تامین نیاز نیروگاه های کشور با تولید ورق فولادی کورتن در فولاد مبارکه


ساعت: 10:52
تاریخ انتشار: 1301/08/10
کد خبر: 1908591

برای اولین بار در کشور ورق فولاد کورتن (CORTEN A) که قبلا توسط سایت واردات تامین می شد، با توجه به تخصص و تجربه کارکنان فولاد مبارکه و نیاز کشور به این نوع ورق عرضه شد. نیروگاه ها

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ خبرنگار فولاد پس از کسب این موفقیت ارزشمند که سالانه از خروج مقادیر زیادی ارز جلوگیری می کند و کشور را قادر به صادرات و کسب ارز می کند، در جمع کارشناسان و دست اندرکاران این دستاورد غرور آفرین به اهمیت و چگونگی تولید گفت و گو کرد. این محصول خاص نتیجه این گفتگو را در ادامه می خوانید.

تامین نیاز نیروگاه های کشور

بهزاد بهادرانی مدیر بخش نور سرد

تنوع بخشی به سبد محصولات این شرکت یکی از راهبردهای بزرگ فولاد مبارکه است و برای دستیابی به این هدف، کسب دانش فنی برای تولید محصولات مختلف به ویژه گریدهای ویژه با ارزش افزوده بالا سرلوحه فعالیت های کل تولید است. گروه فناوری و تعمیرات در بخش نورد سرد گرفته شد.

پیش نیاز اصلی حرکت هوشمندانه به سمت این هدف، در نظر گرفتن چشم انداز شرایط بازار داخلی و خارجی و همچنین چشم انداز صنایع پایین دستی در گروه محصولات سرد است. بر اساس این ملاحظات، با تلاش کارکنان، کارشناسان و مدیریت حوزه و تعیین تدابیر کارشناسی، خوشبختانه دانش فنی تولید گرید CORTEN A در آسیاب پشت سر هم و خطوط آنیل ناحیه نورد سرد به دست آمد. به دست آمد و اکنون قادر به تامین نیاز نیروگاهی کشورمان هستیم.

دستیابی به توان اقتصادی و تجاری تولید این محصول

محسن استاکی مدیر فرآورده های سرد

با توجه به تحریم ها، یکی از چالش های زنجیره پایین دستی فولاد، عدم واردات ورق های ویژه به کشور بود که مشکلات زیادی از جمله کاهش تولید و افزایش هزینه ها را برای این صنایع به همراه داشت. از آن جمله می توان به صنایع نیروگاهی اشاره کرد که فولادهای با گرید CORTEN A از کاربردهای اصلی و استراتژیک این صنعت هستند. یکی از ویژگی های کلاس مذکور مقاومت در برابر خوردگی و استحکام بالا می باشد.

تولید این محصول در خط پشت سر هم با چالش های متعددی در دستگاه جوش لیزری و فرآیند نورد مواجه است. استحکام ناکافی نقطه جوش در برابر تنش و نیروی وارد شده به آن در طول فرآیند نورد و همچنین افزایش جریان موتور قفسه در محدوده ای که به تجهیزات آسیب می رساند و در نتیجه سرعت خط را کاهش می دهد. و راندمان تولید خط را کاهش می دهد.

از دیگر محدودیت‌هایی که تولید این کلاس در فرآیند ایجاد کرد، می‌توان به اشباع حلقه‌های کنترل شکاف و ولتاژ اشاره کرد که در این راستا، کاهش باید به نحوی در قفسه‌ها توزیع می‌شد و سیستم‌های کنترل این کار را انجام نمی‌دادند. محدوده اشباع را وارد کنید در نهایت هر یک از موارد ذکر شده باعث شد تا خط Tandem Mill نتواند آن محصول خاص را در محدوده استاندارد تولید کند.

این دستاورد با تدابیر دقیق کارشناسی، رفع گام به گام مشکلات و با کمترین هزینه ممکن از جمله مصرف انرژی و با بازده کیفی مناسب حاصل شد. فولاد مبارکه علاوه بر دستیابی به دانش فنی تولید گرید CORTEN A، به توان تولید اقتصادی و تجاری این محصول رسیده است.

ارزش افزوده بیشتر با تنوع بیشتر سبد محصولات فولاد مبارکه

علیرضا مولوی زاده مدیر واحد متالورژی و روش های تولید

با توجه به محدودیت های موجود در زمینه تولید و توزیع برق و نیاز به تامین حداکثری نیاز صنعت برق کشور، مکان یابی و تامین انواع فولادهای خاص مورد نیاز این صنعت در اولویت فولاد مبارکه قرار دارد. از برندهای فولادی مورد نیاز نیروگاه های حرارتی می توان به برند کورتن استیل اشاره کرد که در تعمیرات سالانه ماژول های پیش گرمایش (لانگستروم) نیروگاه مورد استفاده قرار می گیرد. به منظور تامین نیاز وارداتی صنعت برق کشور، جلوگیری از خروج ارز از کشور، توسعه و تنوع هر چه بیشتر سبد محصولات فولاد مبارکه و تولید فولادهای خاص با ارزش افزوده بالا، بومی سازی صنف تولیدی مذکور در فولاد مبارکه انجام شد.

منطق اقتصادی قابل توجه

مرتضی اکبری، رئیس واحد پست تاندم

در خط آسیاب پشت سر هم به دلیل فرآیند نورد پیوسته، انتهای کلاف به ابتدای سیم پیچ بعدی جوش داده می شود و خط جوش به دلیل کاهش ضخامت اعمال شده در طول فرآیند نورد تحت تنش بالایی قرار می گیرد. یکی از دغدغه های اصلی در تولید گرید CORTEN A در خط پشت سر هم با توجه به درصد بالای عنصر کربن در این محصول، کیفیت و استحکام صحیح جوش می باشد. تجهیزات اصلی در این موضوع دستگاه جوش لیزری بود که برای جوشکاری فولادهای پر کربن طراحی نشده بود.

بدین منظور با تعریف و بکارگیری اقدامات کارشناسی مستند متعدد و تغییر پارامترهای اصلی و دستورالعمل های فرآیند و بهینه سازی استاندارد مربوط به سیستم خنک کننده، شکاف و توان، در نهایت در آزمون اریکسون کیفیت جوش قابل قبولی در CORTEN A بدست آمد. کلاس

با توجه به محدودیت های دستگاه جوش لیزری پشت سر هم نسبت به فولادهای کم کربن، فرآیند جوشکاری در گرید مذکور با سرعت نسبتاً کمتری انجام می شود. با توجه به ارزش افزوده بالای فولادهای CORTEN A، تولید این نوع برند از منطق اقتصادی قابل توجهی برخوردار است.

بهینه سازی گام به گام فرآیند نورد برای تولید ورق CORTEN A

مرتضی شریف مرادی، کارشناس تولید

در خطوط نورد چهار رول، در مقایسه با نورد شش رول یا خوشه ای، به دلیل درصد بالای عنصر کربن ورق، پارامتر چالش برانگیز نورد درجه CORTEN A در خط آسیاب پشت سر هم تفاوت تنش در هنگام نورد است، به ویژه در قفسه های اولیه که علاوه بر وقفه های ناشی از پارگی ورق در حین فرآیند نورد باعث آسیب جدی به ساپورت و رول های کار شده و در نتیجه عمر مفید رول کاهش یافته و بازده وزن محصول کاهش می یابد.

با تغییرات ایجاد شده در توزیع کاهش ضخامت قفسه‌های 1 و 2، پارامترهای فنی امولسیون و همچنین ابعاد رول‌های کار و نگهدارنده و آزمایش‌های متعدد، شرایط خط تولید فولاد کورتن A به خوبی فراهم شد. تهیه شده.

عدم نیاز به واردات و امکان تحویل محصول به نیروگاه های داخل کشور

محسن محمدی زهرانی، کارشناس گروه متالورژی و روش های تولید

فولادهای مقاوم در برابر خوردگی جوی حاوی مقادیری عناصر کروم، نیکل، مس و فسفر در ترکیب شیمیایی خود هستند که مقاومت به خوردگی در محیط های مرطوب و اسیدی را تا چهار برابر در مقایسه با فولادهای سازه ای معمولی بهبود می بخشد. از جمله کاربردهای اصلی این نوع فولاد می توان به ساخت کانتینرهای حمل و نقل، واگن های راه آهن و واحدهای پیش گرمایش هوا در نیروگاه های سوخت فسیلی اشاره کرد.

گرید مذکور تاکنون به صورت کلاف نورد گرم در خطوط تولید منطقه نورد گرم شرکت فولاد مبارکه و مجتمع فولاد صبا تولید و به مشتریان عرضه می شود. علیرغم نیاز کشور به این محصول به ویژه در تولید نیروگاه های نورد سرد، به دلیل چالش های فنی موجود، تولید این محصول امکان پذیر نبود و نیازهای نیروگاهی کشور به این نوع فولاد برآورده شد. با واردات از کشورهایی مانند ژاپن، سوئد و چین.

در پاسخ به نیاز مبرم به نیروگاه برای این دسته از فولادها، مراحل طراحی متالورژی و تدوین دستورالعمل عملیاتی تولید فولادهای مقاوم در برابر آب و هوا در واحد متالورژی و روش‌های تولید و منطقه نورد سرد انجام شد. فولاد مبارکه. در حال حاضر محصولی با ضخامت 1.25 میلی متر و بر اساس الزامات استاندارد ASTM A606 با نام تجاری IRACORTEN A-COLD ساخته شده و در نیروگاه های کشور عرضه می شود.

رئیس واحد متالورژی و روش های تولید در پایان به نقش ارزنده کارشناسان این واحد، مدیریت و کارکنان حوزه های تولید و نورد گرم فولاد و واحدهای برنامه ریزی و کنترل تولید، آزمایشگاه محصولات، فروش و بازاریابی، کنترل کیفیت اشاره کرد. ، گروه فنی نورد گرم و کارشناسان و پرسنل خطوط اسید شویی و قدردانی از پشت سر هم کارگاه های نورد سرد که در کسب این موفقیت ارزشمند نقش داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید