گرمازدگی یک عارضه جدی اما قابل پیشگیری است/ مراقب این خطر داغ باشید


ساعت: 13:29
تاریخ انتشار: 25.04.1401
کد خبر: 1883496

سرپرست واحد بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی زنجان، معاون بهداشت:

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به اینکه کاهش مایعات در بدن باعث گرمازدگی می شود، گفت: متأسفانه اکثر افراد به دلیل دیر مراجعه دچار عوارض می شوند. به پزشک که مهمترین آن از دست دادن کلیه است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ عصمت عباسی در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; وی با اشاره به اینکه دمای هوا در گذشته و روزهای آینده افزایش یافته است، گفت: گرمازدگی به دلیل افزایش دمای محیط بالای 35 درجه رخ می دهد که افراد به ویژه کودکان و افراد مسن تحمل آن را ندارند، بنابراین این افراد باید از خودداری کنند. بیرون رفتن با این دما

وی افزود: افرادی مانند کارگران ساختمانی، رانندگان تاکسی و کشاورزانی که باید در این زمان و در ساعات ناهار کار کنند باید از لباس های روشن، کلاه ماسک دار برای محافظت در برابر نور خورشید استفاده کنند و هنگام تعریق مایعات فراوان بنوشند.

رئیس اداره بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: ضعف و خستگی، تنش و درد عضلانی، استفراغ و حالت تهوع، رنگ پریدگی و لطیف پوست، دمای طبیعی بدن، گرفتگی عضلات، سرگیجه، ضعف و غش، ادرار زرد تیره یا پرتقال، سردرد و اسهال از علائم گرمازدگی است که در صورت مشاهده این علائم سریعاً باید به مکان خنک مانند زیر سایه درخت برود و شروع به نوشیدن مایعات خنک کند و اگر دچار اسهال، ضعف و بی حالی است. برو پیش دکتر.آهسته

وی بیان کرد: متأسفانه اغلب افراد به دلیل مراجعه دیرهنگام به پزشک دچار عوارضی می شوند که مهم ترین آن تخریب کلیه ها است که باعث کاهش حجم ادرار و در نهایت منجر به دیالیز می شود، بنابراین درمان باید در چند دقیقه اول.”

عباسی با اشاره به اینکه وجود قند در مایعات نیز عاملی برای دفع آب از بدن است، تصریح کرد: هضم قند نیاز به آب دارد، بنابراین مصرف نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه و شربت در این موارد توصیه نمی شود. موارد

وی با اشاره به اینکه از دست دادن مایعات در بدن باعث گرمازدگی می شود، گفت: همزمان با از دست رفتن مایعات در بدن، سدیم و املاح نیز از بین می رود، بنابراین آب ساده قابل جایگزینی نیست و یکی از دلایل تمایل افراد به غذا خوردن در بدن است. فصل تابستان مایعات شیرینی مانند شربت همان چیزی است.

رئیس اداره بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: بهترین راه پیشگیری از گرمازدگی نوشیدن آب حاوی چند قطره آبلیمو و کمی نمک است که می تواند تا حدودی از گرمازدگی جلوگیری کند.

وی تاکید کرد: بهتر است از نوشابه های گازدار استفاده نشود زیرا باعث ناراحتی دستگاه گوارش می شود و نوشیدن شربت سورگوم و لیمو بهترین نوشیدنی برای پیشگیری از گرمازدگی است اما استفاده از میوه ها و سبزیجات به ویژه هندوانه، طالبی و طالبی یکی از این موارد است. راه آب در فصل تابستان از بین می رود و استفاده از گیاهانی که طبیعت خنک کنندگی دارند مانند بیدمشک و کاسنی می تواند بسیار مفید باشد.

عباسی تصریح کرد: نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه و چای ادرار آور بوده و باعث کم آبی بدن می شوند و توصیه می شود افرادی که به نوشیدن چای عادت دارند چای ضعیف بنوشند. با این حال، دانه های سوربت (دانه های ریحان) بهترین راه برای حفظ آب در بدن هستند، زیرا دانه ها پس از مصرف لعاب می کنند. همچنین نباید مایعات سرد زیادی را به یکباره مصرف کرد، زیرا این کار تعادل سیستم گوارش و ایمنی را به هم می زند.

وی تاکید کرد: بهتر است افراد آب سرد همراه با یخ را در بطری حمل کنند تا در هنگام تشنگی یا گرما از آن استفاده کنند و اگر قرار است مدت طولانی گرم باشند، کمی نمک یا آبلیمو بریزند. در آب آشامیدنی آنها

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید