برگزاری مراسم عزاداری جوش زنی در شهرستان های شمالی استان کرمان


ساعت: 11:21
تاریخ ارسال: 05/12/1401
کد خبر: 1887568

از آداب و رسوم کرمانی ها در ایام سوگواری سیدالشهدا (ع) چه می دانید؟

فاطمه رضاپور گفت: در روز تاسوعا و عاشورا مراسم عزاداری در شهرستان های شمالی استان کرمان برگزار می شود. در این مراسم افراد دایره‌وار کنار هم می‌ایستند و یک دست را روی سینه زن روی کمر فرد کناری می‌گذارند و با دست دیگر هنگام نوحه‌خوانی به سینه می‌زنند، قدمی جلو می‌روند و برمی‌گردند. دوباره جای آنها

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ فاطمه رضاپور در گفتگو با را آرمان; وی در خصوص آداب و رسوم مردم کرمان در ماه محرم و ایام عزاداری سیدالشهدا علیه السلام گفت: با آغاز ماه محرم در گوشه و کنار شهر و اماکن مذهبی. یا منازل شخصی، کلاس های مختلف مجالس دعا و زیارت عاشورا تشکیل می دهند در پایان زیارت عاشورا که معمولاً صبح زود برگزار می شود، از شرکت کنندگان مجلس با نان، پنیر و چای پذیرایی می شود.

رئیس واحد مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان ادامه داد: مراسم نماز معمولاً به گونه ای برنامه ریزی می شود که ظهر یا نیمه شب ختم می شود و اعضای مجمع غذا تهیه می کنند. معمولاً آبگوشت است، برای حاضران آبگوشت مخصوص امام حسینی یا چلوخورشت سرو می شود.

پخت و پخش آبگوشت امام حسینی توسط بانی مراسم عزاداری

وی با بیان اینکه کیفیت و نوع غذا بستگی به وضعیت مالی اسپانسر جلسه یا مشارکت خیرین و افرادی دارد که به عنوان نذر کمک مالی می کنند، گفت: در اکثر نقاط استان کرمان پخت و توزیع آبگوشت انجام می شود. قدیمی و محبوب باز هم هست

رضاپور درباره ترکیب آبگوشت کرمانی گفت: آبگوشت امام حسینی شامل گوشت بره، حبوبات مانند نخود و لوبیا، سبزیجات خشک مانند ترخون، شنبلیله، ادویه هایی مانند زردچوبه، دارچین، زعفران، فلفل سیاه، پوره گوجه فرنگی، پیاز، برگ زردآلو می باشد. چربی خشک و گوسفند.

مسئول واحد مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان تصریح کرد: پس از تهیه غذا و پس از پایان مراسم عزاداری، سفره ها بین جمعیت و عزاداران و آبگوشت توزیع می شود. قبلاً در فنجان ها در ظرف سرو می شد و معمولاً در ظرف مسی می ریزند و برای میهمانان می آورند.

عاشوری، آشپزی برای اموات از اول تا هفتم محرم

وی تصریح کرد: شرکت کنندگان در جماعت نیز آبگوشت را با نان محلی خوش طعمی که مخصوص این ایام است مخلوط کرده و می خورند و با استفاده از الفاظ دعا برای امام حسین(ع) حرکت می کنند.

رضاپور افزود: در اکثر شهرها و روستاهای استان کرمان رسم بر این است که از اول تا هفتم ماه محرم «عشوری» که نوعی بلغور و شله زرد است بین مردم و همسایگان توزیع شود. بستگی به این دارد که عزیز از دست رفته چقدر مرده باشد.

رئیس واحد مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان ادامه داد: اگر مدت کمی از فوت یکی از بستگانشان گذشته باشد در روزهای اول محرم اقدام به توزیع بلغور و شله زرد می کنند. و اگر مدت زیادی از درگذشتش گذشته باشد، پس از آن طی چند روز آینده پخت و پخش عاشوری انجام می شود.

عزاداری «جوش زنی» در شهرستان های شمالی استان کرمان برگزار شد

وی گفت: در ایام محرم علاوه بر برپایی مراسم دعای سیدالشهدا علیه السلام، مردم از هر محله به صورت خودجوش در مساجد و مساجد تجمع کرده و نسبت به سینه زنی یا زنجیر زدن اقدام می کنند. تیم ها گروه پرستاری هر محله هر روز از مدا یا مدی خود نوحه یا گلایه های مناسبی تهیه می کند و در مجالس مختلفی که به آن دعوت می شوند می خوانند و نوحه می خوانند.

رضاپور ادامه داد: در روز هفتم ماه محرم، نوحه خوانی حضرت قاسم بن الحسن در روز هشتم مداحی حضرت علی اکبر (ع) خوانده می شود. در روز نهم ماه محرم که روز تاسوعا است، مرثیه حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام برادر گرامی و فرمانده لشکر امام حسین علیه السلام خوانده می شود.

رئیس واحد مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: در روز تاسوعا و عاشورا مراسم عزاداری در شهرستان های شمالی استان برگزار می شود.

اجرای مراسم علم گردنی در تمام نقاط استان از هفتم محرم الحرام تا غروب عاشورا

فرمود: افرادی که به صورت دایره ای کنار هم ایستاده اند، در حالی که مرثیه می خوانند، یک دست را بر سینه زن کنار خود می گذارند، با دست دیگر به سینه می زنند و در همان حال قدمی به جلو برمی دارند و به جای خود باز می گردند.

رضاپور ابراز کرد: «سنگسار» مراسم خاصی است که در روز تاسوعا و عاشورا در شهرستان کوهبنان برگزار می شود و این مراسم صدای سم اسب برای شروع جنگ است که عزاداران به هم سنگ می زنند.

رئیس واحد مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان تصریح کرد: عزاداران امام حسین (ع) در شامگاه تاسوعا و شب عاشورا در شهر کرمان در اربعین شمع روشن می کنند. که به آنها 40 مینبارون می گویند .

وی افزود: در شهرهای کرمان، رابر و کوهبنان دسته ای از عزاداران کفن می بندند و نوحه یا عباسی می خوانند عاشورا ادامه دارد.

رضاپور خاطرنشان کرد: گریه امام دوازدهم یکی از نوحه های خاص است که هر روز پس از نوحه خوانی و زنجیر زنی برای تکمیل مراسم با ریتم خاصی خوانده می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید