گرمازدگی را جدی بگیرید / شهروندان هرمزگانی در اوج گرما در خانه بمانند


ساعت: 10:04
تاریخ انتشار: 1401/03/14
کد خبر: 1854818

نوروزیان با اشاره به علائم و نشانه های گرمازدگی گفت: اگر دمای بدن انسان خارج از محدوده طبیعی باشد و به 40 درجه سانتیگراد برسد، فرد دچار گرمازدگی و گرمازدگی با مشکلاتی مانند گرما و خشکی پوست، سردرد و سرگیجه می شود. , خستگی مفرط «تست تهوع، گرفتگی (گرفتگی عضلات) و تشنگی.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دکتر فاطمه نوروزیان، سخنگوی و مدیر روابط عمومی و روابط بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفتگو با خبرنگار هرمزگان، با اشاره به احتمال گرمازدگی در تابستان و نگرانی جدی برای سلامت شهروندان هرمزگانی، گفت: انسان بدن نباید تغییر کند، زیرا تمام واکنش‌های شیمیایی و متابولیسم بدن انسان در محدوده دمایی خاصی انجام می‌شود، بنابراین اگر این دما به هر دلیلی از جمله سرمازدگی یا گرمازدگی تغییر کند، تبادل آب، املاح و متابولیسم در بدن انجام می‌شود. مختل. اتفاق می افتد.

وی با بیان اینکه گرمازدگی در شرایط محیطی رخ می دهد، گفت: سیستم تبادل حرارت و تنظیم دمای بدن انسان به دلیل قرار گرفتن بیش از حد در معرض هوای گرم و تابش مستقیم نور خورشید مختل شده و سیستم تنظیم دمای بدن از کنترل خارج می شود.

نوروزیان گفت: در این حالت افزایش دمای بدن مانند تب به دلیل مکانیسم دفاعی بدن در برابر میکروب ها نیست، بلکه به دلیل قرار گرفتن بیش از حد در معرض هوای گرم و نور مستقیم خورشید، سیستم تبادل حرارت و تنظیم بدن انسان است. هنگامی که کاهش دما مانند تعریق عمل نمی کند و سیستم کنترل دمای بدن از کنترل خارج می شود، واکنش های طبیعی بدن را مختل می کند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: اگر دمای بدن فردی خارج از حد نرمال باشد و به 40 درجه سانتیگراد برسد، فرد دچار گرمازدگی و گرمازدگی دچار مشکلاتی می شود. پوست گرم و خشک، سردرد و احساس سرگیجه، خستگی، حالت تهوع، گرفتگی عضلات (گرفتگی عضلات) و احساس تشنگی شدید.

وی افزود: تپش قلب، مشکلات تنفسی، ضعف شدید، گشاد شدن مردمک ها و در صورت طولانی شدن گرما، بیهوشی از دیگر علائم گرمازدگی است که در صورت ادامه خطرات عوارض مضر دیگری مانند تشنج و حتی مرگ را به دنبال خواهد داشت.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه گرمازدگی در بیمارانی که کمتر به بدن خود اهمیت می دهند بیشتر است، بیان کرد: معلولان، سالمندان، کودکان و معتادان و همچنین افراد دیگر مانند ورزشکاران و افراد دارای معلولیت. به مدت طولانی کار می کنند در هوای گرم زمان زیادی را در خارج از منزل سپری می کنند و همچنین دچار گرمازدگی می شوند.

نوروزیان با اشاره به راه‌های موثر پیشگیری از گرمازدگی خاطرنشان کرد: مصرف نوشیدنی‌های سرد، استفاده از کلاه حاشیه‌دار، ضد آفتاب، عینک آفتابی، پوشیدن لباس‌های خنک با رنگ‌های روشن و پرهیز از ماندن در خودروهای دربسته از جمله این راهکار برای جلوگیری از گرمازدگی است.

وی تاکید کرد: شهروندان سعی کنند در ساعات اوج گرما و تابش مستقیم نور خورشید (11 تا 15 ساعت) تا حد امکان در خانه بمانند و کمتر در معرض نور خورشید قرار بگیرند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اقدامات لازم برای مقابله با تب، یادآور شد: ابتدا بیمار را به مکان خنک یا سایه منتقل کرده، لباس های اضافی را درآورده و به آرامی دمای بدن را کاهش دهید (استفاده از اسفنج). . ، حوله مرطوب یا اسپری با آب سرد و ضربه ای ملایم) همچنین بهتر است فردی در این مدت مراقب بیمار و پهلوی او باشد و ضربان قلب، تنفس و سطح هوشیاری او را کنترل کند.

نوروزیان تاکید کرد: در صورت هوشیاری فرد تکانشی مصرف مایعات سرد توصیه می شود و بدون دادن مایعات به بیمار باید سریعا به بیمارستان منتقل شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید