تکلیف مشارکت با شما 86 درصد اقلام غذایی چیست؟

تکلیف مشارکت با شما 86 درصد اقلام غذایی چیست؟

روز جدید : هر ساله و همزمان با فرا رسیدن ماه محرم، مصرف انواع مواد غذایی در بازار افزایش چشمگیری پیدا می کند.

البته محرم امسال با سال های گذشته تفاوت فاحشی دارد و جهش خیره کننده قیمت انواع غذاها در سال گذشته به خصوص از اواخر اردیبهشت ماه بوده است، به طوری که طبق آمار رسمی، قیمت مواد غذایی افزایش یافته است. 86 درصد در تیرماه نسبت به سال گذشته.

بررسی ها نشان می دهد نرخ تورم نقطه ای گروه اصلی خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات با 4.4 واحد درصد افزایش به 86 درصد و گروه کالاهای غیر خوراکی و خدمات با رشد 0.1 درصدی به 36.9 درصد رسید. وی افزایش تورم خرداد و تیر 1401 را ناشی از حذف 4200 تومان کالاهای اساسی و معیشتی دانست.

بررسی های میدانی نشان می دهد که میزان فروش غذا نسبت به محرم سال های گذشته کاهش یافته است و کسانی که هر ساله به صورت سنتی طبخ و هدایایی می کردند تصمیم گرفتند در آن شرکت کنند و نذورات خود را توزیع کنند.

سال اول دولت سیزدهم هم سپری شده و آمارهای رسمی منتشر شده از سوی مرکز آمار حاکی از افزایش 54 درصدی سطح عمومی قیمت ها و افزایش 86 درصدی قیمت مواد غذایی در کشور است.

در ماه ژوئیه در مقابل ژوئن؛ قیمت گوشت قرمز و مرغ 12 درصد افزایش یافت و بیشترین افزایش قیمت را در یک ماه گذشته به ثبت رساند، البته روغن را باید گل سرسبد افزایش قیمت در 12 ماه اخیر دانست چرا که قیمت روغن در تیر ماه 1401 نسبت به تیرماه سال جاری بود. 1400 افزایش 293 درصدی دارد.

بررسی نرخ‌های سالانه جولای 1401 نشان می‌دهد که تورم نقطه‌به‌نقطه مواد غذایی و آشامیدنی 87 درصد، محصولات غذایی 90.2 درصد، نان و غلات 101.1 درصد، گوشت و فرآورده‌های گوشتی 65.7 درصد، گوشت قرمز و مرغ 69.6 درصد است. ماهی 41.4 درصد، شیر، پنیر و تخم مرغ 119.2 درصد، کره 293 درصد، میوه و آجیل 50.1 درصد، سبزیجات و حبوبات 71.6 درصد، شکر و مربا و عسل و شیرینی و شکر و شکر 75.2 درصد، چای، قهوه و نوشابه 30.2 درصد و … و بر اساس اعلام مرکز آمار، نرخ تورم سالانه از تیرماه 1401 برای خانوارهای کشور به 40.5 درصد افزایش یافته و هزینه های بیشتری را بر خانوارهای ایرانی تحمیل کرده است.

سخنگوی دولت؛ افزایش قیمت باید دلیلی داشته باشد

در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی قطعا میزان مصرف غذا برای نذری افزایش می یابد و باید پرسید که آیا دولت می تواند جلوی افزایش قیمت ها در بازار را بگیرد یا خیر؟ تجربه نشان می دهد که دولت در ماه های اخیر نتوانسته وضعیت لجام گسیخته نرخ سود در بازار را ساماندهی کند و در کنترل و نظارت بر بازار کاملا منفعل است. البته در روزهای اخیر مسئولان دولتی وعده های مکرر برای کاهش قیمت مواد غذایی مانند روغن خوراکی، برنج، شکر و… داده اند. سخنگوی دولت در جدیدترین واکنش درباره افزایش قیمت در ماه محرم گفت: دولت در حال رصد بازار است، افزایش قیمت باید دلیل داشته باشد و در حال حاضر دلیلی برای افزایش قیمت و افزایش قیمت وجود ندارد. در دستور کار نیست. علی بهادری جهرمی در نشست خبری خود به این موضوع اشاره کرد و اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی حدود 80 هزار تن غذا در اختیار هیئت های مذهبی قرار داده است.

توزیع 80 هزار تن برنج و شکر بین هیئت های عزاداری

البته ماجرا به همین جا ختم نشد و در اولین روزهای مرداد ماه جاری؛ مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از توزیع 80 هزار تن برنج و شکر از ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی این شرکت به مناسبت ایام محرم و صفر خبر داد.

به گفته سید سعید راد; این اقلام به منظور تهیه و توزیع نذورات با قیمت های مصوب در اختیار هیئت های مذهبی و هیئت های سوگواری قرار می گیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در طرح تامین کالاهای اساسی این ایام گرانقدر قیمت هر کیلوگرم برنج پاکستانی 19 هزار تومان، برنج هندی 17 هزار تومان، برنج تایلندی 11 هزار تومان و شکر 18 تومان است. هزار تومان

مقاومت کارخانه های نفت در برابر کاهش نرخ

البته در سوی دیگر ماجرا برای حمایت از مصرف کنندگان در بازار مواد غذایی، دولت بر کاهش قیمت روغن خوراکی و برنج تاکید کرد. بنابراین مقرر شد از 17 مرداد تولیدکنندگان و کارخانه های تولید روغن های خوراکی قیمت محصولات خود را کاهش دهند. اما انجمن روغن نباتی در اطلاعیه ای ضمن استقبال از تعدیل منطقی قیمت کالاها و گسترش سفره مردم، کاهش قیمت روغن نباتی را با توجه به شرایط موجود برای کارخانجات غیرممکن دانسته و 2 ماه مهلت داده است. اجرای این اطلاعیه

برنج ایرانی کیلویی 80 تا 200 هزار تومان است

بررسی قیمت های بازار نشان می دهد که قیمت هر کیلوگرم برنج ایرانی به طور متوسط ​​بین 80 تا 200 هزار تومان است که تفاوت قابل توجهی با قیمت اقلام خارجی که باید در اختیار هیئت ها باشد، دارد. مجید حسنی مقدم، معاون دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی البته معتقد است که از زمانی که وارد فصل برداشت برنج شده ایم، قیمت ها در حال کاهش است و تا رسیدن به قیمت مناسب، این روند ادامه خواهد داشت. هنوز در بازار قابل لمس و قابل توجه است.

البته دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران همچنین پیش بینی کرد: با توجه به تصمیم دولت مبنی بر رفع ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت داخلی، در صورت تسریع در ترخیص برنج از گمرک، قیمت برنج ایرانی و خارجی کاهش مطلوبی خواهد داشت. .

مسیح کشاورز با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون 500 هزار تن برنج وارد کشور شده است و البته باید در نظر داشت که اکنون در ماه محرم هستیم که نیاز کشور به این محصول را افزایش می دهد. در بازار نباید کمبودی وجود داشته باشد.

افزایش 10 تا 15 درصدی قیمت گوشت قرمز

یکی از مواردی که در این ماه و ایام محرم بسیار مورد استفاده قرار می گیرد؛ این گوشت قرمز است که طبق تجربه هر ساله همزمان با این ایام و تحت تاثیر افزایش تقاضا قیمت این ماده پروتئینی مهم حداقل 10 تا 15 درصد افزایش می یابد.

البته ماه هاست که بازار گوشت قرمز حال و روز خوبی ندارد و وضعیت خرید گوشت از خانوارهای ایرانی مساعد نیست و گرانی این محصول غذایی باعث شده دامداران حتی امیدی به افزایش فروش در ایام محرم نداشته باشند. چندی پیش رئیس شورای تامین کنندگان امور دام در کشور اعلام کرد؛ فرا رسیدن ماه محرم تاثیری در افزایش تقاضای دام نخواهد داشت. به گفته منصور پوریان؛ حتی با فرض افزایش تقاضا؛ در حال حاضر مازاد دام به حدی است که افزایش چند برابری تقاضا تاثیری بر رونق بازار دام ندارد. بررسی های میدانی نشان می دهد که میزان فروش غذا نسبت به محرم سال های گذشته کاهش یافته است و کسانی که هر ساله به صورت سنتی طبخ و هدایایی می کردند تصمیم گرفتند در آن شرکت کنند و نذورات خود را توزیع کنند.

دیدگاهتان را بنویسید