ارتقا و تثبیت کیفیت آهک تولیدی در فولاد مبارکه

در دسترس از آوریل تا پایان دسامبر؛

رئیس کنترل کیفی منطقه فولادسازی مبارکه از بهبود و تثبیت کیفیت آهک تولیدی فولاد مبارکه از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه خبر داد.



به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روابط عمومی فولاد مبارکه اصفهانغفار دانشمند با بیان اینکه آهک یکی از اجزای اصلی در ساخت فولاد است، گفت: آهک معمولاً می تواند فسفر، گوگرد و سیلیس را از ترکیب آهن مذاب جدا کند. بنابراین افزودن آهک به کوره های قوس الکتریکی و کوره های LF الزامی است. همچنین از هر دو نوع آهک پرکلسیم و دولومیت می توان در تولید فولاد استفاده کرد.

وی تولید سرباره، حذف فسفر و گوگردبرداری را سه شغل اصلی سنگ آهک در فرآیند فولادسازی می داند و در تشریح وظایف سنگدانه آهک فولاد مبارکه بیان می کند: سنگدانه آهک فولاد مبارکه وظیفه تامین آهک خرد شده مورد نیاز را بر عهده دارد. توسط واحد فولادسازی این واحد دارای دو کوره دوار با پیش گرمایش عمودی می باشد. ظرفیت اسمی این تاسیسات 270 هزار تن در سال است و در حال حاضر این ظرفیت تولید حدود 280 هزار تن در سال است. حجم تولید این محصول در 9 ماهه نخست سال 180 هزار تن است. فرآیند تبدیل سنگ آهک به آهک راکد، کلسینه کردن نامیده می شود. این فرآیند یک واکنش شیمیایی ساده است که در آن سنگ آهک با قرار گرفتن در معرض گرما به اکسید کلسیم تبدیل می شود.

رئیس کنترل کیفی منطقه تولید فولاد مبارکه با اشاره به نقش واحدهای کنترل کیفی فولاد مبارکه گفت: این واحدها علاوه بر ضمانت محصولات اولیه و نهایی و همچنین صدور گواهینامه کیفی برای آنها، امکان ارائه خدمات را فراهم می کنند. تصویری از مشخصات در هر مرحله از تولید محصول، از نظر سهولت در تصمیم گیری در مورد فرآیندها و در نتیجه افزایش بازده کمی و کیفی تولید در شرکت می باشد.

دانشمند افزود: واحد کنترل کیفی سایت تولید آهن همواره فعالیت های برنامه ریزی شده و مستندی را برای دستیابی به این اهداف انجام می دهد که از جمله آنها می توان به کنترل پارامترهای کیفی سنگ آهک، بررسی و پایش اطلاعات فرآیند تولید محصولات سنگ آهک، ایجاد بانک اطلاعاتی اشاره کرد. کیفیت و شناسنامه آهک تولیدی و خریداری شده جهت عرضه به واحد فولادسازی.

وی تصریح کرد: مهمترین و تاثیرگذارترین پارامترها در کیفیت آهک، اکسید کلسیم (CaO) با محدودیت بیش از 92 درصد و دی اکسید کربن (Co2) باقیمانده در آهک زیر 5 درصد است که مرهون تلاش کارکنان این سازمان است. واحد آهک سازی و نقش موثر واحد کنترل کیفیت در ایجاد بانک اطلاعات کیفی، نظارت و کنترل کیفیت تولید و ایجاد کارت شناسایی کیفی آهک تولید و خریداری شده در واحد تولید آهن در آذرماه سال جاری، 23361 تن آهک که کمی بیشتر از برنامه ریزی شده و از نظر کیفی با میانگین اکسید کلسیم = 94.7 CaO) درصد، میانگین دی اکسید کربن = 1.5 (Co2) درصد و در دو پارامتر مشخص شده به میزان 100 درصد، محصولی با کیفیت بسیار بالا تولید و ارائه کرد. به واحد تولید فولاد



آیا این خبر مفید بود؟