دوری از آفتاب و هیدراته ماندن راهی برای محافظت از خود در برابر گرما است افرادی که سلامت عمومی ضعیفی دارند بیشتر در معرض گرمازدگی هستند.


ساعت: 09:28
تاریخ انتشار: 1401/04/17
کد خبر: 1881671

با فرا رسیدن فصل تابستان و اوج گیری دمای هوا با دو پدیده شایع دیگر گرمازدگی و آفتاب سوختگی مواجه هستیم که در صورت عدم درمان به موقع حتی می تواند منجر به مرگ افراد شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، گرمازدگی یک بیماری تهدید کننده زندگی است که زمانی رخ می دهد که فرد به شدت گرم باشد و توانایی خنک سازی بدن را نداشته باشد، علائم آن تعریق زیاد و ضربان قلب سریع است.


گرمازدگی برای انسان خطرناک نیست و کشنده نیست، مگر اینکه درمان گرمازدگی مختصر و شلخته باشد و به موقع درمان نشود، اگر مکانیسم خنک کننده بدن به طور ناگهانی خراب شود، دمای داخلی بدن به قدری بالا می رود که ممکن است در مدت زمان کوتاه تری اتفاق بیفتد. این می تواند باعث مرگ فرد در عرض نیم ساعت شود که یکی از سه سندرم مربوط به گرما است و در واقع گرمازدگی خفیف ترین و گرمازدگی شدیدترین است.

در حالت گرمازدگی، بدن قادر به دفع گرمای اضافی خود نیست و در نتیجه دمای بدن به حدی افزایش می یابد که می تواند اندام های اصلی را از بین ببرد.

در چنین شرایطی باید تا حد امکان از نوشیدن چای، قهوه و نوشابه های گازدار پرهیز کنید، زیرا حاوی کافئین هستند که باعث کاهش رطوبت بدن و افزایش دمای بدن می شود، همچنین مصرف شیرینی و شکر باید کاهش یابد، زیرا بدن نیاز به متابولیزه کردن قندها به آب نیاز دارد و مصرف مواد قندی از جمله شربت های شیرین، نوشابه و نوشیدنی های ورزشی نیاز بدن به آب را افزایش می دهد و می تواند عوارض گرمازدگی را تشدید کند.



افرادی که سلامت عمومی ضعیفی دارند بیشتر در معرض گرمازدگی هستند


منصور صفرزایی کارشناس تغذیه در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه برخی از افراد به دلیل افزایش دما دچار گرمازدگی می شوند، گفت: گرمازدگی اغلب به تدریج اتفاق می افتد و معمولا افرادی را که در معرض هوای گرم قرار می گیرند، مبتلا می کند. و عادت به خیس بودن ندارند، افرادی که وضعیت عمومی خوبی ندارند بیشتر از دیگران در معرض خطر گرمازدگی هستند.


وی افزود: گرمازدگی دو نوع خفیف و شدید (کلاسیک و فعال) است که نوع خفیف آن با علائم تعریق زیاد، سردرد، سرگیجه، ضعف، گرفتگی عضلانی، تهوع، استفراغ، نبض تند، افت خون فشار خون و تغییر رنگ ادرار (زرد تیره) که پوست مرطوب و سرد، رنگ پریده و درجه حرارت بین 37 تا 39 درجه است.


صفرزایی تصریح کرد: علائم گرمازدگی شدید از نوع کلاسیک برای سالمندان و بیماران مبتلا به بیماری های همراه است و شامل: دمای بالای 40 درجه و علائم درگیری سیستم عصبی مرکزی مانند هذیان، تشنج و کما است.


این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: جوانان و افراد فعال بدنی در هوای گرم با دمای بالای 40 درجه دچار سردرد شدید، تهوع، استفراغ، تپش قلب، گیجی، کاهش سطح هوشیاری و خشکی پوست بدون تعریق می شوند.



با انجام اقدامات پیشگیرانه می توان از گرمازدگی جلوگیری کرد


صفرزایی با اشاره به توصیه های پیشگیری از گرمازدگی تصریح کرد: پوشیدن لباس های نازک و رنگ روشن، نوشیدن مایعات به میزان مناسب در طول روز، پرهیز از فعالیت و ورزش در ساعات گرم روز، محافظت در برابر آفتاب سوختگی، استفاده از عینک آفتابی و … کلاه با حاشیه ضد آفتاب استاندارد است.


وی با اشاره به درمان گرمازدگی گفت: توقف فعالیت، رفتن به مکان خنک، درآوردن لباس اضافی، تعویض مایعات، گرفتن دوش آب سرد، کمپرس آب سرد، شروع به خنک کردن بیمار، تماس با 115 برای کمک فوری (اقدامات پزشکی در بیمارستان یا مرکز اورژانس).


این کارشناس تغذیه بیان کرد: کودکان و نوزادان زمانی دچار گرمازدگی شدید می شوند که بدن آنها نتواند دمای بدنشان را پایین بیاورد که در این صورت دمای بدن آنها به طور مداوم افزایش می یابد و بدن گرم و گرمتر می شود و شدت می تواند سریعتر وارد بدن آنها شود.


صفرزایی با اشاره به مواردی برای محافظت از کودکان در برابر گرمازدگی ادامه داد: قرار دادن کودک در جای خنک و تامین آب کافی برای بدن و پوشاندن لباس مناسب او از موارد مهمی است که باید رعایت شود و کودکان حتی برای مدت کوتاهی در خودرو پارک می شوند. و آن را خاموش نکنید


وی افزود: گرمازدگی به ویژه در کودکان و سالمندان یک فوریت پزشکی محسوب می شود و می تواند با علائم ساده آسیب به اندام های حیاتی مانند کبد، کلیه، قلب و مرگ همراه باشد.


این کارشناس تغذیه گفت: برای موارد خفیف گرمازدگی که پس از 30 دقیقه بهبود نیافته است و همه بیماران گرمازدگی شدید مراجعه به پزشک ضروری است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید