بی توجهی بانک های قم به مستاجران


ساعت: 10:30
تاریخ انتشار: 1301/04/29
کد خبر: 1884144

گزارش های میدانی خبرنگار ما و اظهارات مستاجران قمی حکایت از سخت گیری و عدم همکاری بانک های قم در پرداخت وام مسکن دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از قم فردا در این آشفته بازار اجاره، پرداخت وام ودیعه مسکن امیدی را در دل مستاجران ایجاد کرده است، از شرایط ثبت سپرده وام مسکن 1401 می توان گفت متقاضی تسهیلات اجاره مسکن باید متاهل یا سرپرست خانوار باشد. اجاره نامه باید رسمی و زمانی باشد. وی خاطرنشان کرد: اجاره نامه باید حداکثر تا پایان مهلت ثبت نام منعقد شود. برای پذیرش نهایی این وام، متقاضی باید دو هفته پس از معرفی به بانک مدارک خود را به بانک ارائه و ضامنین خود را ارائه کند.

وام سپرده مسکن یکی از تسهیلاتی است که دولت از سال گذشته برای کمک به مستاجران در کشور در نظر گرفته و پرداخت می کند. ثبت نام وام و سپرده 1401 مسکن مانند سال گذشته از طریق سامانه tem.mrud.ir انجام می شود و مراجعه حضوری به هیچ یک از نهادهای دولتی ذیربط الزامی نیست.

پس از گذراندن این موارد، زمانی که مستاجران برای دریافت وام و سپرده مسکن به بانک ها مراجعه می کنند، با شرایط سخت بانک ها مواجه می شوند که کار را برای مستاجران سخت می کند و گاها برای گرفتن وام ناامید می شوند.

در همین زمینه، مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا، با اشاره به معرفی حدود 6 هزار مستأجر قمی به بانک های فعال برای دریافت وام و سپرده مسکن گفت: راه و شهرسازی بر بانک ها قدرت اجرایی ندارد و متاسفانه بانک ها توان پرداخت ندارند. وام ها به درستی کار نمی کند و مدیریت استان باید در این مشکل مداخله کند.

وی بیان کرد: فاز 3 وام سپرده مسکن در سال 1401 محقق شد و 70 میلیون تومان با بازپرداخت 5 ساله و سود 18 درصدی برای استان قم در نظر گرفته شد، اما هنوز ابلاغیه ای ارسال نشده است، در صورت ابلاغ، عکس آن نیز خواهد بود. اثر

صادقی افزود: متأسفانه تا زمانی که فشاری از سوی مدیران به بانک ها وارد نشود، سپرده مسکن را به راحتی پرداخت نمی کنند و این قسمت از مشکل خارج از حوزه راه و شهرسازی استان است. البته می دانیم که بخشی از وام ها واریز می شود اما طبق قانون برای همه این 6 هزار نفری که معرفی کردیم باید وام مسکن و سپرده پرداخت شود.

مدیرکل راه و شهرسازی قم اضافه کرد: با این حال قطعا پیگیر مطالبات مستاجران خواهیم بود و با معاون اقتصادی استانداری قم جلسه خواهیم داشت چرا که در خصوص بانک ها اختیار اجرایی نداریم و آنها فقط می تواند به مدیریت استان گزارش دهد.

محمدی یکی از شهروندان قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا گفت: مدت ها بود که سامانه املاک آماده دریافت کد رهگیری نبود و مشاوران املاک نمی توانستند قرارداد صادر کنند. پس از صبر و حوصله زیاد برای حل مشکل سیستم، بالاخره موفق به عقد قرارداد شدیم.»

وی ادامه داد: اکنون نوبت ثبت کد رهگیری در سامانه بود که به دلیل مکانیزم خاص خود و ثبت خودکار آن یک هفته طول کشید اما مشکل اصلی و آخر تعیین شعبه بانک امروز و پس از تماس های بعدی با بانک های مختلف بود. ، با پاسخ. من با فراز و نشیب هایی مواجه شده ام، گاهی می گویند بودجه نداریم و خیلی بهانه های دیگر که در نهایت نتوانستم وام و ودیعه مسکن بگیرم. بندگان عزیز قبل از اینکه همه جوانب امر را ببینید مردم را به راهی می رساند که زندگی نوح و صبر ایوب می طلبد.

احمدی دیگر شهروند قمی در گفتگو با خبرنگار قم فردا گفت: ما مستاجران زیر بار اجاره بهای مسکن له شده ایم و هیچکس توان پرداخت وام مسکن و ودیعه مستاجران را به ما ندارد که محدود است و نه بانک در Kum زیر بار است. من سه فرزند دارم و نمی دانم چه کاری می توانم انجام دهم تا برای خانواده ام سرپناهی فراهم کنم.

صادقی یکی از مستاجران قمی نیز گفت: چند روز پیش برای گرفتن وام و ودیعه مسکن به یکی از شعب بانک صادرات مراجعه کردم. مدیر شعبه پاسخ داد که هنوز دستورالعمل برای ما ارسال نشده است. “

با توجه به این عدم همکاری ظاهری بانک های قم برای بازپرداخت وام سپرده مسکن، تنها ورود دستگاه های اجرایی استان می تواند راهگشای الزام بانک ها به بازپرداخت وام سپرده مسکن باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید