امیدوارم استقلال با ساپینتو از دفاع اتوبوس دفاع کند

امیدوارم استقلال با ساپینتو از دفاع اتوبوس دفاع کند

مرتضی فنونی زاده بازیکن سابق پرسپولیس در خصوص اتفاقات اخیر پرسپولیس و همچنین کری خوانی سرمربی جدید استقلال از رقبای این تیم در لیگ برتر، معرفی برند پرسپولیس در فرابورس و … صحبت کرد.

زمانی که جانشین فرهاد مجیدی در استقلال اعلام شد، مشخص شد سرمربی پرتغالی این تیم کری است. آیا می دانستید می خواهد به رکورد پنج قهرمانی متوالی در پرسپولیس برسد؟

اول اینکه این آقا در دوران مربیگری خود چندین بار از تیم هایی که در آن حضور داشته اخراج شده است. ما قبلاً مربیان پرتغالی زیادی را در آن زمان در ایران دیده‌ایم. حتی خود کوروش هم در فوتبال ما کار چندانی نکرد، نه جام برد و نه به دور بعدی جام جهانی راه پیدا کرد. حتی قبل از آمدن مانوئل ژوزه به پرسپولیس، نتایج مشخص بود.

می توانید در مورد آن بیشتر توضیح دهید؟

خود پرتغال اصلا لیگ معتبری ندارد. فکر می کنم لیگ آنها به خوبی لیگ ما باشد. بسیاری از عوامل می توانند به راحتی بازیکنان ایران را به پرتغال بفرستند. همین جعفر سلمانی استقلال پارسال به پرتغال رفت. چون بازیکنان خوب پرتغالی بیشتر در خارج از کشور بازی می کنند. این آقا که قبلا در عربستان کار کرده و آسیایی ها را می شناسد، با چند کلمه جالب آمد تا دل هواداران را به دست آورد. خودش جوان است و قطعا دوست دارد تحت تاثیر این فضا قرار بگیرد.

به نظر شما او می تواند در استقلال موفق شود؟

طبق آنچه من شنیده ام، او مربی تهاجمی است. امیدوارم در استقلال به تیمش حمله کند و به میدان بفرستد. برخلاف پارسال استقلال مقابل تیم های پایین تر از اتوبوس دفاع کرد و کیفیت لیگ را پایین آورد. قطعا اگر استقلال تهاجمی بازی کند لیگ جذاب تر می شود.

از شرایط پرسپولیس در نقل و انتقالات می گویید؟

به نظر من خریدهای ما یکی یکی بهتر است، اما فقط ارزش یک قرارداد یک ساله را دارد. چون اکثر آنها در شرایطی هستند که دو سه سال نمی توان با آنها توافق کرد. نکته اصلی این است که اگر آنها خوب باشند، می توانیم آنها را در یک سال تمدید کنیم. بیرانوند و سروش رفیعی که بازیکنان ما بودند به خانه برگشتند. به نظر من سروش رفیعی مهم ترین بازیکن سپاهان بود که بیشترین گل های مغانلو و شهبازاده را فراهم کرد. در وسط هم به یک بازیکن و یک پاسور نیاز داشتیم.

از خریدهای دیگر پرسپولیس در خط دفاعی خبر دارید؟

امیدوارم حالا که کار فنی خط دفاع کم شده دیگر با دو هافبک دفاعی مقابل تیم های پایینی مثل شهر خودرو و نفت مسجد سلیمان بازی نکنند. آن روزها که یک گل فرسایشی زدیم و بعد برگشتیم دفاع کردیم. آمار می گوید شهرهدی جلوی ما 12 کرنر زد! نفت مسجد سلیمانی هم 13 کرنر به ما زد! این برای پرسپولیس خوب نیست.

انتظار داری پرسپولیس با این خریدها در فصل آینده تهاجمی تری بازی کند؟

انتظار داریم پرسپولیس به عنوان پرسپولیس بازی کند. پرسپولیس تیمی نیست که به عقب برگردد و از خودش دفاع کند.

پرسپولیس همیشه در طول تاریخ چگونه بوده است؟

وقتی 40 میلیارد تن به سرمربی می دهند، از او انتظار فوتبال خوبی داریم. من تعجب می کنم که چگونه مدیرعامل در شرایط فعلی اقتصادی کشور چنین مبلغی را لو می دهد. در زمانی که عده ای به دلیل فقر در سطل زباله بودند انتشار قرارداد 40 میلیاردی سرمربی پرسپولیس در رسانه ها اشتباه بود. وقتی یک کیلو گوشت 250 هزار تن قیمت دارد و بسیاری از خانواده ها هر دو ماه یک بار گوشت نمی خورند، نباید به این مشکلات اشاره کنند. اما یک نکته را سرپرست باشگاه پرسپولیس باید در نظر بگیرد.

چه نکته ای؟

شما که 40 میلیارد به سرمربی می دهید باید یک بند در قراردادش وارد کنید که اگر در خانه ببازد دو میلیارد از قراردادش کم شود. در چنین قرارداد عظیمی، تشویق و تنبیه باید دست به دست هم دهند.

نظرت در مورد جدایی مطهری و فنایی از ستاد فنی پرسپولیس چیست؟

به نظرم حمید مطهری انتخاب خیلی خوبی داشت. او به تیمی رفت که در آسیا سهمیه گرفت و یکی از پرطرفدارترین تیم های شمال کشور شد. اما از کریم باقری تعجب می کنم.

تو چی میگفتی

کریم بعد از این همه سال حضور در ستاد پرسپولیس چرا برای خودش تیم نمی گیرد؟ مثلا تبریزی است! چرا تراکتور باید علی اف فرماندار قربان را از ترکمنستان بیاورد در حالی که کریم باقری در فوتبال ما حضور دارد؟ حضور در ستاد فنی پرسپولیس هر فصل 2 سال به یک مربی فوتبال می افزاید. همه این را می دانند. حالا کریم باقری 8 سال است که در ستاد فنی پرسپولیس حضور دارد! چرا او نمی تواند به تنهایی یک تیم بگیرد؟ چرا او توانایی های خود را نشان نمی دهد؟ کریم باقری یکی از قهرمانان باشگاه پرسپولیس بود که برای این باشگاه زحمات زیادی می کشد اما وقت آن رسیده که ثابت کنیم حلاج چقدر مرده است. تبریک به حمید مطهری که رفت نفر اول.

آیا می دانستید پرسپولیس به زودی وارد فرابورس می شود؟

دانستن. آخرین باری که به بورس رفت، با پول طبقه کارگر کشور که بیشترشان فقیر بودند، ثروتمند شد. یک فیلم وجود دارد؛ در همان جلسه ای که رفتیم آقای قربان زاده رئیس سازمان خصوصی سازی گفت 350 میلیارد تن را به حساب باشگاه فروش سهام پرسپولیس واریز می کنیم که 5 درصد آن متعلق به پیشکسوتان است. این رقم حدود 17 تا 18 میلیارد است. ابتدا باید این پول به پیشکسوتان پرداخت می شد اما جالب است که در عوض میلیاردها میلیارد به حساب بازیکن و مربی واریز شد. این ها لب هایی بودند که به دندان ها می رسید. آقایان! چرا به فکر پیشکسوتان نیستید؟ آنها نیز مستحق دریافت این پول هستند. یادتان هست برخی از پیشکسوتان پرسپولیس به دلیل بی پولی موتور سیکلت اجاره می کنند تا سفر کنند؟ مدیر باشگاه پرسپولیس قبل از خرج کردن این پول باید 5 درصد پیشکسوتان را پرداخت می کرد.

دیدگاهتان را بنویسید