبر: 1887336

«روایت جهاد» کمپینی برای پوشش فعالیت های جهادی گروه های مردمی در فضای مجازی و توییتر و اینستاگرام است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ امروز کلمه “گروه های جهادی«در آگاهی عمومی کاملاً شناخته شده است و به احساس همبستگی، کمک به همسایه و تلاش مضاعف برای آبادانی کشور تبدیل شده است. تلاش و کوشش تنها از سوی گروه‌های کاملاً مردمی و خارج از عرف اداری و حکومتی برکات فراوانی را برای جامعه هدف به ارمغان آورده است.


پوشش رسانه ای روایت های جهادی

شاید بازتاب و انعکاس رسانه ای فعالیت های خالصانه جهادگران بسیجی را در ساخت و سازهایی که توسط همین گروه های جهادی در روستاهای فقیر نشین در نقاط مختلف کشور انجام می شود، دیده باشیم. از حضور بی وصف و مطیع گروه های دانش آموزی، بسیجی، پزشکی و اجتماعی در این روستاها که منجر به ساخت و ساز و نوسازی مدارس، حمام ها، سرویس های بهداشتی و منازل روستائیان شد.

علاوه بر حضور در روستاهای دور دست کمک مومنان گروه های جهادی در ایام کرونا با تهیه بسته‌های غذایی و تحویل درب منزل خانواده‌های نیازمند، با حضور داوطلبانه در بیمارستان‌ها برای کمک به کادر درمانی و یا شست‌وشو و استحمام بدن بیماران کرونایی در بهش زهرا، کارگاه‌های خانگی ساخت ماسک یا عکس ایجاد می‌کنیم. موضوع ضدعفونی معابر شهری یا تحویل بسته‌های ضدعفونی و شستشوی منازل به افراد نیازمند بارها در رسانه‌ها بازتاب داشته و این تصاویر و فیلم‌ها در فضای مجازی دست به دست می‌شود.

بلایای طبیعی و بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله حکایت دیگری از حضور محبت آمیز گروه های جهادی برای خدمت رسانی به مردم آسیب دیده از این حوادث است. قبل از اعزام تیم های اورژانس و هلال احمر و حضور طعنه آمیز مقامات دولتی در گرفتن عکس یادگاری بارها ثابت شده است. گروه های جهادی در همان ساعات اولیه برای مقابله با بحران و کمک به خانواده های حادثه دیده به زمین اعزام شدند و شروع به خدمت کردند.


جهادی ناخواسته


f31b5e99 ac4c 4227 b5a8 50b667587003 خبر خاکستری

شاید قبل از ظهور گروه های جهادی، این وظیفه خدمت رسانی به روستاها و تبدیل آنها به بدنه دولت بر عهده «جهاد سازندگی» بود. سازمانی که در اوایل انقلاب به دستور امام خمینی (ره) تأسیس شد و این جهادگران به طور غیرمنتظره و با تلاش های انقلابی در دوران دفاع مقدس دست در دست رزمندگان اسلام ایستادند و در گروه های مهندسی در سازندگی شرکت کردند. خاکریزها، پل ها و فعالیت های پشتیبانی و لجستیکی. و پس از جنگ با ارائه خدمات 24 ساعته در روستاهای فقیرنشین خود را وقف این امر کردند.


خیانت دولت اصلاحات در لغو جهاد سازندگی

اما برخی از مسئولان از ابتدا با جهاد ارتباط خوبی برقرار نکردند و با عدم همکاری با این سازمان انقلابی سعی در حذف تدریجی آن داشتند. مظفر نامدار، فرمانده گردان مهندس جهاد سازندگی گیلان که از بنیانگذاران جهاد سازندگی است، در گفت وگویی گفت: دولت موقت و مهندس بازرگان ارتباط خوبی با جهاد نداشتند، به ویژه اینکه امام فرمودند جهاد. و سپاه دو بال انقلاب بودند که جهاد همکاری نداشت. از دیگر گروه ها و افرادی که مخالف جهاد سازندگی بودند، سازمان مجاهدین خلق و مجاهدین بودند که در روستاها پایگاه داشتند و همه آنها را با ساخت و ساز از روستاها بیرون کردیم و آن پایگاه ها را از آنها گرفتیم و چون بعد جهاد، وارد آن روستاها شدند، آمدند، دیگر فرصتی برای گسترش نماند و شکست سنگینی متحمل شدند..

میرحسین موسوی از جمله کسانی بود که با جهاد سازندگی رابطه خوبی نداشت. او می خواست تمام امور کشور در دست او باشد و همه چیز به دست دولت اداره شود. او قصد داشت برای جهاد بوروکراسی ایجاد کند و اتفاقاً موفق شد. جهاد سازندگی در دوره نخست وزیری میرحسین موسوی به وزارتخانه تبدیل شد و به تدریج رویکرد بوروکراتیک به شکل قبل از انقلاب جا افتاد و جهاد از جایگاه نهادی و مردمی خود خارج شد..»

نامدار می گوید: «بزرگترین مشوق ما در جهاد امام خمینی (ره)، شهید بهشتی و مقام معظم رهبری بودند. حمایت مقام معظم رهبری از جهاد به حدی بود که زمانی که روسای جمهور کشورهای مختلف به دیدار ایشان می آمدند، حضرت آقا از این گروه ها تجلیل می کردند و همین امر باعث شد آن کشورها خواهان تجربه موفق جهاد سازندگی در کشورهای خود نیز باشند.. »


بسیج سازندگی جان می گیرد


4e4bff62 d924 4644 980f 87b0375411a5 خبر خاکستری

در سال 1358 مقام معظم رهبری در تصمیمی راهبردی و جسورانه دستور تشکیل بسیج سازندگی را صادر کردند. بسیجیانی که باید راه جهاد سازندگی را ادامه دهند. بتدریج با فعالیت این بسیجیان به ویژه در مواقع بحران، رنگ خدمت صادقانه و خالصانه دوباره در جامعه پیچید و اصناف و افراد مختلف داوطلبانه در این گروه های جهادی بسیجی تلاش می کردند تا از تلاش و کوشش خودداری کنند. کلمه “خدمات” از جامعه ناپدید می شود.

اکنون این کمپین «روایت جهاد» با پوشش تلاش‌های گروه‌های جهادی در رسانه‌ها و همه این‌ها با حمایت فعالان رسانه‌ای با هدف زنده نگه‌داشتن بذر امید و مشارکت مردم در قلب‌های جامعه به‌ویژه محرومان دهم برگزار می‌شود. فضای مجازی لازم است

دیدگاهتان را بنویسید