دامداران جاجرمی گرفتار مشکلات / خطر انقراض صنعت دامداری

زمان: 14:19
منتشر شده در: 1400/07/25
کد خبر: 1776812

کمبود غذا ، نبود بستر برای جمع آوری شیر خام ، تاجران گوشت و مرگ و میر دام مشکلاتی است که این روزها کشاورزان جاجرمی را ناراضی کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گفته Astratrak ، دامداری همیشه یک مزیت بزرگ برای یک روستا ، شهر یا شهر و استان یا حتی کشور است ، زیرا به این معنی است که این منطقه نیاز کمتری به واردات محصولات لبنی و پروتئینی و خودکفایی در تأمین غذای مورد نیاز انسان دارد. امنیت غذایی در همه کشورها


اما در سال های اخیر عواملی مانند افزایش قیمت شیر ​​و گوشت و خشکسالی های پی در پی کشاورزان جاجرمی را وادار کرده است تا برای تأمین معیشت دام های خود را بفروشند.

یکی از کشاورزان جاجرمی به خبرنگار ما گفت: کمبود خوراک دام ، افت بازار دامپروری و رشد دلالان آثار منفی آنها را بر تعداد دام های شهرستان نشان داده است و ذبح دام های مولد بزرگترین تاثیر این وضعیت.. “

وی با تاکید بر اینکه ذبح گاوهای سبک و سنگین برای تولیدکننده اجتناب ناپذیر است و چیزی جز ضرر ندارد ، گفت: اما در این میان دلالان و قصابان بارها از هر کیلو گوشت سود می برند.

این پرورش دهنده باتجربه گفت: عدم تحویل به موقع دام به دامدار به دلیل نبود کارخانه خوراک از یک سو و مازاد مصرف ناخواسته شیر در سطح شهر به دلیل نبود مراکز جمع آوری شیر خام یکی از دلایل تلف شدن گاو در جاجرم

وی ادامه داد: دلالان گوشت جولان حاضر در شهر شمالی به دلیل نبود کشتارگاه های صنعتی و مرگ و میر زیاد دام به دلیل نبود درمانگاه تخصصی از دیگر عواملی هستند که جاجرم را تنها شهر خراسان شمالی بدون زیرساخت کرده است. از دام و طیور پشتیبانی نمی کند.

وی تاکید کرد: اگر این هزینه ها باید برای برداشت دام شهرستان توسط کشاورزان و دلالان منطقه خراسان رضوی و شمال کشور جذب شود ، شهر جاجرم در آینده نزدیک وارد کننده دام و محصولات دامی می شود. “

یکی دیگر از کشاورزان جاجرمی گفت: از فرماندار جاجرم می خواهیم که در مورد عدم وجود پلاک ثبتی برای گاوهای جاجرم به مرکز استان نامه بنویسد تا از مسئولین مربوطه کنسانتره دریافت کند.

وی افزود: عملاً مدیران در این دوره با قرار ندادن پلاک روی دام ها ، ما کشاورزان را مجبور به کشتن دام های مولد خود می کنیم.

یکی دیگر از پرورش دهندگان جاجرمی گفت: از فرماندار جاجرم و دادستان می خواهیم بررسی کنند که چرا تناژ کل کنسانتره دام دولتی در منطقه جاجرم برای صدها دام سبک و سنگین نباید به 3 تن برسد؟

وی با بیان اینکه دامدار جاجرم مجبور بود در ساعت 4 صبح برای به دست آوردن غلظت خود در صف بایستد ، افزود: چرا گاوهای جاجرم مجبورند با این بی تدبیری هر روز به کشتارگاه ها بروند و با امنیت غذایی مردم بازی کنند؟

81571e03 3535 4121 aa47 81601d85fae5 خبر خاکستری


توزیع خوراک یارانه ای براساس جمعیت دام

عباسیان ، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جاجرم به خبرنگار ما گفت: “به دلیل کمبود منابع دامی مانند جو ، ذرت و … و همچنین خشکسالی های اخیر ، هر ورودی از طریق سایت شناسایی دام توزیع می شود که به این معنی که کشاورز ابتدا باید دامداری کند. «پلاک های توزیع بر اساس این مواد اولیه را به شهر شناسایی کنید.

وی گفت: در شهرستان جاجرم بر اساس دامداری ثبت شده در سیستم ماهانه 400 تن کنسانتره دولتی طی 3 ماه در 3 نقطه جاجرم ، سنخواست ، شوگان بین کشاورزان توزیع می شود.

عباسیان گفت: 425 تن جو یارانه ای ماه گذشته بین کشاورزان سنتی توزیع شد.

وی در مورد پلاک های ثبت احشام گفت: پلاک های ثبت دام توسط سیستم مهندسی کشاورزی ساخته می شود و پلاک های ثبتی هم اکنون در سطح شهر موجود است و کشاورزان می توانند برای دریافت پلاک ثبت نام اقدام کنند.

مدیر جهاد کشاورزی جاجرم با بیان اینکه پلاک های ثبت احشام از سال گذشته مهر شده است ، افزود: برخی از کشاورزان به دلیل قیمت این کار را به تاخیر می اندازند.

وی افزود: سال گذشته نزدیک به 100 هزار راس دام سبک و سنگین در سطح شهر توسط کارکنان نظام مهندسی مهر شد.

عباسیان خاطرنشان کرد: همه کشاورزان و سرمایه گذاران که مایل به راه اندازی مرکز جمع آوری شیر هستند می توانند از سیستم مهندسی کشاورزی مجوز بگیرند و شیر بخرند.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید