آیا سهمیه ویژه سوخت قابل پرداخت است؟

آیا سهمیه ویژه سوخت قابل پرداخت است؟

در سال 1400 بود که حمله سایبری به پمپ بنزین‌ها در ایران باعث اختلال جدی در فرآیند سوخت‌گیری در سراسر کشور شد و برای جبران هزینه‌های متحمل شده به دارندگان کارت سوخت گاز، هیات وزیران وزارت نفت را از طریق شرکت تابعه مربوطه مکلف کرد. شرکت برای تامین سهمیه بنزین جبرانی 15000 ریال به سهمیه ماهیانه خودرو در آذر ماه 1400 به قیمت یک لیتر فقط برای یک بار اضافه کنید. حال با حمله سایبری مجدد به پمپ بنزین ها در آذر 1402 این سوال مطرح شده که آیا سهمیه جبرانی بنزین در بهمن ماه پرداخت می شود؟

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی ایران در این خصوص گفت: چرا سهمیه جبرانی؟ این قطعی در کمتر از 24 ساعت رخ داد و مانند دوره گذشته چند روز طول نکشید، بنابراین از سهمیه بندی جبرانی بنزین خبری نخواهد بود. سردار جلالی در این ویدئو ماجرای هک پمپ بنزین ها را روایت کرد. همچنین بر اساس پیشنهاد ارائه شده و در صورت تصویب در شورای اسلامی، دولت موظف است از ابتدای خرداد 1403 به ازای هر نفر 15 لیتر بنزین بین سرپرستان خانوارهای فاقد خودرو توزیع کند که این بنزین از محل خروجی تامین می شود. سهمیه خانوارهای دارای 3 خودرو یا بیشتر بوده و قابل معامله خواهد بود. بر اساس این مصوبه، قیمت بنزین در هیچ یک از سهمیه‌ها و نرخ‌های آزاد افزایش نخواهد یافت.

زمان واریز سهمیه بنزین بهمن ماه 1402

به گفته مسئولان شرکت پخش فرآورده های نفتی، سهمیه بنزین ماهیانه مالکان خودرو در ابتدای هر ماه به شرح زیر واریز می شود:

60 لیتر بنزین سهمیه ای

150 لیتر بنزین رایگان

سهمیه گاز آزاد در پایان هر ماه صفر خواهد شد.

سهمیه بنزین یارانه ای تا 9 ماه ذخیره می شود.

قیمت بنزین دولتی و آزاد

سهمیه بنزین = لیتری 1500 تومان

بنزین رایگان = لیتری 3000 تومان

بنزین سوپر = لیتری 3500 تومان

سهمیه بنزین چند ماه روی کارت می ماند؟

سهمیه سوخت مصرف نشده تا 9 ماه در کارت سوخت ذخیره می شود. بنابراین در صورت عدم استفاده از کارت سوخت بیش از زمان تعیین شده، سهمیه سوخت می سوزد. مالک هر خودرو می تواند تنها سهمیه سوخت هر خودروی سواری را به مدت 9 ماه (540 لیتر) و برای نگهداری موتورسیکلت (225 لیتر) به مدت 9 ماه ذخیره کند.

سهمیه ماهیانه بنزین خودرو

ماشین = 60 لیتر

خودروهای دوگانه سوز = 30 لیتر

موتور سیکلت = 25 لیتر