سایه سنگین ویروس بی تفاوتی بر روی 325 کلبه بوم گردی کرمان / با الهام از باغ شاهزاده ماهان در بی بی حیات

ساعت: 07:58
تاریخ انتشار: 1400/08/25
کد خبر: 1784633

تاج گذاری و خشم مسئولان از اقامتگاه های بومگردی؛

با فوران تاج، بسیاری از مشاغل از جمله صنعت گردشگری، به ویژه اقامتگاه های بوم گردی آسیب دیدند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از آرماند; بیش از 630 روز از اعلام اپیدمی تاج در ایران می گذرد. این بیماری که حرفه های مختلف از جمله صنعت گردشگری به ویژه اقامتگاه های بوم گردی را درگیر می کند. خسارات ناشی از این اشغال واقعیتی مسلم است که بسیاری از صاحبان اقامتگاه های بوم گردی واحدهای بوم گردی خود را به دلیل روند رو به رشد بیماری و کمبود گردشگر در مناطق گردشگری تعطیل کرده اند.

فروردین ماه امسال معین افضلی سرپرست معاونت گردشگری استانداری کرمان در گفت و گو با خبرنگار ما از وجود 325 اقامتگاه بوم گردی در استان خبر داد.

جواد ابراهیمی زاده مدیر اقامتگاه بوم گردی آفتابگردان شهداد در گفتگو با راه آرمان؛ وی گفت: از سال 1390 به عنوان راهنمای محلی از طرف میراث فرهنگی شهداد مسافران، میهمانان و تورهای سراسر منطقه و کویر شهداد را همراهی کرده‌ام. مسافرانی را که از استان های دور به این شهر می آمدند اسکان دادم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه محل سکونت از نظر موقعیت مکانی و تجهیزات تکمیل نشده بود از طریق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان به دنبال دریافت وام بودم. به این ترتیب من با مشکلات زیادی مواجه شدم و به همین دلیل او به دنبال وام نبود.»

f6d3043f fbb5 48c1 aefe 907daa3af9dc خبر خاکستری


مدیر اقامتگاه بوم گردی آفتابگردان شهداد گفت: مدتی با همین امکانات کار کردم تا اینکه بنا به دلایلی اقامتگاه بوم گردی را موقتاً تعطیل کردم و بعد بیماری تاج شیوع پیدا کرد و همه واحدهای محیط زیست مجبور به این کار شدند. «دایره ها بسته شد.

ابراهیمی زاده گفت: از اوایل دهه 1400 با کاهش و کنترل بیماری های عروق کرونر قلب، واحدهای بوم گردی به مرور زمان بازگشایی شدند. اما من به عنوان مدیر واحد بوم گردی آفتابگردان تاکنون موفق به بازگشایی واحدم نشده ام.

مدیر اقامتگاه بوم گردی آفتابگردان منطقه شهداد گفت: تصمیم دارم در صورت همکاری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مکان دیگری را که در اختیار دارم با فضایی مناسب برای تامین میهمانان و گردشگران تکمیل و بازگشایی کنم.

با الهام از باغ شاهزاده ماهان در بی بی حیات

مصطفی حاج اسماعیلی مدیر اقامتگاه بوم گردی ندنویه در منطقه بی بی حیات در گفتگو با راه آرمان؛ وی گفت: از ابتدای فعالیت در این زمینه هیچ امیدی به مسئولان نداشتیم و دست روی زانو گذاشتیم و شروع به کار کردیم.

وی گفت: این خانه باغ بزرگی است مانند طرح باغ شاهزاده ماهان با آبنما در وسط و آلاچیق های دو طرف این باغ چشم نوازی دارد. ما در این آپارتمان اتاق ساختیم و اتاق ها را بازسازی کردیم تا هزینه های زیادی برای این اقدامات پرداخت شود.

مدیر اقامتگاه بوم گردی ندنویه در منطقه بی بی حیات گفت: با شیوع بیماری عروق کرونر 50 میلیون تن تسهیلات به ما داده شد که سود آن 12 درصد بود و اکنون دو میلیون و چهارصد تن پرداخت می کنیم. در هر ماه، حتی اگر گردشگران زیادی داشته باشند.

حاج اسماعیلی گفت: مسئولان می آیند و فضا را می بینند و می گویند آپارتمانی تمیز است که باید در استان کرمان بدرخشد. اما وقتی به دیدار مسئولان می رویم باید از هفت خوان رستم بگذریم.

مدیر اقامتگاه بوم گردی ندنویه در منطقه بی بی حیات گفت: بعد از شیوع بیماری عروق کرونر با وجود اینکه محل اقامت ما بوم گردی است و اتاق هایمان مجزا و البته خارج از شهر هستیم اما در 50 درصد کار می کنیم. ظرفیت ما به اندازه کافی از خودمان نداشتیم و تبلیغات کافی برای استقبال از مردم آنطور که شایسته آنهاست نداشتیم.

وی خاطرنشان کرد: در برخی از استان ها از جمله فارس که عباس برزگر اقامتگاه بوم گردی راه اندازی کرده است. تابلوهایی از ورودی شیراز به سمت محل سکونت وی نصب شده و مردم به سمت محل اقامت هدایت می شوند. نصب تابلویی که مسیر کلبه بومگردی را مشخص می کند برای کارکنان بسیار مناسب است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید