انتقاد خانه کار به حداقل دستمزد کارگران مصوب شورای عالی کار

انتقاد خانه کار به حداقل دستمزد کارگران مصوب شورای عالی کار

علی اصغر نجاری (دبیر اجرایی خانه کارگر زنجان) در خصوص بحث حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار گفت: به نظر من با وجود افزایش عجیب حداقل دستمزد در سال جاری و شرایط اضطراری که در این روند وجود دارد. برای حل مشکل میز کارگری، فعالان کارگری بهتر است سعی کنند دستمزد کارگران را بیش از این کاهش ندهند.

وی با بیان اینکه خبر افزایش 27 درصدی نگرانی های زیادی در افکار عمومی ایجاد کرد، اظهار داشت: با مصوبه فعلی دستمزد، بی مسئولیتی دولت نسبت به 53 درصد مردم در مصوبه شورای عالی کار منعکس شده است. کارشناسان دلسوز و بی طرف می دانند و قاطعانه گفته اند که در مصوبه حقوق و دستمزد 1402 تخلف وجود دارد و قانون کار و تبصره های اختصاصی ماده 41 اصلا رعایت نمی شود.

دبیر اجرایی خانه کار زنجان تاکید کرد: اگر دولت بخواهد با همین روند هر سال دستمزدها را تصویب کند، بهتر است قانون کار را تغییر دهد و هر سال به این شکل واضح و آشکار قانون را زیر پا نگذارد و شرم از تخلف را زیر پا بگذارد. از قانون البته تا زمانی که دولت سبد معیشت خودخواسته را در نظر نگیرد.

نجاری با اشاره به سخنان وزیر کار در جلسات شورای عالی کار مبنی بر اینکه آقای خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی تورم را در سال آینده کاهش می دهد و کارگران نگران نباشند، گفت: باید به آنها بگوییم که دولت و اقتصادش. متأسفانه وزرا کمتر از آن چیزی هستند که بتوانند به وعده های خود برای مهار تورم عمل کنند.

این فعال کارگری با اشاره به اینکه بانک مرکزی به عنوان نهادی تحت عنوان وزارت اقتصاد در زمینه تورم یک محاسبه عددی انجام داد که حتی ملاک هم نبود، با توجه به نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی و مركز آمار بعيد نيست كه دولت در سال آينده تنها با اعداد و ارقام تورم را كنترل كند و مردم دوباره هيچ احساسي نسبت به آن نداشته باشند. دولت بدون آگاهی از تحولات قیمتی در کف جامعه به صورت یک طرفه شاخص های قیمتی را به صورت رگبار محاسبه می کند یا محاسبات ذهنی انجام می دهد که در آینده ارقام عجیبی را ارائه می دهد.

نجاری تصریح کرد: این گرایش دولت به کارفرمایان عجیب نیست زیرا بسیاری از دولتمردان در هیات مدیره چند شرکت بزرگ عضویت دارند. طبیعتاً شرایط زندگی هم دارند که باعث می شود دغدغه طبقه کارگر را احساس نکنند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه دولت خط فقر را 14 و نیم میلیون اعلام کرده است، نیمی از آن مبلغ دقیقا چگونه به عنوان دستمزد کارگر شناخته می شود؟ در شرایطی که رئیس جمهور قبلی (آقای روحانی) آن شعار عجیب رونق اقتصادی را با این قدرت مطرح کرد و به جای آن رکود یک دهه ای را تحمیل کرد، حتی امروز شعارهای تند مهار تورم ممکن است نویدبخش افزایش بیشتر تورم باشد. آن هم در شرایطی که خود دولت هم می داند که نمی شود با حقوق 7 یا 8 میلیون تومان کت و شلوار متوسط ​​و نه چندان خوب گرفت. این طوری است که حتی اگر فرض کنیم تورم مهار شده و قیمت ها افزایش نیابد، فشار قیمت های فعلی بر توده کارگران آنقدر زیاد است که الان هم با این دستمزد و با فرض عدم افزایش قیمت ها، مشکلات زیادی وجود دارد. برای کارگران

دیدگاهتان را بنویسید