جمهوری اسلامی برای مبارزه با بی‌ثباتی در منطقه و کمک به توسعه سوریه باقی می‌ماند

وزیر امور خارجه سوریه در ابتدای این نشست خبری ضمن خیرمقدم به علی باقری و هیئت همراه، شهادت آیت الله رئیسی و حسین امیرعبدالخیان را تسلیت گفت و فقدان آنان را ضایعه تعبیر کرد.

سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان در ابتدای سخنان خود با قدردانی از میهمان نوازی خوب کشور سوریه اظهار داشت: امروز برای تسلیت به دولت و مردم این کشور به خاطر فقدان این کشور به سوریه آمدم. شهادت رئیس جمهور و وزیر آثار

باقری کنی گفت: سفر من این پیام را دارد که جمهوری اسلامی ایران مانند گذشته پشت سر مقاومت و در برابر جنایت و اشغالگری صهیونیست ها ایستاده است.

وی ادامه داد: ایران و سوریه دو همراه، همکار و دوست نزدیک در مسیر همکاری‌های دوجانبه و ستون‌های اصلی ثبات و ثبات در منطقه هستند.

سرپرست وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: امروز به سوریه آمدم تا با برادرانم در مورد مهمترین موضوع جهان یعنی مظلومیت مردم غزه و جنایات رژیم صهیونیستی مشورت کنم و با یکدیگر همکاری کنیم. کمک به مردم مظلوم فلسطین.

باقریکانی تاکید کرد: ایران و سوریه به همکاری بیش از چهار دهه افتخار می کنند و دلیل بی ثباتی در منطقه را اشغالگری و اقدامات غیرانسانی رژیم صهیونیستی می دانند.

وی با تاکید بر اینکه ایران برای مبارزه با بی ثباتی در منطقه و همچنین کمک به توسعه سوریه در کنار سوریه خواهد بود، تصریح کرد: هر دو طرف معتقدند که ثبات، امنیت و ثبات در منطقه در گرو عدم مداخله بیگانگان در منطقه است.

دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوالی درباره اشغال بخش‌هایی از سوریه گفت: ما همواره از تمامیت ارضی کشورهای منطقه به‌ویژه سوریه حمایت کرده‌ایم.

باقریکانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر احتمال تغییر در سیاست خارجی ایران در پی حوادث سیاسی گفت: سیاست فشار بر جمهوری اسلامی ایران، سیاست جدید آمریکا نیست. ملت ایران فرصت ها را تهدید می کند. ایران در سایه این فشارها توانست با کمک به سوریه و عراق این تروریست را ریشه کن کند.

وی با تاکید بر اینکه ایران در سایه این فشارها توانست عملیات ابتکاری وعده صادقانه را انجام دهد و رژیم صهیونیستی را در وضعیت انفعالی قرار دهد، گفت: ایران با وجود فشارها توانست به عضویت شانگهای و بریکس درآید. و در جهان چندجانبه گرایی ایفای نقش کنند.

سرپرست وزارت امور خارجه یادآور شد: مردم ایران تصمیم گرفته اند با وجود فشارها، هدف اصلی پیشرفت را فراموش نکنند.

تاکید فیصل مقداد بر تداوم روابط راهبردی ایران و سوریه

وزیر امور خارجه سوریه نیز در این نشست خبری ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رئیسی و امیر عبداللهیان، تداوم روابط راهبردی تهران و دمشق را بسیار مهم دانست و بر تداوم این روابط راهبردی تاکید کرد.

فیصل مقداد با بیان اینکه از دست دادن شهید امیر عبداللهیان ضایعه بزرگی برای ما و برادرانمان در ایران است، گفت: به نمایندگی از مردم سوریه به ایران تسلیت می گویم و یاد و خاطره و میراث بزرگ شهیدان رئیسی و امیرعبداللهیان را گرامی می دارم. پشت سر گذاشت.

وی بر تداوم روابط ایران و سوریه تاکید کرد و افزود: این روابط راهبردی است، بنابراین بر تعمیق روابط ایران و سوریه و همچنین پیوند سایر کشورهای عربی تاکید داریم و آمادگی خود را برای ادامه این مسیر اعلام کرده ایم.

وزیر امور خارجه سوریه همچنین یادآور شد: شرط اصلی هر گفت وگوی سوری-ترکیه این است که دولت ترکیه خروج نیروهایش از سوریه را اعلام کند.