افزایش رضایت مشتریان از توسعه خطوط ورق فولادی رنگی مبارکه


ساعت: 11:34
تاریخ انتشار: 1301/06/24
کد خبر: 1898299

امروزه مصرف محصولات روکش دار در صنعت افزایش یافته است و یکی از دلایل مهم آن جلوگیری از تاثیرات محیطی و عدم تخریب و خوردگی فلز و در نتیجه افزایش طول عمر ورق و بهبود آن است. خواص زیبایی شناختی آن

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در تقویم رویدادهای گروه فولاد مبارکه از 31 شهریور 1381 به عنوان «سالروز افتتاح خط ورق رنگی» گروه فولاد مبارکه یاد شده است. به همین بهانه خبرنگار فولاد در گفتگو با محسن زارع مدیر تولیدات روکش سرد و یداله کوهی سرپرست واحد ورق رنگ، دلایل و اهمیت احداث این خط و روند رو به افزایش و کارایی آن را جویا شد. . نتیجه این گفتگو را در ادامه می خوانید.

محسن زارع مدیر تولیدات روکش نورد سرد

امروزه مصرف محصولات روکش دار در صنعت افزایش یافته است و یکی از دلایل مهم آن جلوگیری از تاثیرات محیطی و عدم تخریب و خوردگی فلز و در نتیجه افزایش طول عمر ورق و بهبود آن است. خواص زیبایی شناختی آن در این راستا سه نوع محصول روکش دار (ورق قلع اندود، ورق گالوانیزه و ورق رنگی) به روش نورد سرد تولید و در بازار مصرف می شود. ورق رنگی یکی از محصولات با ارزش فولاد مبارکه می باشد که استفاده از آن به دلایل فنی و اقتصادی مزایای بسیاری دارد. از نظر کیفیت و ماندگاری با توجه به اینکه فلز پایه ورق رنگی یک محصول گالوانیزه است، همچنین به دلیل آماده سازی مناسبی که قبل از عملیات رنگ آمیزی روی سطح ورق انجام می شود، دوام و دوام فلز پایه و پوشش بسیار افزایش یافته است.

با توجه به توسعه خطوط پوشش، علاوه بر پیشرفت های مربوط به ماژول ورق رنگ، بر اساس نیاز کشور به محصولات ورق رنگی لوازم خانگی، از ابتدای سال 1401، پروژه خط رنگ شماره 2 نیز آغاز شد. .

از سال 1381 تاکنون بیش از یک میلیون و 790 هزار تن برگه رنگی به بازار عرضه شده است که از این میزان سهم ورق های رنگی با کاربری ساختمانی و صنعتی حدود یک میلیون و 770 هزار تن و سهم ورق های رنگی خانگی است. مصرف دستگاه حدود 17250 تن است. بازار ورق رنگی در صنعت ساختمان حدود 64 درصد، لوازم خانگی 9 درصد، خودروسازی حدود 6 درصد و 21 درصد مربوط به سایر کاربردها است.

یداله کوهی، رئیس واحد رنگ

محصولات روکش فولاد مبارکه شامل ورق قلع، ورق گالوانیزه و ورق رنگی است. خط تولید ورق های رنگی با ظرفیت اسمی 100000 تن در سال توسط شرکت CMI طراحی و نصب و با همت کارکنان مجتمع فولاد در 31 شهریور 1381 افتتاح گردید. توان عملیاتی ابتدای خط 2 تا 5 هزار تن در ماه بود. به منظور بهینه سازی فرآیند تولید این خط، فعالیت های زیادی انجام شد که از جمله مهمترین آنها می توان به بومی سازی رنگ ها با شرکت های داخلی اشاره کرد. این اقدام از خروج ارز از کشور جلوگیری کرد. در حال حاضر تولید خط رنگ به حدود 10 هزار تن در ماه رسیده است.

فولاد مبارکه پس از شروع قرارداد عملیات خط گالوانیزه و رنگ شده را به شرکت فولاد توکا واگذار کرد و کلیه کارکنان پس از طی مراحل استخدام و آموزش های لازم شروع به کار کردند.

در مورد فرآیند تولید ورق های رنگی باید گفت که رنگ آمیزی کویل پیوسته یک تکنیک پیشرفته در روش پیوسته است که در آن یک پوشش ارگانیک (رنگ یا فیلم) روی ورق فلزی (فولاد گالوانیزه) اعمال می شود. این لاین قابلیت ساخت ورقه ای را دارد که به صورت رول بوده و دارای خصوصیات خاصی است، با گذر از مراحل و قسمت های مختلف از جمله تمیز کردن محلول بازی، آبکاری کروم، اعمال رنگ، فر مخصوص پخت پس از رنگ آمیزی، از روش استفاده کنید. اجرای رول به صورت ورق یک رو جهت تولید رول های رنگی یا دو رنگ و ورود به بازار مصرف.

طبقه بندی و پوشش لایه های ورق رنگ در خط ورق رنگی فولاد مبارکه عبارتند از: ورق گالوانیزه رنگی (هت دیپ) که رایج ترین نوع ورق رنگی است. ورق نورد سرد بی رنگ که در مواقعی که خطر خوردگی قابل توجه نیست استفاده می شود. ورق گالوانیزه رنگی (الکترولیتی) که در مواقعی که ظاهر سطح مورد نظر باشد استفاده می شود. ورق گالوانیزه رنگی که مقاومت در برابر خوردگی بهتری نسبت به ورق گالوانیزه دارد. ورق آلوزینک رنگی که مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی دارد.

طبق شکل زیر که سطح مقطع یک ورق رنگی است، لایه های مختلف عبارتند از: روکش روی (ZINC)، روکش کروم، لایه رنگ پایه (پرایمر) به ضخامت 4 تا 5 میکرون، لایه رنگ رویی با ضخامت 15 تا 25 میکرون (به جز رنگ های PVC) در قسمت روی ورق. روکش روی (ZINC)، روکش کروم، لایه رنگی به ضخامت 5 تا 12 میکرون در پشت ورق در پایین ورق.

افزایش رضایت مشتریان از توسعه خطوط ورق فولادی رنگی مبارکه

با در نظر گرفتن پیشرفت های صورت گرفته و آتی در واحد ورق رنگی از جمله قرار دادن فیلم محافظ کاغذی واسلیو در داخل چشم کلاف و رنگ لوازم خانگی، طراحی، نصب و راه اندازی خط برگشت ورق رنگی لوازم خانگی (خط برش ورق و خط اسلاتر) با توجه به به ظرفیت داخلی، نصب و راه اندازی تنش تراز به منظور بهبود کیفیت سطح ورق، اجرای پروژه های مربوط به ماشین آلات رنگ آمیزی و همچنین پروژه های مربوط به حفاظت از ماژول ورق پودری رنگی، با افزایش کمی و کیفی این محصول اقدام خواهیم کرد. گامی بلند در جهت افزایش رضایت مشتری بردارید.

در خاتمه از حمایت مدیریت محصولات نورد سرد و روکش سرد و همچنین زحمات شبانه روزی کلیه همکاران بویژه کارکنان زحمتکش و با اخلاق کالر لاین تشکر و قدردانی می نماییم.

دیدگاهتان را بنویسید