قطعی گاز، عامل سرگردانی فولادی‌ها برای هدف‌گذاری در تولید شرکت‌های فولادی



به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، یکی از معضلاتی که واحدهای تولیدکننده فولاد ازجمله فولاد مبارکه اصفهان در فصل سرد سال با آن روبه رو می‌شوند، محدودیت گاز است. این واحدها در تابستان با چالش محدودیت برق مواجه می‌شوند و در زمستان با محدودیت گاز و در نهایت نمی‌توانند به اهداف سالانه برای تولید دست پیدا کنند.

متاسفانه بی‌تدبیری در تامین برق و گاز واحدهای تولیدی فولاد همواره فعالان این عرصه صنعتی-معدنی را با مشکلات جدی مواجه می‌کند تا جایی که مدیران چنین واحدهایی نمی‌توانند چشم‌اندازی برای تولید و تامین نیاز بازارهای داخلی و خارجی داشته باشند.

محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن درباره تبعات قطعی گاز واحدهای فولادی در زمستان هر سال می‌گوید: زمانی که واحدهای تولیدی به هر دلیلی تعطیل می‌شوند، بدون تردید نمی‌توانند در شاخص تولید به ظرفیت‌های پیش‌بینی‌شده دست پیدا کنند و در نهایت استفاده از ظرفیت تولید چنین واحدهای اثرگذاری به حداقل می‌رسد.

وی می‌افراید: همواره واحدهای تولیدی با چالش‌های جدی برای فعالیت مواجه هستند که بخشی از این چالش‌ها قابل پیش‌بینی است و با تدابیر مدیریتی میزان اثرگذاری آن بر فعالیت واحد به حداقل می.رسد اما تعطیلی واحدهای فولادی به دلیل اعمال محدودیت‌های برق و گاز به دلیل غیر قابل پیش‌بینی بودن، تبعات جبران‌ناپذیری دارد.

رئیس خانه معدن اظهار می‌کند: با توجه به رویه تامین برق و گاز برای واحدهای تولیدی، پیش‌بینی می‌شود امسال نیز مانند سال‌های گذشته واحدهای کوچک فولادی با تعطیلی مواجه شوند اما نمی‌توان برای این تعطیلی‌ها و لطماتی که به ظرفیت تولید وارد می‌کند، چاره‌اندیشی مناسبی داشت.

بهرامن تصریح می‌کند: تعداد روزهای تعطیلی واحدهای تولیدی معدنی ناشی از محدودیت برق و گاز، قابل پیش‌بینی نیست چراکه این تعطیلی‌ها تابعی از شدت گرما و نیاز به برق در تابستان و شدت سرما و نیاز به گاز در زمستان است؛ بنابراین تولیدکنندگان نمی‌توانند با روزهای تعطیل قابل پیش‌بینی مواجه باشند تا بتوانند برای آن‌ها تصمیم گیری کنند.

رئیس خانه معدن ادامه می‌دهد: غیر قابل پیشی‌بینی بودن روزهای تعطیل ناشی از محدودیت گاز برای واحدهای فولادی موجب می‌شود تا این شرکت‌ها از یک‌سو نتوانند به اهداف خود بر مبنای برنامه‌ریزی دست پیدا کنند و از سوی دیگر قدرت رقابت و حفظ مشتری را از دست می‌دهند چراکه یکی از تبعات محدودیت گاز این است که ظرفیت تولید را کاهش می‌دهد.

این فعال اقتصادی اظهار می‌کند: با قطعی گاز واحدهای فولادی با کاهش میزان تولید مواجه شده و در نهایت امکان تامین نیاز مشتریان را ندارند، به همین دلیل ناچار هستند که بازار را به دست رقبا بسپارند.

بهرامن خاطرنشان می‌کند: متاسفانه عدم تحقق تعهد واحدهای فولادی به مشتریان موجب می‌شود تا نه‌تنها در بازار داخلی بلکه در بازار خارجی نیز ناچار از واگذاری زمین بازی به رقبا باشند که این امر به اقتصاد کشور و اقتصاد همان واحد تولیدی زیان‌های کلانی را وارد می‌کند.

رئیس خانه معدن با تاکید بر ضرورت چاره‌اندیشی برای رفع مشکل تامین گاز واحدهای فولادی در زمستان تاکید می‌کند که نباید ظرفیت واحدهای تولیدی به دلیل عدم تامین گاز و برق خالی باقی بماند.

متاسفانه عدم چاره‌اندیشی برای تامین گاز واحدهای فولادی به‌عنوان صنایع اصلی کشور، علاوه بر این که برای آن واحدها موجب زیان‌دهی می‌شود، تبعات آن دامن اقتصاد کشور در زمینه تامین ارز، صادرات محصولات غیر نفتی و حفظ بازارهای هدف را می‌گیرد و لطمات جبران‌ناپذیری وارد می‌کند.



آیا این خبر مفید بود؟



دیدگاهتان را بنویسید