جزئیات جدید در مورد زمان شروع تعطیلات آخر هفته/شنبه اعلام شد

جزئیات جدید در مورد زمان شروع تعطیلات آخر هفته/شنبه اعلام شد

لایحه افزایش روزهای تعطیل در مجلس به تصویب رسیده و از این رو شنبه به عنوان دومین روز از روزهای تعطیل در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی با اشاره به تصویب تعطیلی صحن مجلس در روزهای شنبه گفت: اکثر نمایندگان شورای اسلامی با تعطیلی روزهای شنبه موافقت کردند. زیرا معتقد بودند که نباید فرصت های تعامل اقتصادی با دنیا از دست رفت

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در پاسخ به این سوال که از چه زمانی روز شنبه اعمال می شود؟ وی گفت: در صورتی که شورای نگهبان مصوبه مجلس را برای افزایش تعطیلات هفتگی طی 10 روز آینده تصویب و رئیس مجلس را تایید کند، شنبه ها باید از پایان خرداد ماه امسال تعطیل باشد.

اختازآنلاین در گزارشی نوشت: رئیس کمیسیون اجتماعی با اشاره به درخواست دفاتر سه مرجع تقلید و رهبر انقلاب در خصوص تعطیلی روزهای شنبه گفت: هر سه مرجع تقلید و همچنین دفتر. رهبر انقلاب با تعطیلی روزهای شنبه مشکلی نداشتند، این مشکل یعنی این مصوبه از نظر شرعی اشکالی ندارد. بنابراین انتظار می رود شورای نگهبان چه از نظر قانونی و چه شرعی به این مصوبه اعتراضی نداشته باشد. اگر ظرف 10 روز آینده شورای نگهبان این مصوبه را تصویب کند و رئیس مجلس هم اعلام کند، تعطیلی روزهای شنبه باید از پایان خرداد ماه امسال مطرح شود.

نایب رئیس مجلس توضیحاتی ارائه کرد که به این سوال پاسخ می دهد. طبق قانون روز جمعه تعطیل رسمی ماست و شنبه فقط برای کسانی که ساعات کار اجباری دارند تعطیل است. در نتیجه برخی از شرکت های خصوصی ملزم به تعطیلی نیستند.

علاوه بر این ۲۱۶ نفری که به تعطیلی سبت رای دادند، نامه ای با امضای مهم ۳۶ تشکل اقتصادی نیز وجود داشت که بر وزن روز سبت افزود. کسانی که مخالف سبت بودند معتقد بودند که اولاً این کار خلاف دستورات دینی است و ثانیاً تأیید غربی ها است. به همین دلیل محسن پیرهادی نماینده تهران گفت که با دفتر آیت الله جوادی آملی مشورت کرده و نظر ایشان نیز مثبت بوده است.

جزئیات تمدید آخر هفته

لازم به ذکر است در جریان بررسی لایحه اصلاح ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری، پیشنهاد خاتمه یافتن روز پنجشنبه توسط سید محمدرضا میرتاج الدین، نماینده تبریز مطرح شد و نمایندگان با 75 رای در مخالفت خود با این طرح مخالفت کردند. موافق، 132 رای مخالف و 5 رای ممتنع از مجموع 217 نماینده حاضر

تبصره 3 لایحه افزایش تعطیلات به شرح زیر است:

تبصره 3- کلیه دستگاههای اجرایی اعم از ستادی و استانی به استثنای یگان‌های نظامی، انتظامی و امنیتی و بخش‌های عملیاتی یگان‌های خدماتی از قبیل بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی درمانی، بهزیستی، بانک‌ها و اماکن ورزشی موظفند به مدت پنج روز فعالیت داشته باشند. هفته یکشنبه تا پنج شنبه فهرست کامل اداره عملیات واحدهای خدماتی موضوع این تبصره را ظرف سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون تهیه و توسط سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و به تصویب رسیده است. از دفتر

میرتاج الدینی در تشریح پیشنهاد خود گفت: مردم همیشه فکر می کردند روز پنجشنبه تعطیل است، بنابراین تعطیلی شنبه وضعیت را طوری می سازد که انگار سه روز هفته، پنجشنبه، جمعه و شنبه، اقتصاد تعطیل است.

همچنین علی اکبر علیزاده با بیان اینکه 90 درصد کسب و کار ما با همسایگان است، با پیشنهاد تعطیلی روزهای پنج شنبه موافقت کرد و گفت: الگوی تعطیلی همسایه ها مانند ماست و ربطی به پنجشنبه و شنبه ندارد. جریان غربی این موضوع را مطرح کرد که روز شنبه تعطیل شود، اگر ما به دین مردم اهمیت می دهیم، پنجشنبه باید تعطیل باشد، و اگر به دین مردم اهمیت نمی دهید، هر کاری می خواهید انجام دهید.

از سوی دیگر محسن پیرهادی نماینده تهران در مخالفت با این پیشنهاد اظهار داشت: با تعطیلی روز پنجشنبه تعامل ما با دنیا به مدت چهار روز قطع می شود.