تکمیل موفقیت آمیز پروژه ارتقاء خط گالوانیزه شرکت فولاد مبارکه


ساعت: 13:20
تاریخ انتشار: 08/02/1401
کد خبر: 1905546

پروژه ارتقای خط گالوانیزه شرکت فولاد مبارکه با هدف تولید محصولات باکیفیت و اقتصادی از اول مردادماه سال جاری همزمان با برنامه ریزی تعمیرات این خط و با استفاده از ظرفیت و توان شرکت های داخلی آغاز شد. پس از 12 هزار و 300 روز تلاش مستمر، در 16 مهرماه با موفقیت مورد بهره برداری قرار گرفت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محسن اختری مدیر اجرای پروژه نورد سرد و گرم فولاد مبارکه با اعلام این خبر گفت: با توجه به گذشت 20 سال از شروع به کار خط گالوانیزه، پیشرفت تکنولوژی، تغییر نیاز مشتریان و همچنین استهلاک تجهیزات موجود منجر به طرح بهینه سازی خط گالوانیزه با توجه به آخرین تکنولوژی روز جهت رفع نیازهای مشتریان و در نظر گرفتن نگرانی های زیست محیطی گردید. همچنین قدیمی بودن سیستم کنترل و درایو و قدیمی بودن تجهیزات اتوماسیون مشکلاتی از جمله عدم امکان سفارش قطعات یدکی و مشکلات عیب یابی و عدم استفاده از حداکثر ظرفیت خط تولید را به همراه داشت. مشخص شد.

در همین زمینه مسعود ضیعی مدیر پروژه اجرای پروژه نورد سرد در تشریح این عملیات بزرگ نوسازی گفت: در این راستا پس از عقد قرارداد با سه پیمانکار، مسئولیت طراحی و تامین برق و اتوماسیون بر عهده گرفت. تجهيزات پروژه در اختيار ايريسا قرار گرفت، مسئوليت طراحي و تامين تجهيزات مكانيكي جديد به شركت تكنولوگ طرف قرارداد و مسئوليت نصب تجهيزات مكانيكي جديد به شركت صفافولاد و در نهايت واگذار شد. ، پس از اتمام فاز طراحی و مهندسی، تامین تجهیزات برق و اتوماسیون و تامین تجهیزات مکانیکی، پروژه در اول مرداد ماه سال جاری با یک داون به پایان رسید، خط گالوانیزه آغاز شد و با تلاش های مثال زدنی انجام شد. و همکاری سایر واحدهای مرتبط پس از گذراندن آزمون داغ در تاریخ 1401/07/20 اولین کویل تایید شده تحت سفارش تولید گردید.

وی خاطرنشان کرد: در این مدت با وجود چالش های مختلف اجرایی از جمله ایجاد هماهنگی بین پیمانکاران برای اجرای همزمان قطعات اتوماسیون و مکانیکی پروژه، فعالیت های گسترده ای انجام شد که مهمترین اقدامات انجام شده توسط هر پیمانکار به شرح زیر است:

مهمترین اقدامات انجام شده در زمینه طراحی و نوسازی تجهیزات:

طراحی و تامین تجهیزات مکانیکی جدید شامل تجهیزات ناچر، تجهیزات شستشوی ورق، هات بریدل، رشته هات، سیستم نازل و بادی چاقو و سیستم کرومات، لودسل، تجهیزات تعویض رول، سیستم Wet N2، تامین تابلو برق شامل درایو و PLC ( متصل به تجهیزات جدید)، تهیه قطعات یدکی و نظارت بر نصب و راه اندازی تجهیزات جدید.

اقدامات اصلی انجام شده در زمینه نصب تجهیزات جدید:

برچیدن بیش از 150 تن تجهیزات قدیمی، نصب بیش از 90 تن سازه، نصب بیش از 300 تن تجهیزات جدید، تهیه، مسیریابی و استقرار حدود 55 کیلومتر کابل، برچیدن پانل های PLC و درایوهای قدیمی، تامین برق تابلوهای مرکز و پاور، تامین سیستم یو پی اس، نصب تابلوهای ابزار دقیق و برق و اتوماسیون شامل تابلوهای PLC، RIO، درایو و لوکال.

مهمترین اقدامات انجام شده در زمینه نوسازی برق و سیستم های اتوماسیون:

انجام بیش از 65 کیلومتر کابل کشی، طراحی، تامین و ساخت و مونتاژ بیش از 120 کابینت درایو (بر اساس جدیدترین سیستم های زیمنس) و اتوماسیون و پنل های PLC بر اساس آخرین نسل از کنترل های سری 1500 زیمنس با شبکه ارتباطی Profinet و راه اندازی آنها، برنامه نویسی سیستم کنترل و مانیتورینگ PLC، نصب 7 دستگاه سرور و 13 دستگاه مشتری، نصب و راه اندازی سیستم ثبت اطلاعات، ایجاد حفاظت شبکه سیستم بر اساس پروتکل های امنیتی فولاد مبارکه، طراحی، ساخت و راه اندازی سطح 2 سیستم اتوماسیون و اتصال آن به لایه EIS.

افزایش کیفیت محصول و کاهش هزینه های تولید با کاهش مصرف روکش روی

ضیایی در بخشی دیگر از سخنان خود درباره مزایای اجرای این طرح گفت: از جمله دستاوردهای اجرای این طرح مواردی همچون افزایش کیفیت سطح محصول، کاهش فرآیندهای دستی و غیر اتوماتیک، صرفه جویی اقتصادی است. و کاهش هزینه های تولید از جمله کاهش مصرف پوشش روی از 90 گرم در متر مربع به 60 گرم در متر مربع، رفع مشکل ضخامت بیش از حد روکش روی لبه های ورق، کاهش مشکلات زیست محیطی ناشی از کروم، کاهش مشکلات مربوط به به سرباره روی در استخر مذاب، افزایش خلوص ورق قبل از ورود به حوضچه مذاب تا 99 درصد و در نتیجه بهبود چسبندگی روی به ورق، افزایش فاصله زمانی بین چرخه های تعمیر و نگهداری لازم و در نهایت بهبود رضایت مشتری.

رئیس اداره اجرای پروژه نورد سرد خاطرنشان کرد: اجرای این پروژه چالش برانگیز در مدت زمان بسیار کوتاه با تلاش شبانه روزی کارکنان واحد نورد سرد، همکاری صمیمانه مجری، مهندسی کارخانه، آزادسازی، قراردادهای خرید حفاظت فیزیکی و خدمات عمومی فولاد مبارکه و همچنین مشارکت تکنلوگ، ایریسا، صفافولاد و بخش نظارت شرکت فنی مهندسی فولاد این امکان را فراهم آورد و بدین وسیله از تمامی دوستانی که در این امر خطیر مشارکت مجدانه داشتند تشکر می کنم.

دیدگاهتان را بنویسید