اجرای موفقیت آمیز ابر پروژه ساخت و نصب جرثقیل بازویی 37 متری بلوک 28


ساعت: 19:51
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۲
کد خبر: 1891709

اجرای ابر پروژه ساخت و نصب جرثقیل های بازویی 37 متری در واحد 28 جایگزینی جرثقیل های بازویی موجود با دانش و تجربه کارشناسان فولاد مبارکه و با همکاری دانشگاه صنعتی و شرکت های پیمانکار داخلی انجام شده است. طبق برنامه با موفقیت انجام شد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اجرای ابر پروژه ساخت و نصب جرثقیل های بازویی 37 متری در واحد 28 جایگزینی جرثقیل های بازویی موجود با دانش و تجربه کارشناسان فولاد مبارکه اصفهان و با همکاری دانشگاه صنعتی و پیمانکار داخلی انجام شده است. طبق برنامه با موفقیت انجام شد.

خبرنگار فولاد پس از اجرای این عملیات منحصربفرد که ایمنی فعالیت ها را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد و تعطیلی های ناخواسته را کاهش می دهد و تولید را در زمینه تولید فولاد و ریخته گری مستمر افزایش می دهد، به سراغ چند تن از همکاران مرتبط با این پروژه رفت و نظر آنها را جویا شد که چرا و نتایج پروژه درخواست می شود. نتایج این گفتگوها را در ادامه می خوانید.

عباس ابراهیمیان، سرپرست تعمیر جرثقیل های ریخته گری

یکی از مهمترین تاسیسات در بنگاه های تولیدی فولاد و محصولات فولادی سازه ها و سازه های سالن های صنعتی است که به آنها تجهیزات دینامیک یا بخشی از ماشین آلات کارخانه گفته می شود. اهمیت این سازه ها به دلیل بارهای مکرر جرثقیل ها و عوامل دیگر است و این مشکل به دلیل پدیده خستگی مکانیکی (خستگی) در اثر بارهای مکرر بر سازه ها و تعداد سیکل های بارگذاری که باعث ایجاد ترک و پارگی در سازه می شود. تعیین عمر سازه ها دلیل اصلی خطرناک بودن طرد خستگی این است که بدون آگاهی و دید قبلی اتفاق می افتد.

با توجه به ترک های مشاهده شده در سازه ها و وقوع مورد آسیب به یکی از تیرهای 37 متری بلوک 28 (ROW I) در بهمن ماه 1397، تصمیم به احداث تیرهای 37 متری ردیف های L, I اتخاذ شد. و M که شامل 15 تیر می باشد. در این راستا یک فعالیت تحقیقاتی با محوریت واحد جرثقیل ریخته گری، واحد بازرسی سازه و دانشگاه صنعتی اصفهان ایجاد و طراحی جدید سازه ها انجام شد. در طراحی جدید، هدف افزایش مقاومت سازه ها بود، در این زمینه متریال تیرهای جدید از ST 37 به ST52 تغییر یافت و اندازه بسیاری از عناصر تیرها، بادبندها و صفحات شطرنجی افزایش یافت. ; علاوه بر این، X BRACIG که در طرح قبلی وجود نداشت به این سازه ها اضافه شد.

مرحله بعدی ساخت و نصب تیرچه ها بود که برای بهینه سازی پروژه های تعمیراتی به واحد مرکزی واگذار شد و مراحل ساخت تیرآهن و المان های سازه ای توسط شرکت های طرف قرارداد آغاز شد. در مرحله بعد تهیه پروپوزال نصب، برنامه زمان بندی و اجرای پروژه و همچنین تهیه LIFTING PLAN با همکاری واحدهای شرکت کننده انجام شد. به منظور استفاده بهینه از توقف تولید به دلیل محدودیت انرژی، مقرر شد فاز اول این پروژه همزمان با خاموشی ماشین شماره 3، تعویض 4 شیر در خطوط ماشین 3 و ظرف مدت 20 روز انجام شود. از عملیات مداوم این پروژه به موقع و با رعایت تمامی استانداردهای ساختمانی فولادی و با ایمنی کامل به اتمام رسید.

مصطفی حقانی، رئیس مدیریت و تعمیر جرثقیل پل و نوار نقاله

فاز دوم این پروژه همزمان با خاموشی ماشین‌های ریخته‌گری 1 و 2، تعویض 6 جرثقیل تیر 37 متری به وزن تقریبی 90 تن و برچیدن تیرها و اعضای قبلی به وزن 75 تن انجام شد و در فاصله 10 متری از ارتفاع ادامه یافت. صفر و سازه در حدود 1700 تن برچیده و مونتاژ شد.

نکته حائز اهمیت در این پروژه استفاده از دانش بومی طراحی و تحلیل سازه می باشد، فولاد مورد استفاده در این پروژه توسط ناحیه تولید فولاد و ریخته گری پیوسته، نورد در شرکت اکسین اهواز و ساخت سازه بر اساس آخرین استانداردها تولید می شود. سازه های ساختمانی در دنیا در شرکت های داخلی زیر نظر کارشناسان شرکت فولاد متبرک شد.

افشین نادی سرپرست کارگاه ساختمانی تعمیرگاه مرکزی

برای تکمیل این پروژه بیش از 2 هزار قطعه در مدت 10 روز کاری از کارگاه اسکلت فولادی بریده شد و ماشینکاری آنها در کارگاه ساختمانی تکمیل و در نهایت به منطقه تولید فولاد تحویل داده شد.

سید معتبی گیوری، رئیس اداره فنی تعمیرات ریخته گری پیوسته

بر اساس گزارش واحد بررسی فنی، تیرآهن های واحد 28 به دلیل طول عمر بالا دچار مشکل شدند و به همین دلیل از دو سال پیش عملیات ساخت تیرآهن های ویژه روی این پروژه با ابعاد و کیفیت خاص ادامه یافته است. ساخت فولاد مورد نیاز این تیرآهن ها در شرکت فولاد مبارکه و نورد آنها در قسمت اگزین و عملیات ساختمانی توسط پیمانکار مربوطه انجام شد. سپس طی جلسات مکرر بهترین زمان برای خاموش کردن 2 دستگاه ریخته گری و 3 کوره برای جایگزینی این تیرها در نظر گرفته شد و در نهایت با همکاری کلیه تیم های تعمیر و نگهداری و منطقه و پیمانکاران و حمایت مدیریت منطقه تیرآهن ها انجام شد. بدون هیچ مشکل و اتفاقی تعویض و به اپراتور تحویل داده شد.

مرتضی وکیلی، رئیس فروشگاه اسکلت فولادی

بنا به درخواست بخشداری فولاد، جهت نصب تیرآهن پروژه مقاوم سازی سازه 28 پیوندی، بیش از 2 هزار قطعه فلز، عملیات حرارتی، برشکاری و نظافت بصورت اضطراری در کارگاه اسکلت فولادی انجام شد. بنابراین در روند نصب تیرآهن خللی وجود داشت و تولید نهایی شماره

حسین عابد، سرپرست پروژه های اصلاحی و بهینه سازی تعمیرات مرکزی

سازه های اسکلت فولادی مبارکه در ابتدا برای ظرفیت تولید 2.5 میلیون تن فولاد در سال طراحی شدند، اما با توجه به افزایش ظرفیت تولید و همچنین افزایش تعداد جرثقیل های پل در واحد 28 و با توجه به بارهای وارده بر این سازه ها از جمله تنش های استاتیکی، دینامیکی، خستگی و همچنین حرارتی که باعث ایجاد ترک های سطحی و عمیق در قسمت های مختلف این جرثقیل ها می شد، نیاز به مقاوم سازی و تعویض این سازه ها احساس شد و عملیات نصب و تعویض آنها با موفقیت به پایان رسید.

احسان نوحی کارشناس اجرای پروژه های بهسازی و بهینه سازی

محاسبات و آنالیز نرم افزاری تهیه نقشه های اولیه و جزئی و فروشگاهی و همچنین تهیه ورق ST52 با ضخامت ها و اندازه های مشخص از بازار داخلی و همچنین ساخت جرثقیل و تراس و کالسکه و لوازم جانبی در مدت 2 سال با تکیه بر توان، تخصص و تجربه مهندسان و توسط متخصصان داخلی انجام شد.

محمد مرادی، رئیس اجرای طرح بهینه سازی

فاز دوم پروژه شامل برنامه ریزی آماده سازی سایت قبل از خاموش شدن، ساخت و نصب سازه حفاظتی، تهیه برنامه زمان بندی، تهیه نقشه های بارگیری مربوطه، انجام برچیدن جرثقیل های بازویی قبلی و مونتاژ و نصب جرثقیل های بازویی جدید و همه موارد بود. لوازم مربوطه در محل های مورد نظر در سایت واحد 28. اجرای پروژه با استفاده از فرصت محدودسازی انرژی و توقف ماشین های ریخته گری در دستور کار قرار گرفت. این پروژه نمونه درخشانی از کار گروهی با همکاری واحدهای تعمیرات مرکزی بود. واحدهای تولید و ریخته گری فولاد، بازرسی فنی، حمل و نقل و مربوطه با بالاترین کیفیت و ایمنی کامل انجام شد.

علیرضا حیدری ابیانه، رئیس بازرسی جرثقیل ها و سازه ها

تاسيسات ريخته گري و خنك سازي تكثال، منطقه گلوگاهي محسوب مي شود كه كل توليد فولاد مباركه به شكل تكثال از آن عبور مي كند. ماهیت خستگی و بارگذاری چرخه‌ای سازه‌های این منطقه به همراه بارهای حرارتی منجر به بروز مشکلات فنی و پیش‌بینی نشده در سازه‌ها به‌ویژه تیرهای این سالن شده است و باعث می‌شود تا بازرسی فنی و نگهداری سازه‌های پشتیبان جرثقیل های پل یک چالش بزرگ

این سازه ها سالهاست که تحت نظارت واحد معاینه فنی سازه و جرثقیل سقفی می باشد. در سال های اخیر با افزایش تولید فولاد مبارکه، این سازه ها ظرفیت مهندسی نامی خود را پر کرده و با تنش بالایی کار می کنند. این مشکل باعث تغییرات ساختاری حل نشده و خارج از مشخصات شده و ارتعاشات سازه ها به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. به منظور کاهش خطر استفاده از سازه ها، در سال های اخیر بازرسی فنی به دنبال راه حلی برای کاهش سطح تنش، محدود کردن تغییر شکل ها در جهت جانبی و عمودی، اطمینان از فرکانس های ارتعاش مناسب سازه ها، تضمین ایمنی سازه ها و در فاز اجرایی کمترین توقف تولید فولاد را در پی خواهد داشت. پس از انجام مطالعات لازم، مدل‌سازی ریاضی و تأیید جایگزین‌های اصلاحی مختلف، طرح نهایی از این واحد استخراج و با تحمل بار سنگین جرثقیل‌های پل در اختیار تیم اجرایی تعمیرات مرکزی و بخش فولاد قرار گرفت.

در این راه از مشاور متخصص داخلی و دانش بومی استفاده شد. در این طرح برخی از عناصر مانند بند و بند تقویت شد. بنابراین برای محدود کردن بارهای جانبی از سخت‌کننده‌های جدید استفاده شد و تیرهایی با ممان اینرسی تقویت‌شده (میزان نیروی نهفته در سازه) با چند تیر قبلی جایگزین شدند. این کار تخصصی توسط پیمانکار کاملاً متخصص انجام شد و نظارت بر این کار نیز بر عهده واحد بررسی فنی بود. نتیجه این پروژه این است که نسبت تنش های المان و جابجایی های افقی و عمودی در محدوده مجاز و در نتیجه پایداری سازه و آمادگی آن برای بهره برداری از تمامی جهات می باشد. یقینا این فعالیت کاملا بومی با کیفیت تخصصی یکی از موفق ترین پروژه های اجرایی سازه های صنعتی کشور محسوب می شود.

فرهاد حسینی منجزی، رئیس اداره حمل و نقل

واحد حمل و نقل جاده ای با طراحی و تامین 8 جرثقیل سنگین تا 360 تن و بوژی 7 محوره، توانست 10 جرثقیل برای ماشین های 1، 2 و 3 را به همراه واحد عملیاتی مونتاژ و دمونتاژ کند. با توجه به محدودیت عرض راه ورودی و ارتفاع سقف کارخانه فولاد، این فرآیند بسیار حساس بود و نیاز به دقت بالایی داشت که با همکاری کارکنان حمل و نقل و کارگران فولاد محقق شد.

لازم به ذکر است در اجرای این ابر پروژه واحدهای بهینه سازی تعمیر مرکزی، تعمیرگاه مرکزی، اسکلت فلزی، بازرسی سازه بازرسی خوردگی، حمل و نقل، دفتر فنی تعمیرات، تولید و تعمیر ریخته گری پیوسته، کنترل مصالح، خرید مواد مصرفی، ایمنی فنی و آتش نشانی، پیمانکاران مربوط، مدیریت منطقه، ناظران، همکاران تعمیر و نگهداری منطقه، واحدهای کمکی، پیمانکاران مربوطه، مدیران میانی و همکاران واحد جرثقیل پل منطقه تولید و ریخته گری فولاد و همکاران کارخانه ساخت و ساز و ریخته گری مکانیکی تلاش های مستمری داشته اند که از زحمات این عزیزان قدردانی و قدردانی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید