ماهی قرمز تاج نمی دهد، اما مراقب باشید از تامین کنندگان خرید نکنید


ساعت: 09:39
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۷
کد خبر: 1816379

در حالی که ترس از تاج، برخی خانواده ها را از خرید ماهی قرمز در سفره هفتگی منصرف می کند که به گفته کارشناسان ماهی قرمز دلیلی برای واگذاری تاج نیست، اما باید دقت کرد.

با نزدیک شدن به عید، خیابان های شهرها پر از ظروف رنگارنگ و بازیگوش ماهی های قرمز می شود که برای زنده ماندن تلاش می کنند تا به شلنگ آب نزدیک شوند که بهانه زنده ماندن آنهاست. قرمز، صورتی، حجم زیاد و حجمی که در ظرف ایجاد می کنند شاید در نگاه اول برای هر بیننده ای جذاب باشد اما کارشناسان معتقدند این ماهی در کشور ما متولد نشده و حتی چند سال پیش در جایی از سفره هفت سین ایرانیان متولد شده است. نداشته اند.
ماهی گل آلود هیچ ربطی به آداب و رسوم ایران باستان و سفره هفت سین ندارد، بلکه تنها دلیل استقبال از آن رنگ قرمز روشن آن است.
این ماهی پر جنب و جوش بومی چین است که حدود 80 سال پیش با دانه های چای وارد ایران شد و کم کم جای خود را بر سر سفره هفت سین باز کرد و اکنون یکی از اعضای ثابت این سفره باستانی است.

ماهی قرمز را از مراکز معتبر خریداری کنید

فاطمه یوسف نسب کارشناس آبزی پروری اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: شهروندان ماهی قرمز را از مراکز معتبر تحت نظارت و کنترل دامپزشکی تهیه کنند. و برای حفظ سلامتی و شرایط بد زندگی، خرید نکنید.


b0a35995 a834 4f0b 9646 c12dc7e47c9e خبر خاکستری


وی گفت: افراد حساس و مبتلا به آلرژی در تماس با ماهی از دستکش استفاده کنند. “در صورت تماس با ماهی یا آب، باید بلافاصله دست های خود را با آب و صابون بشویید.”
این مسئول افزود: والدین باید از دست زدن فرزندان به ماهی جلوگیری کنند و در صورتی که کودک پس از تماس با ماهی دست خود را روی چشم، صورت و دهان قرار داد و با علائم پوستی مواجه شد، باید به پزشک مراجعه کند.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود به موضوع انتقال ویروس کرونا از طریق ماهی قرمز اشاره کرد و ادامه داد: ماهی ها ویروس طوقه را منتقل نمی کنند، اما ظرف حاوی ماهی ممکن است به ویروس یا شخصی که آن را لمس کرده باشد، آلوده باشد. ناقل این ویروس است، پس بهتر است به این دلایل نظارت داشته باشید و از خرید ماهی قرمز خودداری کنید.


b3fbfd0b c7c2 405a 8fc6 f88ce2e2a005 خبر خاکستری



چرا ماهی قرمز را در طبیعت رها نمی کنید؟
وی با تاکید بر اینکه ماهیان زینتی را نباید در رودخانه ها و آب دریا و … رها کرد، گفت: چنین اقدامی می تواند برای سایر آبزیان بسیار خطرناک باشد.
وی گفت: افزایش آلودگی و کدورت آب به دلیل تغذیه گیاهی و مواد آلی بستر آب و از بین رفتن گیاهان آبزی که به عنوان لانه و محل تخمگذاری سایر ماهیان محلی مورد استفاده قرار می گیرند از جمله آثار زیانبار رهاسازی ماهیان است. در دریاچه، رودخانه و آب دریا.

پایان یامز /

دیدگاهتان را بنویسید