رشد ایران برای افزایش ظرفیت تولید گاز در خلیج فارس / تولید اولیه گاز از فاز 11 پارس جنوبی

با این حال، احتمال کاهش فشار در این زمینه در سال‌های آینده محتمل است و ایران از هم‌اکنون برنامه‌هایی برای افزایش فشار و جبران کاهش تولید دارد.

علاوه بر این، با افزایش مصرف گاز کشور، تولید گاز کشور نیز باید افزایش یابد. بنابراین، علاوه بر افزایش تولید از میدان عمومی پارس جنوبی، اولویت بهره برداری و توسعه سایر میادین گازی که اغلب در خلیج فارس متمرکز هستند، خواهد بود.

شرکت نفت و گاز پارس به عنوان متولی توسعه پارس جنوبی و همچنین سایر میادین از جمله بلال، کیش، فرزاد و… برنامه هایی را در دستور کار خود دارد.


2 برنامه ایران برای افزایش فشار در پارس جنوبی

اسماعیل امیری رئیس طرح های توسعه شرکت نفت و گاز پارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: توسعه فراساحلی فاز 11 پارس جنوبی، تکمیل خطوط باقیمانده فاز 14. طرح توسعه میادین کیش، بلال و فرزاد. تکمیل پایانه جاسک و بندر سیراف از مهمترین پروژه های اجرا شده توسط شرکت نفت و گاز پارس است.

وی ادامه داد: سرمایه گذاری مورد نیاز برای این طرح ها از چند 10 میلیون دلار تا 5 میلیارد دلار خواهد بود.

امیری با بیان اینکه ظرفیت تولید گاز غنی کشور با اجرای این طرح ها افزایش می یابد، افزود: اجرای این طرح ها از 14 میلیون مترمکعب به 56 میلیون مترمکعب در روز به ظرفیت فرآوری یا تولید گاز غنی خواهد افزود.

وی احتمال افت فشار گاز در میدان مشترک پارس جنوبی را در سال های آینده برشمرد و گفت: در این راستا 2 سناریو و برنامه را همزمان در دستور کار داریم. اولین برنامه حفر چاه های جدید برای تولید بیشتر و جبران کاهش فشار گاز خواهد بود. بحث مناقصه را پیش بردیم و به زودی حفاری چاه های جدید آغاز می شود.

به گفته معاون طرح‌های توسعه شرکت نفت و گاز پارس، در مرحله دوم در حال بررسی پروژه‌های تقویت فشار دریایی و خشکی هستیم که کارهای مقدماتی برای آن‌ها انجام شده و به دنبال شروع طرح‌های اجرایی و در خشکی، پایلوت هستیم. بحث ادامه دارد


تولید اولیه از فاز 11 با 4 حلقه چاه

وی تاکید کرد: برای فاز ۱۱ پارس جنوبی ۲ طرح توسعه داریم. در گام اول بحث تولید زودهنگام این است که مقدمات انجام شده و کارهای اجرایی در دستور کار است. از ظرفیت‌های بیکار در سکوهای پارس جنوبی برای انتقال به موقعیت فاز 11 B در آینده نزدیک استفاده می‌شود و تولید اولیه از این فاز آغاز می‌شود.

امیری با اشاره به اینکه کار مقدماتی حفاری چاه در فاز 11 پارس جنوبی آغاز شده است افزود: در طرح تولید اولیه از 4 حلقه چاه استفاده خواهیم کرد.

وی به مطالعات طراحی اصلی و تفصیلی برای توسعه میدان نفتی پارس جنوبی اشاره کرد و ادامه داد: مناقصات برای انتخاب پیمانکار در حال انجام است.

معاون طرح های توسعه شرکت نفت و گاز پارس به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان در صنعت نفت اشاره کرد و گفت: در بحث تولید گاز هلیوم وارد شده ایم. مذاکره با دو شرکت دانش بنیان که یکی از آنها به مرحله آزمایشی رسیده است. نتایج رضایت بخش است و ما قصد داریم صنعتی شدن آن را ادامه دهیم.


ساخت 2 گوی شناور ایرانی طرح گور جاسک

امیری با اشاره به اینکه وزیر نفت بر تکمیل پروژه گور جاسک تا پایان سال تاکید کرد، افزود: پروژه گور جاسک در سال 1400 به بهره برداری رسید و چندین محموله نفت از این خط لوله صادر شد. برای ادامه کار ۲ گوی شناور در دست ساخت داریم که مراحل پایانی آن در حیاط خرمشهر در حال انجام است.

وی ادامه داد: اسکله و موج شکن ترمینال جاسک نیز در دست ساخت است و تلاش می کنیم هر چه سریعتر این کار را انجام دهیم.

معاون طرح های توسعه شرکت نفت و گاز پارس تاکید کرد: هر کدام از این پروژه ها هر چه سریعتر به بهره برداری برسد، منافع بیشتری برای کشور به همراه خواهد داشت و درآمد کشور را افزایش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید