احیای برجام دشوارتر از آن چیزی است که تصور می شد

احیای برجام دشوارتر از آن چیزی است که تصور می شد

روز جدید نگاهی به مذاکرات وین درباره برنامه هسته‌ای ایران نشان می‌دهد که دستیابی به توافق جدید در این زمینه دشوار است و بازگشت به توافق 2015 دشوار به نظر می‌رسد، به‌ویژه که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها اذعان دارند که این توافق به دلیل پیشرفت ایران است. در برنامه هسته ای خود خالی است.

چین و روسیه به همراه متحدان خود مانند کره شمالی و ایران، جهان را در یک “منطقه خاکستری” فرو برده اند که فضایی بین جنگ و صلح است که به آنها اجازه می دهد اقداماتی را انجام دهند که جنگ تلقی نمی شود. و به مجرمان اجازه می دهد تا از مجازات بگریزند. اینها شامل حملات سایبری، حملات تبلیغاتی و استخدام عوامل محلی برای رسیدن به اهداف خود در کشورهای دیگر است.

نگاهی به مذاکرات وین درباره برنامه هسته ای ایران نشان می دهد که دستیابی به توافق جدید در این زمینه دشوار است و بازگشت به توافق 2015 دشوار به نظر می رسد، به ویژه اینکه آمریکایی ها و اروپایی ها اذعان دارند که این توافق به دلیل پیشرفت ایران در … برنامه اصلیش داخلش خالیه

نظرسنجی ها در ایالات متحده نشان می دهد که دموکرات ها احتمالا اکثریت سنا و مجلس نمایندگان را در انتخابات میان دوره ای از دست خواهند داد و حتی ممکن است جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری بعدی به کاخ سفید بازگردند. در نتیجه، تهران تمایلی به موافقت با رئیس جمهور ضعیفی ندارد که به دلیل از دست دادن اکثریت در کنگره، نتواند به تعهدات خود عمل کند و حتی ممکن است با ورود یک جمهوری خواه به کاخ سفید، تلاش دونالد ترامپ را تکرار کند.

از سوی دیگر، واشنگتن نمی‌تواند درخواست ایران برای لغو تمامی تحریم‌ها را بپذیرد و در عین حال دولت کنونی آمریکا نمی‌خواهد با هیچ‌کس به‌ویژه ایران مقابله نظامی کند. تندروی دولت ابراهیم رئیسی نیز ایران را نسبت به دادن امتیاز و حتی تصمیم گیری موقت و موقت بی میل می کند.

کاهش شانس دستیابی به توافق با ایران و ترغیب واشنگتن به دور ماندن از خطر، در کنار سایر بازیگران مانند روسیه، چین و ایران که همچنان در “منطقه خاکستری” به عنوان استراتژی سیاست خارجی به بازی ادامه می دهند، درگیری های منطقه ای را تشدید خواهد کرد. تنها فایده چنین وضعیتی این است که رهبران عرب را متقاعد کرده است که مشکلات منطقه باید توسط کشورهای منطقه حل شود. به همین دلیل است که شاهد تلاش عربستان و امارات برای حل اختلافات بین کشورهای عربی و ایجاد اتحادهای منطقه ای هستیم که بخشی از آن عادی سازی روابط با اسرائیل است.

این تصور که به محض بازگشت همه کشورها به برجام، مشکلات جهانی حل خواهد شد، ساده شده است. نگرانی اصلی این است که کل منطقه در جریان گذار از نظام جهانی قدیم به نظام جهانی جدید که ویژگی های آن مشخص نیست تعطیل شده است.

دیدگاهتان را بنویسید