نشت مواد رادیواکتیو در بیمارستان/دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه: امنیتی دانشگاه اردیبهشت در حال سرقت اشکال سرب / افرادی که در معرض تشعشعات بودند ممکن است در آینده بیمار شوند

نشت مواد رادیواکتیو در بیمارستان/دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه: امنیتی دانشگاه اردیبهشت در حال سرقت اشکال سرب / افرادی که در معرض تشعشعات بودند ممکن است در آینده بیمار شوند

کباد محمدی با بیان اینکه این دستگاه رادیوتراپی بیماران استان ایلام را نیز تحت تاثیر قرار داده است، افزود: پس از کشف مشکل، بلافاصله منطقه دستگاه را بررسی و متوجه نشت اشعه شدیم.

به گزارش ایرنا، وی افزود: جلسات متعددی در این زمینه برگزار و مقرر شد تا قسمت های نشت تشعشع بسته شود تا دستگاه آسیب نبیند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: به دلیل بحرانی بودن قطعات اطراف دستگاه مانند آزمایشگاه پاتولوژی، نتوانستیم این قطعات را ببندیم و به سرعت درخواست سرب کردیم.

وی گفت: تعداد قالب های سرب سرقتی مشخص نیست و متاسفانه مدارک مهر سربی که مربوط به 20 سال قبل است را پیدا نکرده ایم.

محمدی ادامه داد: پس از یک هفته 300 قالب سرب را به مجموعه اضافه کردیم اما پس از آزمایشات نشت تشعشعات دوباره ادامه یافت و مجبور شدیم دستگاه را خاموش کنیم.

وی افزود: با اضافه شدن 300 قالب سرب دیگر، نشت تشعشعات در آزمایشگاه پاتولوژی بیمارستان متوقف شد، اما اتاقی را که همچنان نشتی داشت، مهر و موم کردیم تا هزار قالب سرب دیگر نصب شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه یادآور شد: دستگاه رادیوتراپی بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه سالی سه بار توسط سازمان انرژی اتمی ارزیابی می شود. آخرین آزمایش انجام شده توسط این سازمان در دی ماه 1401 بوده که در آن نشتی مشاهده نشده است.

وی تصریح کرد: حراست دانشگاه در فروردین ماه متوجه این سرقت شد و مشخص نیست دقیقا از چه زمانی نشت تشعشعات شروع شده است.

محمدی گفت: مستندی از تعداد افرادی که در معرض تشعشعات قرار گرفته اند، مدت زمانی که در معرض آن قرار گرفته اند و چه عوارضی برای آنها ایجاد شده وجود ندارد و تاکنون موردی مشاهده نشده است.

وی تاکید کرد: متاسفانه با هیچ آزمایشی نمی توان میزان مواجهه افراد را مشخص کرد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه همچنین گفت: در صورتجلسه این جلسه آمده است افرادی که در معرض تشعشعات قرار گرفته اند و ممکن است در آینده بیمار شوند و مبتلایان به سرطان که درمان آنها در این سه هفته به تعویق افتاده ممکن است مرگ و میر آنها افزایش یابد. صورتجلسه جهت برخورد جدی در اختیار مراجع قضایی قرار گرفت.

وی میزان خسارت وارده به دستگاه رادیوتراپی را حدود پنج میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: در مرکز جدید سرطان استان که در مرحله اول یک دستگاه رادیوتراپی و در مرحله دوم چهار دستگاه رادیوتراپی اضافه می شود، هیچ ما از سرب استفاده می کنیم اما از بتن با قطر سه متر استفاده می کنیم.

همچنین دادستان عمومی و انقلاب اسلامی استان کرمانشاه از احضار رئیس دانشگاه علوم پزشکی، رئیس و رئیس بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه در پی سرقت اخیر از این بیمارستان و احضار این بیمارستان به دادسرا خبر داد. گفت: در این رابطه مدیر حراست بیمارستان دستگیر شد.

شهرام کرمی روز پنجشنبه با اشاره به وقوع سرقت اخیر از بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه، گفت: پس از سرقت قطعات سرب از دیوارهای اتاق رادیوتراپی این بیمارستان به طور جدی موضوع مورد بررسی قرار گرفت و دستگاه قضایی در دستور کار قرار گرفت. .

وی ادامه داد: در این رابطه سه نفر از پرسنل بیمارستان به عنوان مظنون این پرونده دستگیر شدند و تحقیقات همچنان ادامه دارد.

دادستان کرمانشاه تاکید کرد: برای بررسی بیشتر این پرونده صبح امروز بازدید میدانی از بیمارستان امام رضا (ع) داشتیم که نحوه سرقت قطعات سرب از دیوارهای اتاق رادیوتراپی بررسی شد.

وی با تاکید بر اینکه در این پرونده سهل انگاری و بی احتیاطی از سوی پرسنل بیمارستان مشاهده شد، اظهار داشت: با توجه به اینکه سارقان به راحتی می توانستند سرقت کنند، سهل انگاری پرسنل مربوطه کاملا مشهود است.

دیدگاهتان را بنویسید