«عفونت مغزی» و «کوری» دو عارضه اصلی سرخک هستند/ بزرگسالان واکسینه نشده نیز در معرض خطر هستند.


ساعت: 09:09
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۱/۲۳
کد خبر: 1821411

رئیس اداره پیشگیری از بیماری های با واکسن وزارت بهداشت درباره عوارض احتمالی سرخک گفت: عوارض این بیماری می تواند به صورت ذات الریه، اسهال یا عفونت گوارشی خود را نشان دهد که می تواند مشکلات جدی را برای بیمار به همراه داشته باشد. صورت و در موارد حاد گاهی ممکن است.» عوارضی مانند عفونت مغزی یا حتی نابینایی این عوارض بیشتر در افراد مبتلا به سوء تغذیه و کمبود ویتامین A رخ می دهد. البته با واکسیناسیون به راحتی می توان از همه این عوارض پیشگیری کرد. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سیدمحسن زهرایی، رئیس اداره پیشگیری از بیماری‌های واکسن وزارت بهداشت با اشاره به آمار 164 مورد سرخک در کشور و پاسخ به این سوال که آیا در بین آنها فوتی وجود دارد یا خیر؟ وی گفت: در نیمه اول سال گذشته دو مورد فوت کودکان زیر دو سال با اتباع غیرایرانی داشتیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا افرادی که قبلا واکسینه شده اند می توانند دوباره به این ویروس مبتلا شوند و این بیماری در چه گروه های سنی شیوع پیدا می کند، گفت: واکسن سرخک یکی از موثرترین واکسن ها است. انتظار می رود بالای 95 درصد در سن 12 و 18 ماهگی واکسینه شوند، بنابراین اگر بتوانیم دو بار واکسن بزنیم، می توان با اطمینان خاطر گفت که این افراد دیگر بیمار نخواهند شد. از آنجایی که ایمنی واکسن سرخک بسیار طولانی است، این بدان معنا نیست که واکسن 100 درصد ایمن خواهد بود، زیرا ما در پزشکی و پزشکی اطمینان 100 درصدی نداریم. در نتیجه، وقتی از ایمنی 95 درصدی جمعیت صحبت می کنیم، به این معنی است که 5 درصد از جمعیت ممکن است سطح ایمنی بالایی نداشته باشند، حتی اگر واکسن را دریافت کرده باشند.

وی ادامه داد: بنابراین زمانی که احتمال ابتلا به بیماری، چرخش ویروس و میزان تماس افراد زیاد باشد، آن دسته از افرادی که ایمن نیستند در صورت قرار گرفتن در معرض ویروس می توانند به آن مبتلا شوند. به طور کلی، بیشترین خطر افرادی هستند که یا اصلا واکسن نزده اند و یا به طور کامل واکسینه نشده اند و به جای دو واکسن فقط یک واکسن دریافت کرده اند. با این حال، برای کسانی که دو دوز واکسن سرخک را در زمان مناسب دریافت کرده اند، هیچ خطری وجود ندارد.


بزرگترین نگرانی برای افراد واکسینه شده است

زهرایی گفت: سرخک یک بیماری شایع در کودکان است، اما این بدان معنا نیست که بزرگسالان هرگز بیمار نخواهند شد، زیرا اگر در برابر این ویروس مصون نباشند، بزرگسالان نیز ممکن است مبتلا شوند. به عنوان مثال در کشوری مانند افغانستان که این بیماری در آن شیوع زیادی دارد، افراد زیادی در کودکی در معرض این ویروس قرار گرفته و به این بیماری مبتلا شده اند و در نتیجه این عفونت طبیعی تا سال ها در برابر این بیماری مصون خواهند بود. . در نتیجه، در کشوری مانند افغانستان، این بیماری در کودکان شایع تر است، زیرا بزرگسالان یک بار در کودکی، نوجوانی یا اوایل نوجوانی به این بیماری مبتلا می شوند. بنابراین همانطور که اشاره کردیم بیشترین نگرانی برای افرادی است که یا واکسینه نشده اند یا واکسن آنها ناقص است.

وی گفت: خوشبختانه ما با بیماری مواجه هستیم که راه بسیار خوب و موثری برای پیشگیری از سرخک دارد که هم از نظر اثربخشی و هم از نظر واکسن نسبت به سایر واکسن ها مانند کووید موثرتر است. طول عمر تأثیر کاملاً متفاوتی دارد. در نتیجه ما یک داروی خوب و مفید در برابر این بیماری داریم. بنابراین راه حل نگرانی ها این است که مطمئن شویم فرزندمان هر دو واکسن را دریافت کرده است.

وی با تاکید بر اینکه سرخک می تواند خطرات و عواقب جدی برای گروه سنی زیر 5 سال داشته باشد و در زمان اپیدمی های بزرگ با مرگ مرتبط باشد، گفت: به همین دلیل گاهی در برخی آمارهای رسمی ذکر می شود که در کشورهای در حال توسعه یا در کشوها در جایی که فقر و سوءتغذیه زیاد است، در صورت مرگ و میر، این بیماری حتی بین 1 تا 5 درصد نیز می تواند باشد و همانطور که گفته شد ممکن است به دلیل عوارض بیماری باشد. این عوارض می تواند به صورت ذات الریه، اسهال یا عفونت گوارشی باشد که می تواند مشکلات جدی را برای فرد به همراه داشته باشد و در موارد حاد، گاهی اوقات عوارضی مانند عفونت مغزی یا حتی نابینایی رخ می دهد. احتمال بروز این عوارض به خصوص در افراد مبتلا به سوء تغذیه و کمبود ویتامین A بیشتر است که البته با واکسیناسیون به راحتی می توان از تمامی این عوارض پیشگیری کرد.


ما یکی از بهترین کشورها در واکسیناسیون کودکان هستیم

زهرایی در پاسخ به علت روند رو به رشد بیماری سرخک در کشور تاکید کرد: موارد ابتلا به این بیماری در کشور تنها به دلیل افزایش هجوم بیماری ها به ایران از طریق کشورهای همسایه به ویژه مرزهای شرقی است. ما در شرایطی هستیم که خوشبختانه مشارکت خوبی از خانواده ها در امر واکسیناسیون دارد. دامنه واکسیناسیون ما در شرایط خوبی است. ما یکی از بهترین کشورها هستیم، به خصوص در مورد واکسیناسیون کودکان. در شهریور 1388 موافقت سازمان بهداشت جهانی برای حذف سرخک محلی در کشور را دریافت کردیم و از این نظر یکی از کشورهای پیشرو در خاورمیانه هستیم.

وی ادامه داد: در این منطقه تنها سه کشور ایران، بحرین و عمان موفق به اخذ این تایید شده اند و این نشان دهنده قوت برنامه های واکسیناسیون در کشور ما است اما به معنای صفر شدن سرخک در کشور ما نیست و یعنی سرخک در هر کشوری که وجود دارد به راحتی با سفر و حمل و نقل منتقل می شود. سرخک و برخی بیماری‌های دیگر مانند فلج اطفال قبلاً در افغانستان و پاکستان وجود داشته و ضعف برنامه‌های واکسیناسیون، شیوع بیماری کووید و ناآرامی‌های سیاسی و امنیتی باعث شده است که میزان سرخک در این کشورها به‌ویژه در افغانستان افزایش یابد. اپیدمی های گذشته و گسترده

وی افزود: از سوی دیگر در کشورمان با سیل مهاجرت روبه رو هستیم به طوری که در حال حاضر نسبت به دو سال گذشته اتباع افغانستان بسیار بیشتر از گذشته وارد کشور ما می شوند و به دلیل اینکه میزان ابتلا در کشورشان بالاست. بسیار بالاست و تعداد مهاجران نیز افزایش یافته است، بنابراین در ایران بیش از گذشته ناقل این بیماری هستند. ما در کشور این موارد را شناسایی می کنیم و سعی می کنیم جلوی شیوع این ویروس را بگیریم و بیماری را قبل از سرایت و سرایت به دیگران کنترل کنیم.

وی افزود: برای اطلاع عموم، به خوبی باید توجه داشت که با توجه به شرایط ذکر شده، وضعیت فعلی سرخک در کشور ما ریشه کن نشده است، مگر اینکه همه کشورها بتوانند پوشش واکسیناسیون عالی داشته باشند که هم اکنون در حال رخ دادن است. راه درازی است، اکنون باید برای سال‌های آینده خود را آماده کنیم، تا زمانی که این بیماری به وضعیت خوبی برسد، مخصوصاً در همسایگان، باید مراقب کامل واکسیناسیون کودکان و شنیدن موارد احتمالی این بیماری باشیم. کشور و در نتیجه از شیوع ویروس جلوگیری می کند.


تنها در مورد «آبله مرغان» ریشه کنی بیماری اعلام می شود

رئیس اداره بیماری‌های پیشگیری واکسن وزارت بهداشت ادامه داد: هدف ریشه‌کنی این بیماری در سطح جهان است، هنوز گفته نمی‌شود کشوری در دنیا این بیماری را ریشه‌کن کرده باشد، اما گفته می‌شود کشور از بیماری فلج اطفال ریشه‌کن شده است. . بنابراین نمی توان در مورد ریشه کنی سرخک صحبت کرد و این مفهوم در مورد آن صدق نمی کند. بلکه گفته می شود کشور توانسته سرخک محلی را ریشه کن کند. البته در سال‌های آینده اگر برنامه‌های واکسیناسیون ضعیف شود، این بیماری حتی می‌تواند به راحتی سرایت کند، اما تاکنون مشارکت خانوادگی بسیار خوبی داریم و واکسیناسیون فرزندانمان بسیار خوب است.

زهرایی هدف از هشدارهای وزارت بهداشت در خصوص سرخک را آگاهی بخشی به سه گروه هدف در جامعه دانست و افزود: این سه گروه عمدتاً شامل خانواده هایی می شوند که توجه بیشتری به سرخک و در صورت واکسینه شدن دارند. وی ادامه داد: فرزندشان با تاخیر یا به دلایلی واکسن را دریافت نکرده است یا مطمئن نیست که این واکسن تکمیل می‌شود، بنابراین برای آسودگی خاطر با مرکز بهداشت محل سکونت تماس بگیرند تا واکسن به آنها تزریق شود. بچه تا حد امکان -به زودی. ثانیاً جامعه پزشکی باید توجه داشته باشد که سرخک از طریق اتباع خارجی وارد کشور می شود و توجه بیشتری به آن داشته باشند و همه موارد مشکوک را به نظام سلامت گزارش دهند. دوم این است که همکاران کارکنان سیستم سلامت تمایل خود را برای شناسایی و ردیابی سریع این موارد گزارش شده دو چندان کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید