کشورهای جهان به تولید، توانمندی و ظرفیت مناطق مختلف ایران نیاز دارند/ وضعیت خاص ایران باعث ایجاد احساس خطر و ترس در کشورهای متجاوز شده است.


ساعت: 11:35
تاریخ انتشار: 05/02/1401
کد خبر: 1885080

کارشناس مسائل اقتصادی که بیان می کند که امور سیاسی بر روابط اقتصادی تأثیر می گذارد. وی گفت: این پیوندها هرگز گسسته نشده است، بلکه فراز و نشیب هایی را طی می کند که نشان می دهد کشورها به تولید، توانایی و ظرفیت حوزه های مختلف ایران نیاز دارند و تحت هیچ شرایطی نمی خواهند دست خود را به منافع کوتاه ایران باز کنند. کشور ما”.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مهدی رنگرونا در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; با توجه به موقعیت ایران در منطقه و موقعیت استراتژیک، شاهراه ترانزیتی بین کشورهای آسیای مرکزی محسوب می شود و در ارتباط با اروپا نقش آفرینی می کند.

وی افزود: ایران برای روسیه موقعیت ترانزیتی دارد و می تواند آن کشور را با آب های بین المللی مانند خلیج فارس و از طریق آن با شبه قاره هند، از شرق به کشورهای افغانستان و پاکستان و از طریق همسایگان این کشورها به چین متصل کند. و ترکمنستان

کارشناسان اقتصادی بیان کردند: ایران به دلیل این موقعیت استراتژیک بسیار مهم و اساسی، نقش بسیار مهم و موثری در زمینه ترانزیت و البته به دلیل ذخایر بسیار خوب نفت و گاز در حوزه انرژی و همچنین برخورداری از ذخایر بسیار خوب دارد. معادن متنوع در این زمینه و همچنین یکی از کشورهایی است که در رتبه های برتر قرار دارد. با این حال همه این مسائل دست به دست هم می دهند، بنابراین جایگاه ایران از نظر اقتصادی بسیار مهم و اساسی است.

وی با اشاره به اینکه در سال های اخیر شاهد بوده ایم که مسائل اقتصادی همواره در کانون توجه بوده و کشور ایران نیز در این زمینه ها نقش آفرینی کرده است، ادامه داد: سران روسیه و ترکیه برای اجرای طرحی به ایران آمدند. یادداشت تفاهم و رفتار سه جانبه منطقه‌ای در این اجلاس، موافقت‌نامه‌های اقتصادی با دو کشور منعقد شد که هدف آن افزایش تعامل اقتصادی بین این کشورها بود.

وی ادامه داد: ترکیه یکی از 4 کشور اصلی تجارت خارجی در زمینه واردات و صادرات است. یکی از اتفاقات خوبی که بین دو کشور افتاد امضای تفاهم نامه برای افزایش سطح مبادلات بود. مبادلات بیشتری انجام شد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه اتفاق مذکور برای روسیه تکرار شد، گفت: سطح مبادلات با روسیه می تواند به شدت افزایش یابد. از آنجایی که ایران از موقعیت ژئوپلیتیکی ویژه ای برخوردار است، می تواند با گشایش های سیاسی پیش آمده سطح تعامل با روسیه را افزایش دهد. علاوه بر این، لازم به ذکر است که روسیه تحریم شده است، قبلا توسط آمریکا و پس از جنگ اوکراین توسط کشورهای اروپایی تحریم شده بود. به نحوی باید از این فرصت ایجاد شده برای افزایش حجم مبادلات در حوزه صادرات استفاده کرد و مطمئناً سطح مبادلات در آینده در این دو کشور بهبود خواهد یافت.

وی با بیان اینکه در سراسر ایران کشورهایی وجود دارد که آمریکا در آنها پایگاه‌های نظامی ایجاد کرده است که معروف‌ترین نمونه‌های آن آذربایجان، عراق، افغانستان و پاکستان است، در ایران احساس خطر و ترس وجود دارد زیرا ایران از نظر سیاسی قدرتمند است. کشور است و در زمینه های مختلف نقش مهمی ایفا می کند و یکی از کشورهای تاثیرگذار در منطقه است. به همین دلیل کوچکترین مسائل برای کشورهای مختلف از جمله آمریکا اهمیت دارد، این کشور همواره به دنبال حفظ منافع خود بوده و از این رو ایران همواره کشوری با موقعیت قوی به شمار می رفته است.

رنگرونا گفت: «ارتباطات همیشه دو طرفه هستند. گاهی اوقات شاهد کاهش ارتباطات سیاسی بوده ایم که البته بر مبادلات تجاری تاثیر گذاشته است، اما در حالت کلی روابط همیشه وجود دارد و گاهی ممکن است فراز و نشیب داشته باشد.

وی گفت: ایران با امارات متحده عربی که یکی از چهار کشور تجاری اصلی است در تماس است اما در مواقعی که تنش های سیاسی ایجاد می شود، روابط تجاری ما را تحت تاثیر قرار می دهد. اما ایران همواره روابط تجاری خود را حفظ کرده است.

یک کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: قطع شدن امور سیاسی قطعا بر روابط اقتصادی تاثیر می گذارد. اما این پیوندها با وجود فراز و نشیب ها هرگز گسسته نشده و همیشه ادامه داشته است که نشان می دهد کشورها به تولیدات و توانمندی ها و ظرفیت های ما در زمینه های مختلف نیاز دارند و تحت هیچ شرایطی نمی خواهند دست خود را از دست بدهند. منافع.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید