ایران به دنبال ایجاد یک اتحادیه از کشورهای تحت تحریم غرب است

به گزارش خبرگزاری موج


حسین امیرعبدلاخیان شب گذشته در پایان نشست کشورهای ساحلی دریای خزر در مسکو در پاسخ به سوالی درباره اعلامیه مشترک ایران و روسیه وی در حاشیه آن اجلاس افزود: امروز بیش از 26 کشور جهان مورد تحریم یکجانبه آمریکا یا غرب قرار گرفته اند. ایران حدود سه سال پیش ابتکاری برای ایجاد اتحادیه کشورهای متاثر از تحریم ها و اقدامات یکجانبه آمریکا یا کشورهای غربی داشت.

به گفته وزیر امور خارجه، هدف از ایجاد این اتحادیه، مقابله منظم و سازمان یافته با کشورهای تحریم کننده و خنثی کردن اقدامات آنها در جهت رونق و پیشرفت هر چه بیشتر کشورها است، به گونه ای که تاکتیک های تحریم از دست آمریکا و کشورهای غربی حذف خواهد شد.

امیر عبدالخیان امضای بیانیه مشترک ایران و روسیه در زمینه همکاری در راه ها و روش های مقابله، کاهش و جبران آثار منفی اقدامات قهری یکجانبه مانند تحریم ایران و روسیه را گامی در چارچوب این اتحاد می داند.

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه روز سه‌شنبه اعلامیه مشترک همکاری در زمینه راه‌ها و روش‌های مقابله، کاهش و خنثی کردن آثار منفی اقدامات قهری یکجانبه از جمله تحریم‌ها را امضا کردند.

این بیانیه در پایان نشست خصوصی و علنی وزرای خارجه کشورهای حاشیه دریای خزر در مسکو به امضای حسین امیرعبدلاخیان و سرگئی لاوروف رسید.

اولویت ایران در دریای خزر کسب حداکثر منافع اقتصادی است

وزیر امور خارجه وی در پاسخ به سوال دیگری اولویت جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر را تامین منافع اقتصادی پنج کشور ساحلی عنوان کرد و گفت: کشورهای ساحلی باید از دریای خزر به عنوان دریای دوستی استفاده کنند. توسعه روابط اقتصادی و تکمیل امکانات ترانزیتی.

وی افزود: در خصوص مسائل امنیتی دریای خزر در گذشته توافقنامه‌ای امضا شده بود که امروز در این اجلاس بر لزوم تکمیل و اجرای این توافق تاکید شد.

امیر عبدالخیان با اشاره به روند کنوانسیون دریای خزر گفت: این کنوانسیون در گذشته امضا و به تصویب مجالس چهار کشور دیگر رسیده است اما دلیل اینکه هنوز در مجلس به تصویب نرسیده است این است که بر اساس توافق صورت گرفته است. پنج کشور ساحلی دریای خزر باید ابتدا با روش توافقی خط مبنا ترسیم کنند تا نحوه بهره برداری از دریای خزر برای همه کشورها روشن شود.

وی با اشاره به شکل سواحل ایران در دریای خزر که با سواحل چهار کشور دیگر متفاوت است، گفت: مراکز حقوقی وزارت امور خارجه و ریاست جمهوری با جدیت پیگیر موضوع هستند تا به سازوکاری برسد که بتواند در قالب همکاری جمعی در حوضه خزر مورد استفاده قرار گیرد.» تا حداکثر منافع اقتصادی ایران در دریای خزر در چارچوب نحوه ترسیم خط مبنا درک و تضمین شود.

دوازدهمین اجلاس سالانه وزرای خارجه کشورهای حاشیه دریای خزر روز سه شنبه 23 آذر 1402 با حضور دیپلمات های ارشد پنج کشور همسایه در مسکو برگزار شد.

حسین امیرعبدلاخیان، سرگئی لاوروف، جیحون بایراموف، رشید مردوف و مراد نورتلیو وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان پس از برگزاری مراسم عکس یادگاری دیداری خصوصی داشتند و سپس در یک جلسه عمومی نظرات خود را بیان کردند، مشکلات این منطقه آبی را مورد بحث قرار دادند.

وزیر امور خارجه ایران که صبح سه شنبه برای شرکت در این اجلاس به مسکو سفر کرده بود، شامگاه سه شنبه به این سفر پایان داد. وی ضمن تشریح مواضع ایران در اجلاس سران خزر، با همتایان خود از روسیه، ترکمنستان، قزاقستان و جمهوری آذربایجان نیز دیدار و گفتگو کرد.


آیا این خبر مفید بود؟