بیشترین مشکل در بحث رفع تعهد ارزی مربوط به محصولات کشاورزی به ویژه انجیر است

نماینده مردم شهرستان های استبان، نی ریز و بختگان:

نماینده مردم شهرستان های استبان، نی ریز و بختگان در شورای اسلامی شهر گفت: در حوزه کشاورزی با مشکلات متعدد فعالان اقتصادی در رابطه با مسائل ارزی و تسویه بدهی های ارزی مواجه هستیم که دولت را می طلبد. به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری موج فارس

فرهاد طهماسبی در سفره ملی انجیر که با حضور اعضای اتاق بازرگانی فارس برگزار شد، اظهار داشت: موضوع تفاهم نامه ارزی برای محصولات کشاورزی به ویژه برخی از محصولات استراتژیک کشور مانند انجیر یک اشتباه استراتژیک است. دولت که به کل کشور آسیب می زند و سایر اقدامات بخش کشاورزی برمی گردد.

وی افزود: بزرگترین مشکلی که در بحث رفع تکلیف ارزی داریم مربوط به محصولات کشاورزی به ویژه انجیر است، متاسفانه بحث رفع تکلیف ارزی ابزاری برای دخالت دولت و ایجاد موانع برای آن است. صادرات.”

طهماسبی با بیان اینکه برخی از محصولات کشاورزی ایران در دنیا شناخته شده، مشتریان خاص دارد و ارزش بسیار بیشتری نسبت به سایر محصولات دارد، گفت: در دو سه سال اخیر رایزنی هایی با سازمان توسعه تجارت انجام داده ایم و تلاش کرده ایم تا می خواهند صدای انجیرکاران، تولیدکنندگان، صادرکنندگان و فعالان را رسانه ای کنند، اما بخش دولتی تفاوت ها را درک نمی کند و برنامه ای برای بخش های حساس اقتصادی و مشکلات کشور ندارد.

این نماینده مجلس اضافه کرد: فعالان اقتصادی انجیر در اقدامی غیرکارشناسی و به بهانه خدمت به کشور با مشکل کارت بازرگانی مواجه هستند اما این اقدام خیانت است و نه تنها مشکل ارزی کشور حل نشده است. همچنین کاهش مبادلات ارزی این امر باعث تضعیف محصولات و کالاهای ما در بازارهای جهانی می شود.

وی ادامه داد: موضوع قراردادهای ارزی صادرکنندگان انجیر، اختصاص زمان قانونی برای انجام تعهدات ارزی، تامین مالی باغداران و صادرکنندگان را ادامه خواهیم داد و این موضوع را با معاون اول رئیس جمهور مطرح خواهیم کرد.

طهماسبی با تاکید بر اینکه ایجاد انجمن های شهرستان انجیر اقدامی شایسته و شایسته است، گفت: معیشت بیش از 50 درصد مردم شهرستان های استبان، نی ریز و بختگان با تولید انجیر و ارتقای سطح صادرات تامین می شود. این محصول علاوه بر بخش ما خصوصی است.

وی با اشاره به فعالیت انجمن انجیر ایران که مرکز آن در استان فارس است، تصریح کرد: بخش خصوصی به ویژه انجمن انجیر ایران باید حفظ هویت انجیر ایرانی و حقوق تولیدکنندگان، صادرکنندگان و فعالان این حوزه را مدنظر قرار دهد. سرلوحه وظایف خود باشد زیرا این محصول دارای شناسنامه داخلی و خارجی می باشد.

وی با بیان اینکه محصول انجیر استهبان ثبت جهانی شده است افزود: محصول ارزشمندی مانند انجیر استهبان در داخل و خارج از کشور بی نظیر است اما رقبای ما در تلاش هستند تا محصولی مشابه تولید کنند و بازارهای هدف محصول ما را از بین ببرند. ماهیت محصول ما خطراتی را تهدید می کند.



آیا این خبر مفید بود؟