تولید فولاد خام و ارزش افزوده اقتصادی در فولاد مبارکه با استفاده از ضایعات فلزی خانگی

ساعت: 10:00
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۰/۱۸
کد خبر: 1923020

هر ساله بیش از 15000 تن انواع تجهیزات، قطعات و سازه های آهنی خطوط تولید که عمر مفید آنها به پایان رسیده است به عنوان ضایعات در کوره های قوس الکتریکی فولاد مبارکه استفاده می شود و ارزش اقتصادی مضاعفی برای شرکت به همراه دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رئیس امور پسماند شرکت فولاد مبارکه ضمن اعلام این خبر گفت: با توجه به استهلاک و پایان عمر مفید انواع تجهیزات، قطعات و سازه های آهنی موجود در شرکت و عدم امکان استفاده از این ماده در ادارات مربوطه، وجود دارد. همواره بخش قابل توجهی از انواع ضایعات آهن از مناطق مختلف زباله های قابل بازیافت به سایت مدیریت شهری ارسال می شود.

به گفته مجید غیاثوند، این ضایعات در واقع نوعی پسماند ارزشمند و همچنین یکی از مواد اصلی تولید در فرآیند فولادسازی است. بنابراین واحد پسماند با برنامه ریزی و اجرای طرح آماده سازی ضایعات بر اساس استانداردهای واحد کنترل کیفی، پس از طبقه بندی تخصصی این ضایعات با کمک آنالایزر پرتابل در حین عملیات برش، پرس و غیره، میزان بیشتری تولید می کند. سالانه بیش از 15 هزار تن قراضه لازم را تضمین می کند.

وی افزود: با استفاده از تجربیات انباشته و پیش‌بینی زیرساخت‌های مورد نیاز این عملیات در سایت جدید پسماندهای قابل بازیافت، برنامه‌ریزی به گونه‌ای انجام می‌شود که در آینده میزان ورود و خروج زباله به این سایت برابر باشد تا از زیاده‌روی جلوگیری شود. باید از تجمع این ضایعات و در نتیجه اشغال فضا و همچنین خواب سرمایه جلوگیری شود.

غیاثوند گفت: پس از اجرای این طرح برای اولین بار در فولاد مبارکه، 20 قطعه روکش کوره زباله و متعلقات مربوطه باقی مانده از سال های گذشته پس از انتقال به سایت پسماند قابل بازیافت طی یک عملیات تخصصی برش داده شد و به این ترتیب علاوه بر این. برای تأمین بیش از 2000 تن قراضه ممتاز مورد نیاز برای فرآیند تولید، گامی نیز برای آزادسازی زمین مورد نیاز برای توسعه Nord Gram 2 برداشته شد.

وی خاطرنشان کرد: پس از اتمام این پروژه، تمامی آهن و فولادهای داخلی که نیاز به آماده سازی برای استفاده در فرآیند تولید دارند، ابتدا به این سایت منتقل و پس از آماده سازی مجدداً در فرآیند تولید استفاده می شود.

وی در ادامه گفت: از دیگر دستاوردهای برنامه ریزی و اجرای این پروژه، عملیات انتقال، برچیدن و برش تخصصی ترانسفورماتورهای مستعمل باقی مانده از سال های گذشته است که طی آن بیش از 40 تن مس به ارزش بیش از 12 میلیارد تومان جابه جا شد و 50 تن قراضه تهیه و بازیافت شد.

ساخت بیش از 5000 پایه نرده از لوله های زباله جمع آوری شده

مدیر پسماند شرکت فولاد مبارکه ادامه داد: بخشی از ضایعات ارسالی به این سایت شامل انواع لوله ها و زوایای قابل استفاده مجدد در عملکرد خود، به تناسب به متقاضیان تحویل داده می شود تا از این پسماندها استفاده شود. بهینه..

وی در همین زمینه گفت: ساخت بیش از 5 هزار پایه حصاری از لوله های زباله جمع آوری شده و استفاده از این پست ها در عملیات حصارکشی فولاد مبارکه توسط واحد مدیریت شهری که صرفه جویی اقتصادی قابل توجهی را به همراه داشته است، نمونه ای از این طرح است. این اقدامات

غیاثوند در خاتمه تصریح می کند که به طور کلی تامین بخشی از ضایعات مورد نیاز برای تولید فولاد خام، مدیریت بهینه و بازیافت ضایعات شرکت، بازگشت بخشی از سرمایه سازمان و همچنین پاکسازی و ساماندهی محیط زیست شرکت بخشی از آن است. از دستاوردهای این پروژه در حال انجام است.

دیدگاهتان را بنویسید