اجرای موفقیت آمیز پروژه ارتقاء سیستم اتوماسیون آهک هیدراته


ساعت: 11:37
تاریخ انتشار: 1401/05/16
کد خبر: 1891690

مدیر پروژه منطقه آهن از اجرای موفقیت آمیز طرح ارتقای سیستم اتوماسیون آهک هیدراته در محله آهن در زمان خاموشی های ناشی از محدودیت مصرف برق خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مدیر پروژه منطقه آهن از اجرای موفقیت آمیز طرح ارتقای سیستم اتوماسیون آهک هیدراته در منطقه آهن در زمان خاموشی های ناشی از محدودیت مصرف برق خبر داد.

خبرنگار فولاد پس از اجرای این پروژه مهم نظر مدیران و کارشناسان مربوطه را جویا شد که در ادامه می خوانید.

رضا خادم کمایی، مدیر اجرای پروژه منطقه آهن و فولاد

این پروژه با رعایت کامل نکات ایمنی و زودتر از موعد مقرر به اتمام رسید. با توجه به فرسودگی سیستم اتوماسیون موجود و مشکلاتی از قبیل کمبود قطعات یدکی، آلارم نامناسب، سرعت پایین پردازش و عدم امکان ارتباط با HMI و لزوم ارتقاء آن، پروژه مذکور در قالب طراحی، خرید، نصب و راه اندازی و… عملیات قرارداد راه اندازی یک سیستم آهک اتوماتیک جدید و آهک هیدراته به ایریسا تحویل داده شد.

پس از اجرای موفقیت آمیز پروژه ارتقاء سیستم اتوماسیون تولید آهک در فوریه 1400، ارتقاء سیستم اتوماسیون آهک هیدراته در منطقه تولید آهن همزمان با محدودیت های مصرف برق در منطقه تولید آهن در تیر ماه 1401 طی دوره ای انجام شد. 15 روز کار شبانه روزی و همدلانه کلیه عوامل پروژه و با رعایت کامل مسائل فنی و ایمنی تکمیل و به بهره برداری رسید.

از مهمترین مزایای اجرای این پروژه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش قابلیت اطمینان و بهبود سرعت و دقت در سیستم اتوماسیون جدید؛ ایجاد آلارم های جدید درخواست شده توسط کاربر روی صفحه؛ اصلاح مسائل مدیریتی و ایمنی سیستم قبلی؛ راه اندازی سیستم یو پی اس برای سیستم های حساس.

محمد حسنی رئیس اداره اجرای پروژه های آهن و فولاد

محدوده پروژه شامل تامین کامپیوترهای صنعتی، تجهیزات نگهداری و شبکه، لوازم جانبی، تجهیزات برقی، کابینت و میز و تامین قطعات یدکی دو ساله و ضروری در دوره راه اندازی، طراحی و پیاده سازی نرم افزار و شبکه می باشد. و بخشی از سخت افزار، تست FAT، بسته بندی، حمل و نصب و راه اندازی و تهیه اسناد اجرایی، پس از ابلاغ پروژه، عملیات جمع آوری داده ها و مهندسی پروژه انجام و متعاقباً تهیه تجهیزات پروژه آغاز شد.

ساخت و تست تابلوهای کنترل با مساعدت کامل گروه اجرای پروژه و دستگاه مانیتورینگ و کنترل و با مصرف تقریبی 5000 نفر ساعت کار در کارگاه پیمانکار انجام شد. همچنین عملیات اجرای سایت شامل شناسایی کابل های موجود، جداسازی بردهای قدیمی و نصب بردهای جدید، اتصال کابل های جدید، تست سیگنال و تست عملکرد با بیش از 5 هزار نفر ساعت کار انجام شد.

مسیح پاکباز کارشناس اجرای پروژه های حوزه آهن و فولاد

در طرح پیشنهادی و اجرا شده، PLC این واحد توسط فیبر نوری به اتاق کنترل واحد آهک منتقل شد و ارتباط PLC و تابلوهای کنترل بر روی سکوی Profinet انجام شد. در سیستم اتوماسیون جدید، فلسفه کنترل به عنوان دو سیستم PLC متداول اضافی تغییر یافته و پیاده سازی شده است که باعث افزایش سرعت آمادگی دستگاه می شود. همچنین با اجرای این پروژه امکان مونتاژ میمیک پنل در اتاق فرمان فراهم شد تا اطلاعات لازم در 2 مانیتور نمایش داده شود.

از دیگر نکات قابل توجه می توان به اصلاح و به روز رسانی نقشه ها و اسناد فنی این سامانه اشاره کرد که در طول پروژه محقق شد.

خشایار پاسیار، رئیس فروشگاه لیموترش

واحد تولید آهک علاوه بر تامین آهک زنده و دولومیت مورد نیاز واحد تولید فولاد، تامین آهک هیدراته مورد نیاز واحدهای مختلف فولاد مبارکه، فولاد شبا و فولاد هرمزگان را نیز بر عهده دارد. با توجه به محدودیت تامین کنندگان خارجی آهک هیدراته، تعطیلی این خط تولید با چالش های مهمی مواجه شد که با توجه به برنامه ریزی سالیانه برای حذف این واحد برای انجام کار ارتقای سیستم اتوماسیون و جایگزینی هیدراتور شماره یک. در مدت یک ماه مسئولیت تامین آهک هیدراته مورد نیاز واحد به خرید مواد اولیه واگذار شد.

از جمله چالش های اصلی عملیات می توان حدود 200 تن آهک هیدراته را ذخیره کرد تا در زمان خاموشی ضریب اطمینان بالاتری داشته باشیم، اگرچه سیستم کنترل از دسترس خارج است، وجود سیگنال های بین واحدی، اجرای همزمان موارد مذکور. پروژه با پروژه شماره یک برای تعویض هیدراتور و طرح نصب و راه اندازی آنالایزر گاز دودکش از پشته واحد آهک نشان داده شده است.

سید عمادالدین میرکاظمی کارشناس برق و ابزار دقیق کارخانه آهک زنی

فقدان نقشه های As Built مدارهای کنترلی سیستم موجود و در عین حال حفظ و نگهداری تولید آهک مورد نیاز واحد فولادسازی از جمله چالش هایی بود که با آن مواجه بودیم. این چالش ها با همکاری موثر واحدهای عملیاتی و اجرایی پروژه ها و شرکت مجری طرح و رعایت کلیه دستورالعمل های ایمنی و بهره برداری از فعالیت ها با موفقیت برطرف شد.

در پایان رضا هادیم حامی مدیر اجرای پروژه های حوزه تولید آهن از زحمات مدیریت و کارکنان شرکت آیریسا، واحد اجرایی پروژه های تولید آهن، نظارت، مدیریت و کارکنان اداره بهره برداری تشکر و قدردانی کرد. تولیدی منطقه آهن و کلیه همکارانی که در برنامه ریزی، اجرا و راه اندازی این پروژه مشارکت داشتند. و قدردانی کرد

دیدگاهتان را بنویسید