اخراج مستاجران از شهرها

اخراج مستاجران از شهرها

روز جدید مستاجران این روزها درد تقریباً همگانی دارند، مستاجرانی که قبلاً در مناطق شهری زندگی می کردند، اما به دلیل افزایش نرخ های پیشنهادی به حاشیه شهرها و حتی شهرها رانده شده اند، این مهاجرت اجباری علاوه بر بیکاری، فقر و بسیاری مشکلات اقتصادی نیز منجر به آسیب های اجتماعی می شود، یعنی در حالی که سیاست های دولت از جمله امتیازات و وام سپرده با نرخ سود حدود 18 درصد به دلیل عدم پرداخت وام بانکی و تورم 50 درصدی اجرا نشد، سیاست سقف اجاره مسکن نیز با آن مواجه شد. در مقابل بن بست، چرا که به مدت 3 سال که به اجرای سیاست سقف اجاره بها اشاره دارد، روند افزایش اجاره بها نه تنها متوقف نشد، بلکه شکل صعودی به خود گرفت، از سوی دیگر طبق اعلام بانک مرکزی در مرداد ماه امسال نسبت به مرداد ماه سال گذشته اجاره بهای مسکن در شهر تهران طی معاملات 45.2 درصد افزایش داشته است اما کارشناسان معتقدند تورم به عنوان یک شاخص مهم در ایجاد بحران در بخش مسکن نقش موثری داشته است، به طوری که در 4 سال گذشته افزایش 50 تا 100 درصدی قیمت ها در دو بخش خرید و فروش و اجاره وجود داشته است. رانت به مالکیت بخش ها و این ناشی از عدم سرمایه گذاری است که با کاهش قدرت خرید مردم و افزایش شدید قیمت ها تناسبی ندارد و باعث به بن بست رسیدن برنامه های دولت در حوزه مسکن و سردرگمی مردم شده است. در پیچیدگی مسکن و اجاره.

مسکن خارج از چرخه تورم نیست

وحید شاگاکی کارشناس مسکن در این باره به آرمان ملی گفت: در حوزه مسکن با عقب ماندگی حداقل ده ساله و سرمایه گذاری منفی حدود 90 درصد مواجه هستیم، همچنین ناامنی مسکن و مشکلات این حوزه هر چه می گذرد بیشتر می شود. در روز سال با توجه به اینکه حتی در دولت های گذشته نیز اقداماتی انجام شده است، چون در قالب یک بسته کامل ارائه نشده بود، موفقیت چندانی نداشت و هر روز بر چالش ها در بخش خرید به اجاره افزوده می شود. شقاقی اضافه کرد: طبق گزارش ها در طول یک دهه گذشته سالانه حدود 400 هزار واحد مسکونی ساخته شده است که به مراتب کمتر از تقاضای موجود بوده و منجر به افزایش تقاضا بدون ارائه راه حلی برای عرضه مسکن در پایتخت و بزرگ شده است. شهرهای کشور همچنین طبق آمار بانک مرکزی، قیمت هر مترمربع مسکن در تهران از سال 91 تاکنون، قیمت مسکن که حدود 4 میلیون و 142 هزار تومان بوده، به حدود 36 میلیون و 350 رسیده است. تومان. هزار تومان در فروردین ماه امسال یعنی حدود 9 برابر افزایش قیمت که قطعا با افزایش قیمت اجاره بها همراه است و در نهایت این معضل مشکلات عدیده ای را برای مستاجران ایجاد کرده است از جمله مجبور به نقل مکان از شهرهای بزرگ به شهرهای اقماری این کارشناس ادامه داد: تورم به عنوان یک شاخص مهم نقش موثری در ایجاد بحران در حوزه مسکن دارد، به طوری که در 4 سال گذشته حدود 50 تا 100 درصد افزایش قیمت داشته ایم و دلیل اصلی آن کمبود است. سرمایه گذاری در این بخش با کاهش قدرت خرید مردم و افزایش شدید قیمت ها در همه زمینه ها تناسبی وجود ندارد و تمامی اقدامات دولت در شرایط فعلی کوتاهی کرده و تنها منجر به سردرگمی بیشتر در این زمینه شده است. مردم در این پیچیدگی مسکن و اجاره.

تمدید خودکار اجاره عامل اصلی در بازار اجاره است

شقاقی شهری معتقد است: افزایش دارایی ها به عنوان یکی از تاثیرگذارترین عوامل در ایجاد چالش های مختلف در حوزه مسکن به شمار می رود، بنابراین باعث تورم در تمامی بخش های مسکن و در نتیجه افزایش سریع قیمت اجاره بها در تمامی بخش های مسکن شده است. ایران به خصوص در پایتخت. البته این افزایش قیمت ها مشکلی جدا از زنجیره افزایش قیمت همه کالاها نیست و از این رو راه حل اصلی مهار تورم و کنترل قیمت هاست، در غیر این صورت هر اقدامی در این زمینه باعث التهاب بازار مسکن از قبل خواهد شد. به عنوان مثال تمدید اجاره بهای خودکار که از سوی دولت بدون پشتوانه قانونی برای حمایت از مستاجران پیشنهاد شده بود، اما در مرحله اجرا به دلیل غیرقانونی بودن این طرح تنها باعث افزایش تنش در بازار مسکن و اختلافات بیشتر بین موجر شد. و مستاجر این کارشناس مسکن تصریح کرد: پرداخت تسهیلات و وام سپرده اجاره با نرخ سود حدود 18 درصدی یکی از راهکارهای پیشنهادی دولت بود که بدون توجه به واقعیت های موجود در جامعه برنامه ریزی شد در حالی که انطباق بانکی وجود ندارد. وام و تورم بیش از 40 درصد در جامعه وجود نداشت. وی افزود: دولت برای حل بحران مسکن به جای توجه به افزایش ساخت و ساز، تجهیز صنعت ساختمان به فناوری روز، افزایش سرمایه گذاری و هدایت سرمایه های بی خانمان به سمت این صنعت، به ارائه طرح های ناکارآمد و غیرکارشناسی روی آورده است و لذا ما شاهد مهاجرت فزاینده ای هستیم.» ما از مناطق شمالی به مرکز و از مرکز به جنوب و از جنوب تهران و سایر کلانشهرها به شهرهای اقماری مستاجر و مالک هستیم. این در حالی است که نرخ رشد اجاره بها در شهرها و شهرهای اقماری نیز به شدت در حال افزایش است و از توان مردم خارج است و اگر این معضل جدی گرفته نشود به زودی شاهد بحرانی خواهیم بود که با توجه به شرایط حاکم بر جامعه راه فراری از آن نیست. پیامدهایی مانند بیکاری و آسیب های اجتماعی.

مسکن بد و اجاره دو خانواده در یک خانه!

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: بهبود وضعیت حمل و نقل در کشور و استفاده از قطارهای سریع السیر و جایگزینی حمل و نقل ریلی می تواند تا حدودی از مشکلات جانبی مهاجرت مردم از مراکز به شهرهای اقماری بکاهد تا عوارض ناشی از آن کاهش یابد. زیرا در حال حاضر برخی از کلانشهرها واقعاً ظرفیت افزایش جمعیت را ندارند و مجبورند در شهرهای اطراف شهرهای بزرگ مانند تهران زندگی کنند، اما در صورت بهبود وضعیت حمل و نقل، امکان کاهش زمان سفر از محل سکونت تا محل کار .به این ترتیب شرایط را کمی بهتر کرده اید. وی افزود: ساخت مسکن شرکتی یا اجاره به شرط تملیک یکی دیگر از راهکارهاست که البته در شرایط فعلی قدرت شروع به کار را ندارد، هرچند اخیرا دولت اعلام کرده است که با اجاره واحدهای دولتی فرسوده و نوسازی آنها یا با واگذاری املاک دولتی، تلاش خواهیم کرد وضعیت بازار مسکن و اجاره رو به بهبودی باشد، اما از آنجایی که مسکن یک کالای سرمایه‌ای است و سرمایه‌گذاری خوبی در این بخش وجود ندارد، به نظر می‌رسد با شرایط سختی مواجه هستیم. شقاقی شهری تصریح کرد: مسکن بد و اجاره دادن دو خانواده در یک خانه یا در پارکینگ و گاراژ مشکلی نیست که یک شبه حل شود، این مسکن است و وضعیت را بدتر از شرایط فعلی می کند.

افسانه ای به نام مالیات خانه خالی

شهرام معینی، یکی از اعضای هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان در این باره معتقد است: تعدادی خانه خالی در سراسر دنیا به دلایل مختلف وجود دارد، اولاً به این دلیل که مالک قادر به اتمام خانه جدید نیست. خانه ای ساخته شده به نحوی که بتواند مورد استفاده قرار گیرد، ثانیاً خانه به قدری مستهلک شده که کسی آن را اجاره نمی دهد و دلیل سوم این است که مالک قصد فروش واحد مسکونی را دارد اما خریدار برای آن پیدا نمی کند. وی ادامه می دهد: تورم بسیار بیشتر از افزایش اجاره بها است و چند سالی است که اجاره بها تغییر چندانی نکرده است همچنین مالیات خانه خالی افسانه ای بیش نیست و مالیات از خانه های خالی مانند اخذ مالیات از خودروهای پارک شده در پارکینگ ها است. اقدامات دولت برای بهبود شرایط مستاجران به میزان اندکی و در کوتاه مدت می تواند وضعیت موجود را سامان دهد اما راه حلی پایدار تلقی نمی شود، بنابراین چرا رهن و اجاره به این میزان افزایش یافته است، به شبکه باز می گردد. از عللی که همه اجناس گران می شوند طبیعتا رهن و اجاره نیز افزایش می یابد و از سوی دیگر نمی توان به مالکان خرده گرفت زیرا ادعا می کنند از اجاره املاک خود امرار معاش می کنند و به دلیل افزایش قیمت می باشند. از همه کالاها مجبورند. بنابراین اگر بخواهیم راه حلی اساسی برای این مشکلات داشته باشیم باید از راهکارهای بلندمدت استفاده کنیم مانند قانون اجاره که 10 سال پیش مطرح شد اما با بی توجهی به آن بازار وام مسکن امروز را تحت تاثیر قرار داده است. و اجاره در شرایط نامطلوب فعلی است.

فاصله زیادی بین اقدامات دولت در بخش مسکن و واقعیت وجود دارد

وی افزود: در حالی که مسکن گران است، رهن و اجاره نیز افزایش می یابد و تولید مسکن و کاهش شکاف عرضه و تقاضا می تواند منجر به کاهش قیمت در بخش فروش و اجاره شود، بنابراین اقدامات دولت دور از واقعیت است. افزایش سقف اجاره نامه و برخورد با مشاوران متخلف چقدر قابل اجرا است؟ همچنین اگر دولت با ضمانت اجرایی قوه قضائیه بتواند افزایش اجاره بها را در سال 1401 در قالب مصوبه ای اعلام کند، مصوبه لازم الاجرا بوده و می توان گفت که هدف حمایت از مستاجر است، اما وجود دارد. راه های دور زدن این قانون که باید بدانید مثلاً مالک و مستاجر بدون دخالت مشاور املاک خود قرارداد را منعقد می کنند که عواقب نامطلوب دیگری دارد. معینی تصریح کرد: اگر سرمایه گذاران با حمایت دولت اقدام به ساخت سایت کنند و صرفاً برای اجاره اختصاص دهند راه حل مناسبی است و در صورت اجرا از این پس در رفع مشکلات اجاره بها و سایر اقدامات مانند افزایش تولید مسکن بسیار موثر خواهد بود. به تنظیم بخش بازار کمک خواهد کرد.

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید