امتناع از کنکور!

امتناع از کنکور!

در حالی که امسال برای اولین بار امتحانات کنکور در سه کلاس دوم متوسطه برگزار می شود، اداره آموزش و پرورش از تغییر ساعت نوبت اول متوسطه دوم به دلیل وجود مشکل در این فرآیند خبر داده است. از دریافت کارت ورود اما علیرغم تصادف مرگباری که برای رئیس جمهور رخ داد و علیرغم اعلام سخنگوی دولت، نظر دولت بر برگزاری آزمون دانش آموزان است.

امسال برای اولین بار مطابق با اجرای شورای عالی انقلاب فرهنگی، آزمون ورودی پایه دهم، یازدهم و دوازدهم برگزار می شود. بر اساس این مصوبه قرار است به تدریج سهم کنکور از کنکور ورودی دانشگاه ها بیشتر شود و تا سال 1405 این سهم به 60 درصد و سهم کنکور به 40 درصد برسد.

در گذشته دانش آموزان فقط باید در کنکور شرکت می کردند، اما اکنون یک دانش آموز 15 ساله پایه دهم گرفتار استرس کنکور شده و باید استرس امتحانات پایان ترم و سپس کنکور را تجربه کند. سه سال. این نیز با توجه به اینکه مدت زمان امتحانات نهایی بسیار طولانی و یک ماهه است.

امسال در اولین گام از برگزاری امتحانات پایان ترم در سه کلاس دوم متوسطه شاهد چالش ها و موانع زیادی بودیم که نه تنها آرامش روانی حدود 2 میلیون دانش آموز و خانواده هایشان را در حساس ترین لحظه تهدید کرد. و لحظه ای از زمان، آنها را سرگردان و ناامید کرد، بلکه نشان داد که هنوز زیرساخت های کشور برای برگزاری کنکور آماده نیست.

پیامدهای اجتماعی و بیمه ای

موضوع و شکایت دانش آموزان و اولیای آنان به حدی رسید که حتی «گلمعباس ترکی» معاون دادستان کل کشور در امر احقاق حقوق عمومی و پیشگیری از وقوع جرم در تاریخ 26 اردیبهشت 1403 طی نامه ای خطاب به «رضاامد» صحرای» وزیر آموزش و پرورش نسبت به مشکلات احتمالی در برگزاری امتحانات کنکور در سه کلاس متوسطه هشدار داد و تاکید کرد: علاوه بر بی اعتمادی و آسیب به نظام آموزشی کشور و آینده علمی و علمی. از سوی دانشجویان، این وضعیت پیامدهای اجتماعی قابل توجهی نیز برای نظام خواهد داشت.

به نظر می رسد علاوه بر مشکلات سایت، بخشی از مشکلات مربوط به داوطلبانی است که برای کنکور مجدد ثبت نام کرده اند و به دلیل در دسترس بودن ثبت نام مجدد تا پنجشنبه 27 اردیبهشت، حوزه امتحانی هنوز برای بخش زیادی از این داوطلبان ناشناخته است. از سوی دیگر، برخی از حوزه‌های کنکور خرداد به تجهیزات لازم مانند دستگاه‌های تولید مثل یا دوربین‌های نظارت تصویری مجهز نیستند.

اعتراض نمایندگان مردم

اما همانطور که گفته شد این موضوع آنقدر مهم بوده و هست که با واکنش های اعتراضی بسیاری از مسئولان همراه شد. در یکی از این موارد یکی از اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با اشاره به ناتوانی وزارت آموزش و پرورش در صدور کارت آزمون برای دانش آموزان گفت: وقتی نمی توانید کارت امتحانی صادر کنید، بهترین کار باید انجام شود. خداحافظی با وزارت آموزش و پرورش است.”

سید محمد مولوی در تذکر شفاهی خود به وزیر آموزش و پرورش در جلسه علنی روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه شورای اسلامی گفت: در ابتدای سال تحصیلی کلاس بدون معلم وسط سال داشتیم. ، بدون توجه به معلمان و در پایان شاهد سال مناطق امتحانی بدون دانش آموز بودیم. چگونه می توان از شما انتظار داشت که سند تحول بنیادین را انجام دهید در حالی که صدور کارت آزمون در حیطه اختیارات شما نیست، بهتر است با وزارت آموزش و پرورش خداحافظی کنید.

عضو کمیته آموزش با اشاره به شکایات و پیام‌های مردمی دریافتی دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان در خصوص عدم صدور کارت ورود به جلسه به دانش‌آموزان، گفت: متاسفانه علی‌رغم پیگیری‌های انجام شده، همچنان سایت صدور کارت ورود به جلسه مسدود است. “

شیوا قاسمی پور، عضو کمیته آموزش و پرورش نیز در این زمینه گفت: امتحانات دانش آموزان از هفته جاری آغاز می شود و این ضعف در زیرساخت های آموزش و پرورش به هیچ وجه قابل قبول نیست. ضعف امروز در آموزش و پرورش موجب بررسی مجدد تفویض اختیارات به آموزش و پرورش شده است.

یک تصمیم دیرهنگام

بعد از اینکه آخرین امتحانات دو روز به تاخیر افتاد زیرا دانش آموزان کارت ورود به جلسه خود را دریافت نکردند.
آموزش و پرورش اعلام کرد امکان دریافت کارت آزمون ورودی خرداد ماه دانش آموزان بدون محدودیت زمانی از طریق پنجره واحد خدمات الکترونیکی وزارت آموزش و پرورش (برای ورود به سایت کلیک کنید)، حوزه مدیریت آزمون و مدرسه امکان پذیر است. .
در این گزارش آمده است: در پنجره خدمات وزارت آموزش و پرورش والدین می توانند از طریق گزینه «ورود والدین/عمومی/مربی» وارد شده و برای فرزند خود رمز عبور تعیین کنند. فقط افرادی که در سال تحصیلی جاری (1403-1402) در مدرسه حضور داشته اند، دانش آموز شناخته می شوند.
از سوی دیگر این وزارتخانه به دلیل مشکل در روند دریافت کارت ورود به جلسه از تغییر زمان برگزاری اولین روز آزمون مقطع متوسطه دوم خبر داده است.
مرکز سنجش و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش از تغییر زمان برگزاری اولین روز امتحانات کلاس های 10، 11 و 12 خبر داد.
در این پیام آمده است که آموزش و پرورش همواره برای ارتقای نظام آموزشی کشور تلاش می کند. در این راستا، اجرای مصوبه تاثیر نهایی سوابق تحصیلی دانش آموزان را با توجه به تقویت کیفیت آموزشی و احیای اقتدار کتاب های درسی، معلمان و مدارس و ایجاد شرایط نسبتا مساوی برای پذیرش استعدادهای درخشان در دانشگاه ها و آموزشگاه های کشور بنا به درخواست مدیران اجرایی حوزه های امتحانی سراسر کشور به منظور تمرکز و ایجاد آرامش و جلوگیری از تضییع حقوق دانشجویان عزیز، امتحان اول پایه های 10، 11 و 12. مطابق جدول زیر از 30 و 31 می تغییر خواهد کرد.

بدون بسته شدن

این چالش ها و نگرانی ها زمانی افزایش یافت که با حادثه سقوط هلیکوپتر در دوران ریاست جمهوری معظم و شهادت وی و چند تن از همراهانش مصادف شد. سوالی که گروهی از دانش آموزان را دوباره نگران به تعویق افتادن امتحانات کرده است. با این حال علی فرهادی، معاون برنامه ریزی و توسعه منابع و سخنگوی وزارت آموزش و پرورش از برگزاری امتحانات نهایی طبق برنامه از پیش تعیین شده خبر داد و گفت: از دانش آموزان می خواهیم در زمان مقرر در امتحان نهایی حضور یافته و آمادگی کامل برای این امر را داشته و از هرگونه اطلاع رسانی از سوی مقامات غیر رسمی خودداری کنید.

قابل پیش بینی!

پیش از این کارشناسان سازمان آموزش و پرورش بارها هشدار داده بودند که زیرساخت های وزارت آموزش و پرورش آمادگی اجرای مصوبه کنکور و برگزاری آزمون ورودی پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم را ندارد، اما مسئولان شورای عالی فرهنگیان انقلاب بر اجرای مصوبه کنکور پافشاری کرد. مجلس در مصوبه ای حتی اجرای مصوبه کنکور و تاثیر نهایی معدل بر پذیرش دانشگاه ها را به تاخیر انداخت تا زیرساخت ها را تا سال 1406 فراهم کند اما متاسفانه این مصوبه از سوی شورای نگهبان رد شد.

محمد نیک نژاد; اما این کارشناس آموزشی معتقد است چالش های پیش آمده دور از ذهن نیست. وی در این خصوص با همدلی می گوید: جدای از هزینه های کم برای شرکت در کنکور، تاخیر یکساله در پرداخت شهریه، عدم پشتیبانی سخت افزاری و نرم افزاری آزمون ها و …. بی انگیزگی برای حضور در کنکور، مجدداً با یادآوری کمبود زیرساخت ها برای برگزاری کنکور، در ادامه می گوید: نبود زیرساخت های مناسب برای برگزاری کنکور دلیلی بر حمایت از واگذاری این مهم به نهادی غیر از آموزشی نیست. نیک نژاد می گوید: امتحانات در همه جای دنیا برگزار می شود و در واقع نتایج آزمون نشان می دهد که معلم، دانش آموز، مدرسه و مدیر چقدر در کار خود موفق بوده اند، پس اگر موفق بوده اند. نقطه ضعف یا قوت است، سعی می کنند آن را رفع یا تقویت کنند. در چنین شرایطی، واگذاری آزمون های گسترده مانند کنکور به موسساتی غیر از آموزش و پرورش، در آینده با مشکل مواجه خواهد شد. از جمله اینکه نهاد برگزارکننده چگونه می تواند نیروی انسانی برای برگزاری امتحانات نهایی را تامین کند تا به دست معلمان آموزش و پرورش برسد و در نهایت بودجه ای که باید صرف امتحانات نهایی شود از آموزش و پرورش خارج شده و به نهاد دیگری برسد.