لایو اینستاگرام اخلاق و امنیت جامعه را تهدید می کند/ جریان اطلاعات در اینستاگرام باید کنترل شود


ساعت: 09:20
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۵
کد خبر: 1856156

اسماعیلی طبا با اشاره به اینکه لایو اینستاگرام اخلاق و امنیت جامعه را تهدید می کند، گفت: امروز رهایی و آزادی جریان اطلاعات یکی تلقی می شود در حالی که با یکدیگر متفاوت هستند و باید آزادی جریان اطلاعات را کنترل کنیم، اما وقتی این فضا دیگر قابل کنترل نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، این روزها صفحه اینستاگرام یک نوجوان یکی از پربازدیدترین صفحات اینستاگرام است. پسری با حضور دو دختر نوجوان در کنار خود به ادای احترام به مردان طرفدار چندهمسری که نسخه های مشابه آنها در اینستاگرام موجود است، توانست توجه زیادی را به خود جلب کند که اغلب به صورت کامنت های ناخوشایند و ناراحتی از این بابت است. حجم مطالب مبتذل حضور سه نوجوان

واقعیت این است که باید اعتراف کنیم که ابتذال در سال های اخیر با وجود ضد ارزشی بودن، نه تنها از بین نرفته است، بلکه موفق به کسب درآمد شده است. به همین دلیل است که بسیاری از اتفاقات در فضای مجازی حول محور ابتذال می چرخد. از مهاجرت بازیگران یا چهره ها از فضای مجازی به ترکیه و ساخت فیلم از زمان خودکشی تا ضرب و شتم در خیابان و علائم و نمادهای مجازی برای دیگر چهره ها، امروزه سه نوجوان ایرانی با تولید فیلم های سخیف طرفداران خود را پرورش می دهند. دنبال کنندگانی که بیشتر از سریال هایی که هر شب از تلویزیون پخش می شود به پایان داستان خود علاقه مند هستند.

فضای اینستاگرام به کلی رها شد/ لایو اینستاگرام روحیه و امنیت کشور را تهدید می کند

بنابراین سید مرتضی اسماعیلی طبا دبیر انجمن سواد رسانه ای استان کوم در گفت و گو با خبرنگار کوم فردا با اشاره به فضای اینستاگرام گفت: امروز اینستاگرام فضایی کاملا خالی است و فیلتری ندارد. امروزه فعالیت های غیرقانونی به راحتی در این حوزه انجام می شود که حتی در کشورهای دیگر ممنوع است.

وی ادامه داد: نکته جالب اینکه پهنای باندی که اینستاگرام دارد چندین برابر پهنای باندی است که پیام رسان های داخلی با پخش زنده خود روحیه و امنیت کشور را تهدید می کنند.


آزادی جریان اطلاعات با رها کردن متفاوت است

یکی از اعضای شورای فرهنگ عمومی کوم گفت: امروز آزادسازی و آزادی جریان اطلاعات یکی تلقی می شود در حالی که این دو موضوع کاملاً متفاوت است. ما باید آزادی جریان اطلاعات را کنترل کنیم اما وقتی این فضا آزاد باشد دیگر قابل کنترل نیست و متاسفانه امروز در کشور ما این اتفاق افتاده است.

وی افزود: احتمالاً به خاطر دارید که در جریان شهادت سردار قاسم سلیمانی، اینستاگرام چندین هزار حساب ایرانی را به دلیل انتشار نام و عکس های شهید سلیمانی مسدود کرد. وقتی اینستاگرام با ما اینگونه رفتار می کند، چگونه می توانیم بیشترین پهنای باند را در کشور برای آن فراهم کنیم؟


پهنای باند و عدم کنترل در اینستاگرام باعث آسیب شد

اسماعیلی طبا افزود: لایو اینستاگرام در بحث های آموزشی قابل استفاده است اما با توجه به فضای خالی اینستاگرام و پهنای باند خوب و بالایی که بدون نظارت در اختیار وی قرار می گرفت این آسیب ها را به همراه داشت.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع استفاده از این فضاها خوب است اما تاکید می کنم باید تحت کنترل و نظارت جدی باشد تا آسیب ها به حداقل برسد.

این کارشناس فضای مجازی افزود: برخی از پخش زنده ای که در حال انجام است می تواند باعث فروپاشی خانواده ها، افزایش بحران های اخلاقی در جامعه و حتی بحران های امنیتی شود. در این راستا یادی می کنیم از شهید همدانی که اهل این فضا بود. بنابراین استفاده از این فضاها باید کنترل و نظارت شود تا آسیبی وارد نشود.


سواد رسانه ای راه مقابله با تهدیدات سایبری است

وی با اشاره به راهکارهای مقابله با این تهدیدات و کنترل فضای مجازی در کشور، تاکید کرد: برای کنترل داده های فضای مجازی در سراسر دنیا بحثی به نام پورت داده وجود دارد که متاسفانه در ایران وجود ندارد. و هیچ کنترلی روی داده ها وجود ندارد.

اسماعیلی طبا ادامه داد: یکی از تصمیمات دیگر که باز هم به نوعی وظیفه دولت است، افزایش سطح دانش و سواد رسانه ای جامعه است. با توجه به تشکیل شورای عالی فضای مجازی، اما همچنان این گونه مسائل در کشور به درستی انجام نشده و یا بسیار ضعیف است.

وی گفت: در حال حاضر آموزش سواد رسانه ای برای دانش آموزان تنها یک درس در پایه دهم است در حالی که آموزش سواد رسانه ای باید از مقطع ابتدایی شروع شود و یا وزارت علوم در این زمینه به دانش آموزان توجهی نمی کند.

این کارشناس فضای مجازی افزود: البته اقدامات خوبی در حوزه علمیه کوم انجام شده است اما هنوز جای کار وجود دارد و می توان اقدامات موثرتری در این زمینه انجام داد. مبلغانی که از طرف حوزه برای تبلیغ به شهرهای دیگر اعزام می شوند باید به سواد رسانه ای مجهز باشند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید