گزارش اجرای طرح ملی جابه جایی سهام مسکن/ یک میلیون و 383 هزار بلوک مسکونی در دست ساخت


ساعت: 11:09
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۴/۲۱
کد خبر: 1882512

وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: تا تیرماه 1401 ساخت یک میلیون و 383 هزار و 513 واحد آغاز شده که از این تعداد 954 هزار و 238 هزار واحد مسکونی در مراحل مختلف توسعه فیزیکی و ساخت و 429 هزار و 275 واحد است. همچنین هک شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در ارائه حوزه مسکن و ساختمان در دولت سیزدهم، محدوده اجرای طرح ملی مسکن به همراه پیش نیازهای اجرای آن از جمله تامین زمین، تامین مالی، تامین مصالح ساختمانی، ارائه خدمات و سوالات دیگر

بر اساس اطلاعات طرح جامع مسکن در 5 سال گذشته باید حدود 900 هزار واحد مسکونی ساخته و تحویل داده شود. این امر به این دلیل است که بر اساس اطلاعات منتشر شده در سال های مذکور، تنها 50 درصد از این میزان در کشور تولید می شد و در حال حاضر بازار مسکن با عدم تعادل جدی بین عرضه و تقاضا مواجه است.

به همین دلیل و همچنین تحت تاثیر بی ثباتی شرایط کلان اقتصادی در سال های اخیر، قیمت مسکن و اجاره بها افزایش چشمگیری داشته است، به طوری که دوره انتظار در سه دهک برتر اقتصادی کشور بیش از 120 سال است و سهم مسکن در سبد هزینه خانوارهای این سه دهک به حدود 43 درصد افزایش یافت.

در این گزارش آمده است: گستره این شرایط مسکن را برای همه خانوارها به ویژه خانوارهای کم درآمد مشکل می کند. بنابراین لازم است دولت در چارچوب قوانین و مقررات موجود بویژه قانون جهش تولید مسکن و قانون نسبت به ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن با ارائه انواع تسهیلات و مشوق ها از جمله ارائه تسهیلات اقدام کند. زمین ارزان، برای اطمینان از مسکن برای خانوارهای بدون مسکن واجد شرایط.


ایجاد زیرساخت و آماده سازی برای اجرای پروژه

در بخش ایجاد زیرساخت ها و آماده سازی اجرای پروژه ها نیز ارزیابی نیازهای 4 ساله مسکن کشور به تفکیک استان و شهرستان و ابلاغ آن به ادارات کل راه و شهرسازی استان ها و استانداران سراسر کشور جهت تامین زمین و سایر اقدامات لازم، توسعه برنامه ریزی برای تولید مسکن در مناطق عرضه، زمین، تامین منابع مالی، ارائه خدمات لازم و … با رویکرد در دسترس بودن و توزیع هوشمند مشوق ها و یارانه ها برای دهک های مختلف درآمدی، ایجاد سامانه ثبت نام متقاضیان مسکن و… رصد پروژه های طرح نهضت ملی مسکن و ثبت نام حدود 5.5 میلیون متقاضی در تمامی استان های کشور.


افزایش سقف تسهیلات عمرانی/تعیین سهمیه بانک ها برای پرداخت تسهیلات

در بخش مالی نیز اقدامات انجام شده شامل تعیین سهمیه بانک ها برای پرداخت تسهیلات 360 هزار میلیارد تومان و ابلاغ آن به تمامی بانک ها برای پرداخت بود. همچنین افزایش سقف تسهیلات ساختمانی به 450 میلیون تومان در تهران، 400 میلیون تومان در سایر پایتخت ها، 350 میلیون تومان در مراکز استان ها، 300 میلیون تومان در سایر شهرها و 250 میلیون تومان در مناطق روستایی کشور و افزایش پرداختی. دوره این تسهیلات تا 20 سال در اداره دارایی برنامه ریزی و اجرا می شود.

ایجاد سامانه آنلاین ثبت نام و پرداخت محل های ساخت مسکن و امکان ثبت نام تمامی سازندگان در این سامانه برای دریافت محل ساخت مسکن از دیگر اقدامات این اداره کل بود.


تامین زمین برای ساخت یک میلیون و 535 هزار و 276 واحد مسکونی

بانک اطلاعات اراضی جهت ثبت اطلاعات اراضی واگذاری و تعیین شده در کلیه شهرهای کشور جهت اجرای برنامه های مسکن در اداره تامین زمین ایجاد شده است. همچنین تامین زمین با ظرفیت یک میلیون و 535 هزار و 276 واحد مسکونی تا 21 تیرماه 1401 در 1300 شهر کشور، پیگیری و ایمن سازی باقیمانده زمین مورد نیاز از طریق ایجاد شهرهای جدید، الحاق زمین به محدوده شهر، تغییر کاربری. از زمین های مستعد و استفاده از اراضی مازاد ارگان های دولتی و… انجام شد. در عین حال همزمان با دوره ساخت واحدهای مسکونی پیش بینی زیرساخت های لازم در اراضی تامین شده نیز انجام شد.


موافقت با تخفیف 50 درصدی صدور پروانه ساختمانی نهضت ملی مسکن

در بخش تامین مصالح ساختمانی، برآورد مکانی و زمانی میزان مصالح مورد نیاز برای ساخت 4 میلیون واحد مسکونی توسط وزارت حراست برای ایمن سازی این مصالح انجام شد.

در بخش ارائه خدمات، انجام اقدامات لازم برای اعمال تخفیف 50 درصدی در هزینه ها و تسهیل و تسریع در صدور پروانه ساختمانی در برنامه های حمایت از تولید مسکن توسط شهرداری های کشور، تفاهم با سازمان نظام مهندسی کشور. کشور برای اجرای سیاست های تشویقی برای مهندسانی که به صورت داوطلبانه خدمات فنی مهندسی را در برنامه های کمک به تولید مسکن ارائه می کنند، انجام شد.

وزارت راه و شهرسازی تا تیرماه 1401 یک میلیون و 383 هزار و 513 عملیات عمرانی را آغاز کرده است که از این تعداد 954 هزار و 238 هزار واحد در مراحل مختلف پیشرفت فیزیکی و ساخت و 429 هزار و 275 واحد در دست ساخت و بهره برداری است. آغاز شده


ایجاد میلیون ها شغل با اجرای طرح نهضت ملی مسکن

ابعاد مالی طرح و ایجاد اشتغال نشان می دهد که مطابق با اجرای طرح نهضت ملی مسکن، برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی (در مجموع چهار میلیون واحد در چهار سال آینده)، عملیات عمرانی انجام می شود. باید در مساحتی به مساحت تقریبی 520 میلیون متر مربع انجام شود. برای اجرای این میزان عملیات عمرانی حدود 3120 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری مستقیم انجام می شود که نیمی از این منابع از منابع بانکی و مابقی از محل مشارکت های نقدی متقاضیان در دوره ساخت تامین می شود. لازم به ذکر است که از طریق این سرمایه گذاری بر حسب ضریب انتشار 1.9، ارزش افزوده 5896 هزار میلیارد تومانی ایجاد می شود.

همچنین این میزان ساخت و ساز در مجموع برای 7 میلیون شغل مستقیم و 5.2 میلیون شغل غیرمستقیم (در مجموع 12.2 میلیون شغل مستقیم و غیرمستقیم) در مدت اجرای پروژه ایجاد می کند. یادآور می‌شویم این حجم مربوط به طول مدت ساخت خواهد بود و با توجه به اتمام این پروژه در دو دوره ساخت، اشتغال‌زایی مستقیم و مستمر بر این اساس اتفاق می‌افتد.

همچنین برای ارائه خدمات زیربنایی و روبنایی در اراضی تخصیص یافته در طرح باید سرمایه گذاری زیادی از محل منابع ارائه دهنده خدمات و بودجه عمومی و سایر روش های برنامه ریزی شده انجام شود که منجر به افزایش چشمگیر تولید ناخالص داخلی شود. اشتغال و مشمول مالیات هستند

بر اساس این گزارش، انجام اقدامات لازم برای اجرای تخفیف قیمت و تسهیل و تسریع در صدور پروانه های ساختمانی در برنامه های حمایت از تولید مسکن توسط شهرداری ها در کشور، تفاهم با سازمان نظام مهندسی کشور اجرای سیاست های تشویقی به مهندسانی که داوطلبانه خدمات فنی مهندسی را در برنامه های کمک به تولید مسکن ارائه می کنند و اقدامات پیگیری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تسهیل مسائل بیمه ای و کاهش هزینه های پروژه های عمرانی، طرح های حمایتی مسکن از دیگر موارد است. بخشی از اقدامات معاونت مسکن و ساختمان در دولت سیزدهم

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید