افزایش قابل توجه کیفیت تحویل محصولات فولاد مبارکه به مشتریان


ساعت: 12:37
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۸
کد خبر: 1898252

یکی دیگر از گام های موثر فولاد مبارکه در راستای جلب رضایت مشتریان؛

تحویل به موقع سفارشات یکی از عوامل مهم رضایت مشتری است که با وجود فرآیندهای دقیق در برنامه ریزی تولید، فروش، تولید و همچنین اجرای دقیق این فرآیندها و بهبود و به روز رسانی مستمر آنها حاصل می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ تحویل به موقع سفارشات یکی از عوامل مهم رضایت مشتری است که با وجود فرآیندهای دقیق در برنامه ریزی تولید، فروش، تولید و همچنین اجرای دقیق این فرآیندها و بهبود و به روز رسانی مستمر آنها حاصل می شود. میزان رضایت مشتری از تحویل به موقع به طور مرتب در قالب نظرسنجی بررسی می شود، اما برای اندازه گیری میزان رضایت شاخص های مختلفی وجود دارد که پرکاربردترین آنها نسبت رضایت است که بر وزن سفارش ها تقسیم می شود. تحویل به موقع در یک دوره معین از زمان به وزن کل سفارشات برای آن دوره زمانی. دریافت خواهد شد.

گفتگوی خبرنگار فولاد با دو نفر از کارشناسان برنامه ریزی و کنترل تولید در خصوص اهمیت کیفیت و چگونگی دستیابی مبارکه فولاد به این سطح از رشد در این زمینه پیش روی شما خوانندگان عزیز خبرنامه است.

یاسر حاجی حیدری، مدیر برنامه ریزی و کنترل تولید

اهمیت حسن نیت را در فضای کسب و کار امروز چگونه ارزیابی می کنید؟

کیفیت به دلیل اهمیت فراوانی که دارد یکی از شاخص‌های عملکرد سازمان‌ها است که به بخشی آشکار از کیفیت ارائه خدمات تبدیل شده است، یعنی صحبت از کیفیت ارائه کالا و خدمات یک سازمان بدون آن بی‌معنی است. نشان دهنده انجام به موقع سفارشات مشتری است. به همین دلیل امروزه تحویل به موقع یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار بوده و شرط زندگی آنها شده است. اگر شرکت ها بتوانند تعهدات خود را ابتدا به موقع و سپس در کوتاه ترین زمان ممکن در قبال رقبای خود انجام دهند، می توانند در یک محیط رقابتی بسیار زنده بمانند و رشد کنند.

در مورد عوامل موثر بر کیفیت و تحویل به موقع چه می دانید؟

همانند سایر موارد، این عوامل را می توان به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم کرد. عوامل برون سازمانی که ناشی از محیط بیرونی است، مانند قوانین بالادستی، سیاست های دولت، محدودیت های ترافیکی و حمل و نقل در برخی نقاط، محدودیت در تامین مواد اولیه و انرژی و… در تصمیم گیری مستقیم ما نیست و نفوذ؛ اما می‌توان با پیش‌بینی روندهای احتمالی هر یک از این عوامل و اتخاذ استراتژی‌های مناسب در صورت وقوع هر رویداد، تأثیر منفی آنها را به حداقل رساند. در مورد عوامل داخلی، ابتدا باید بگویم که کیفیت تحویل، شاخصی است که وضعیت کلی یک سازمان را نشان می دهد. زیرا کلیه فرآیندهای سازمان باید دقیق، به روز و کارآمد باشد تا به تحویل به موقع منجر شود، اما فرآیندهایی که مستقیماً بر این امر تأثیر می گذارد، فرآیند برنامه ریزی تولید، حمل و نقل محصولات، تولید و فروش است. لطفاً توجه داشته باشید که وقتی در مورد چهار فرآیند صحبت می کنیم، به چهار قسمت محدود نمی شود و همه بخش های درگیر در این فرآیندها را شامل می شود. از اینجاست که اهمیت تعریف و پیاده سازی دقیق و همچنین بهبود و به روز رسانی مستمر این فرآیندها مشخص می شود.

شما به نیاز به بهبود اشاره کردید. چه پیشرفت هایی در فرآیند می دانید که می تواند در افزایش تحویل به موقع موثر باشد؟

در سال های اخیر چه در زمینه به روز رسانی فرآیندها با استفاده از الگوریتم ها و روش های جدید برنامه ریزی و چه در زمینه بهبود مستمر تلاش های زیادی در زمینه برنامه ریزی و کنترل تولید داشته ایم. نمونه اصلی پروژه IPSO (Integrated Planning & Scheduling Optimizer) است که همزمان با تغییر سیستم های اطلاعاتی شرکت تعریف شد و اکنون بخش بزرگی از آن در حال انجام است. این پروژه شامل الگوریتم های پشتیبانی تصمیم است که به برنامه ریزی تولید در تصمیم گیری بهتر کمک می کند.

البته در بخش های دیگر نیز فعالیت های قابل توجه و مفیدی از جمله افزایش کمی و کیفی خروجی در برخی از خطوط تولید انجام شده است، اما آنچه باید به آن اشاره کنم نیاز به شاخصی است که کل چرخه سفارش از لحظه تولید دریافت درخواست مشتری برای نظارت بر تسویه آن.طبق مشاهدات ما از بهترین شرکت های جهان، این شرکت ها شاخصی را برای زمان صدور پیش فاکتور تا تسویه سفارشات خود تعیین کرده اند و برای به حداقل رساندن به رقابت می پردازند. آی تی. این تعداد به آنها اجازه می دهد تا خود را در بازار به عنوان شرکتی معرفی کنند که نیازهای مشتریان را در کوتاه ترین زمان ممکن برآورده می کند. البته رسیدن به این سطح مستلزم آن است که برای پیش بینی نیازهای مشتری به یک سیستم دقیق تکیه کنیم و بسیاری از یا حتی تمام فرآیندهای تولید را قبل از درخواست مشتری پیش بینی کرده باشیم.

محی الدین اتحاد توکل، رئیس برنامه ریزی و کنترل تولید ناحیه نورد گرم

برای نظارت بر کیفیت فولاد مبارکه از چه شاخص یا شاخص هایی استفاده می شود؟

معیارهای زیادی در دنیا برای نظارت بر شهرت استفاده می شود که پرکاربردترین آنها نسبت سرقفلی است که از تقسیم وزن سفارش های تحویل شده به موقع در یک بازه زمانی معین بر وزن کل سفارش ها به دست می آید. این دوره زمانی در فولاد مبارکه به دلیل اینکه تولید و تهیه محصول در واحد بهره برداری و حمل و نقل آن در واحد فروش انجام می شود، این شاخص را به دو زیرشاخص فاکتور کیفیت تولید و عامل کیفیت حمل و نقل تقسیم کردیم. به نحوی که ضریب کیفیت تحویل حاصلضرب این دو زیرشاخص است.

وضعیت خوب عرضه محصولات گرم فولاد مبارکه در سال جاری نسبت به سال گذشته چگونه بوده است؟

الحمدلله با تلاش همه همکاران و استفاده از سیستم های جدید پیشرفت چشمگیری در این زمینه داشته ایم. به گونه ای که ضریب کیفیت تحویل محصول داغ این شرکت که در سال 2019 معادل 42.7 درصد است، با انجام فعالیت های فوق از نیمه دوم سال 1393 به 58.9 درصد در سال 2014 می رسد و با توجه به اطلاعات نمودار زیر، در سه ماهه آخر نیز با افزایش چشمگیر به 94.7، 98.3 و 93.3 درصد افزایش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید