منافع برخی از مردم در نابودی دامداری «گاو سبک» / امنیت غذایی استان یزد در خطر است.


ساعت: 14:59
تاریخ انتشار: 31.05.1401
کد خبر: 1891729

کرم نژاد نماینده عشایر در ابرکو گفت: مصلحت مردم در نابودی و حذف کامل دامداری سبک در کشور است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ احمد کرم نژاد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با بیان اینکه عشایر استان یزد در حال حاضر اقدام به خرید دام سبک برای ناپدید شدن کامل در کشور نمی کنند و متأسفانه مسئولان در این زمینه سکوت کرده اند، اظهار داشت: در حال حاضر عشایر استان یزد دام سبک نمی خرند.

وی ادامه داد: روش این قشر خاص به این صورت است که با پایین نگه داشتن قیمت گوشت تلاش می کنند دامداران روستایی و عشایری را دلسرد و ضرر و زیان کنند تا احدی دست به دامداری سبک نزند.

نماینده عشایر شهرستان ابرکوه با بیان اینکه در صورت تداوم سیاست ها و روش های فعلی در زمینه دام سبک قطعا در آینده ای نه چندان دور کشور برای تامین گوشت قرمز کاملا به منابع خارجی وابسته خواهد شد. زمانی که پرورش دام سبک برای پرورش دهنده سودی نداشته باشد دام های مولد خود را می فروشد یا می کشد و از این کار دست می کشد به این ترتیب تعداد حیوانات سبک در کشور کاهش می یابد که امنیت غذایی کشور را با مشکل مواجه می کند.

کرم نژاد ادامه داد: تنها عشایر استان یزد در حال حاضر توانایی تامین حداقل 20 درصد گوشت استان را دارند اما متاسفانه از آنها حمایت نمی شود و این توان و توانایی مورد غفلت مسئولان قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه با توجه به سیاست ها و منافع مردم، عشایر استان در آستانه حذف قرار دارند، ابراز داشت: رشد قارچ گونه معادنی که به نام توسعه هیچ مانعی نمی بینند باعث مراتع عشایر شده است. آسیب جدی دیده و علاوه بر آن باری که وارد راه های عشایری شد و قیمت پایین دام سبک، عشایر را به فکر رها کردن زندگی عشایری انداخت.

کرم نژاد نماینده عشایر شهرستان ابرکوه در پایان گفت: اگر واقعاً مسئولان و سیاسیون قصد حمایت از دامداران و عشایر روستایی را دارند و قصد تهدید امنیت غذایی کشور را ندارند، اکنون باید در مقابل مردم بایستند. عده ای خاص و نگذارند سیاست ها و روش های این افراد خاص منجر به نابودی چوپانان و عشایر روستا شود.

انتهای پیام/ک

دیدگاهتان را بنویسید