این مواد غذایی در آذر + جدول رکورد قیمت دارند

این مواد غذایی در آذر + جدول رکورد قیمت دارند

بعد از میوه و سبزی، گوشت و اقلام پروتئینی با فاصله قابل توجهی بیشترین میزان افزایش (ماهانه) را در سبد خانوار دارند.

ایلنا: مرکز آمار ایران گزارشی از افزایش قیمت مواد غذایی در آذرماه منتشر کرد که نشان می‌دهد مانند ماه‌های گذشته، محصولاتی مانند حبوبات کمترین تغییر قیمت را داشته و میوه‌ها و سبزیجات به‌عنوان کالای مهم سلامت مردم، بالاترین نرخ تورم

بعد از میوه ها و سبزیجات، گوشت ها و محصولات پروتئینی با فاصله قابل توجهی گران ترین محصولات در سبد خانوار هستند.

در آذرماه 1402 میانگین تغییرات قیمت محصولات غذایی منتخب برای گروه‌های مختلف محصولات غذایی در شهرک‌های کشور به شرح زیر است:

ضعیف ترین افزایش قیمت در گروه حبوبات و مواد اولیه مشابه مانند برنج بوده است. به عنوان مثال اقلام «شیرینی خشک» با 1.7 درصد و «آش له شده» با 1.6 درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته اند و بیشترین کاهش نیز مربوط به «برنج درجه یک ایرانی» با -1.7 درصد است. .

در گروه پروتئین ها و گوشت ها، اقلام «مرغ ماشینی» با 8.3 درصد، «کنسرو تن ماهی» با 4.0 درصد و «ماهی قزل آلا» با 2.9 درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته اند.

سایر مواد پروتئینی مانند شیر، تخم مرغ و غیره. آنها همچنین تغییر کمی در قیمت در ماه دسامبر داشتند. در این گروه بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به «شیر خشک» با 2.6 درصد، «تخم مرغ ماشینی» با 2.3 درصد و «کره پاستوریزه» با 1.5 درصد است.

از سوی دیگر میوه ها و سبزیجات نسبت به سایر اقلام بیشترین افزایش قیمت را داشته اند. در این گروه بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به هندوانه با 86.8 درصد، خربزه با 13.7 درصد، انار با 8.9 درصد و موز 8.2 درصد است.

در این گروه بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به «گوجه فرنگی» با 68.9 درصد، «خیار» با 28.9 درصد و «پیاز» با 20.7 درصد است.

لازم به ذکر است که برخی از اقلام پروتئینی مانند گوشت بره، گوشت گاو و ماهی تورم ماهانه کمی دارند اما تورم سالانه آنها (نسبت به مدت مشابه سال قبل) بیش از 100 درصد است، بنابراین ماهی آزاد 90 درصد، گوشت قرمز گوشت گاو. و گوشت گوساله 130 درصد و گوشت گوسفند 136 درصد افزایش داشته است.تورم کالایی در آذر