مهاجرت استارت آپ ها و نخبگان کارآفرین به نقطه خطرناکی می رسد/ بی ثباتی اینترنت، ثبات اقتصاد ایران را تهدید می کند/ با گسترش بی ثباتی اینترنت، با موج ورشکستگی و آسیب شرکت های داخلی مواجه خواهیم شد.

مهاجرت استارت آپ ها و نخبگان کارآفرین به نقطه خطرناکی می رسد/ بی ثباتی اینترنت، ثبات اقتصاد ایران را تهدید می کند/ با گسترش بی ثباتی اینترنت، با موج ورشکستگی و آسیب شرکت های داخلی مواجه خواهیم شد.

یک کارشناس توسعه و تحول دیجیتال معتقد است زمانی که سرعت تبادل مجازی یا بسترهای ارتباطی مانند اینترنت کاهش می یابد، نه تنها اقتصاد دیجیتال آسیب می بیند، بلکه با اختلاط فضای دیجیتال و اقتصاد سنتی، کل اقتصاد جهان کشوری که آسیب دیده است

وی با توجه به تاثیر مخرب بی ثباتی اینترنت کشور بر کاهش سرمایه گذاری و فرصت سوزی در بخش های مختلف اقتصاد دیجیتال، گفت: مشکلات و چالش هایی که این روزها قطع اینترنت برای کشور ایجاد کرده یک امر چند بعدی و چند وجهی است. موضوع . اولین مشکل این است که رشد اقتصاد دیجیتال را هم در هسته و هم در پوسته کند کرده است. هسته اصلی اقتصاد دیجیتال درآمد حاصل از کسب و کارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات است. این نوع به عنوان مثال شامل درآمد اپراتورهای مخابراتی می شود که کاهش قابل توجهی داشته است. اما بدتر از آن این است که این کاهش درآمد و کیفیت به هسته محدود نمی شود و آثار مخرب آن به پوسته اقتصاد رسیده است.

وی ادامه داد: اقتصاد دیجیتال نیز دارای پوششی است که در این بخش ICT بستری برای رشد صنعت، تسهیل تجارت و تسریع توسعه است. به عنوان مثال، هنگامی که فناوری اطلاعات با تجارت تعامل می کند، بحث تجارت الکترونیک ایجاد می شود یا در جایی که با سلامت و اقتصاد سلامت تعامل دارد، بحث سلامت دیجیتال ایجاد می شود. در واقع، از طریق این تقاطع ها است که فناوری اطلاعات به بستر و وسیله ای برای توسعه اقتصادی و اجتماعی سایر بخش ها تبدیل می شود.

خرمشاهی با تاکید بر اینکه قطعی اینترنت در این بخش که بخش ساختگی اقتصاد دیجیتال نامیده می شود، آسیب های جبران ناپذیری به کشور وارد کرده است، افزود: با این جزئیات، این ضرر از دو قسمت اصلی تشکیل شده است. معمولا قسمتی که محاسبه آن راحت تر است قسمت اصلی است. یعنی شرکت های فناوری اطلاعات دستمزد می پردازند اما محصولاتشان یا تولید نمی شود یا کند تولید می شود یا به موقع فروخته نمی شود و در نتیجه قیمت تمام شده آنها افزایش می یابد و ضرر می کنند.
مهاجرت استارت آپ ها و نخبگان کارآفرین به نقطه خطرناکی می رسد/ بی ثباتی اینترنت، ثبات اقتصاد ایران را تهدید می کند/ با گسترش بی ثباتی اینترنت، با موج ورشکستگی و آسیب شرکت های داخلی مواجه خواهیم شد.

این کارآفرین اقتصاد دیجیتال کشور افزود: چالش بدتر این است که صنایعی که از اقتصاد دیجیتال خدمات دریافت می کنند مانند امنیت، ایمنی، خدمات بانکی و پرداخت یا خدمات زیرساختی نیز دچار مشکل هستند. از این رو، هر دو بخش اصلی و مرکزی کشور در این موارد اخیر ضرر کردند.

خرمشاهی در توضیح آسیب سوم می گوید: «سومین آسیب که از دو مورد قبلی جبران ناپذیرتر است، تسریع روند مهاجرت نخبگان است. چرا که برخی از مهندسین فناوری اطلاعات، امنیت و زیرساخت به جای اینکه با تمام وجود، تمرکز و اراده در ایران و برای کارفرمای ایرانی کار کنند، به دلیل ده ها مانع پنهان، به شکل های مختلف با شرکت های خارجی همکاری می کنند.

وی در خصوص کاهش نیروی کار خاطرنشان کرد: در حال افت شدید کمی و کیفی سرمایه انسانی هستیم که بخشی از آن ناشی از مهاجرت، بخشی دیگر به دلیل حرکت به سمت مشاغل آزاد و بخشی دیگر به دلیل مهاجرت است. به تغییرات اقتصادی ناخواسته.» یعنی مهندس فناوری اطلاعات که خدمات و ارزش اقتصادی با ارزش افزوده بالا در کشور تولید کرده تا این مرحله سخت و حساس شغل خود را تغییر نمی دهد، بلکه کارفرمای خود را تغییر می دهد و برنامه نویس یک شرکت خارجی می شود. در واقع تمام ارزش اقتصادی که تولید می کند در تولید ناخالص داخلی یا تولید ناخالص داخلی کشور ما جذب و خرج نمی شود. این شرکت در تهران مستقر است، اما برای توسعه زیرساخت ها یا خدمات در بازارهای ترکیه، قطر و عمان فعالیت می کند. به این می گویند مهاجرت نخبگان، البته به شکل مجازی.

خرمشاهی ادامه داد: بارها دیده ام که آماری از مهاجرت نخبگان اعلام می کنند، اما این آمار مربوط به افرادی است که بلیت و ویزا می گیرند و از کشور خارج می شوند. در این صورت می‌توانیم آنها را بشماریم، اما گروهی که نمی‌توانیم آن‌ها را بشماریم، گروهی هستند که دست و دلشان و نتیجه مشکلاتش از چرخه اقتصادی کشور خارج می‌شود و به چرخه اقتصادی مثلاً ترکیه متصل می‌شود که به طور خلاصه مدت کمبود این افراد در اقتصاد کشور را جبران می کند. خیلی سخت است».

این کارشناس توسعه و تحول دیجیتال در پاسخ به این سوال که با مشکلاتی که در پهنای باند و فیلترینگ اینترنت وجود دارد، آیا افرادی که در خارج از کشور کار می کنند با مشکل مواجه نشده اند، گفت: برای ایجاد ارتباط بیشتر با آنها مشکل دارند اما راه حل هایی برای ارسال نتیجه پیدا کرده اند. از آنجایی که اینترنت ما الان خاموش نیست، به شدت ناپایدار است و امکان انجام کار مستمر و با کیفیت از داخل ایران به خارج از کشور وجود ندارد، اما می توان به مدت دو هفته کار کرد و در روز سوم کار خود را به خارج از ایران ارسال کرد. هفته… سوالی که با درد به آن اشاره کردم. پرواز مغزها و پرواز دل ها و ذهن هاست. یعنی فرد دیگر رغبتی به کار ندارد و خدای ناکرده انگیزه اش کاملا از بین می رود. این حادثه نه به دلیل قطع کامل اینترنت، بلکه به دلیل کیفیت و تجربه زیرساخت های بی کیفیت و ناپایدار اینترنت در ایران است.

وی افزود: وقتی فردی می بیند که با درآمد شرکت ایرانی که اخیراً آسیب دیده نمی تواند چرخ زندگی خود را بچرخاند، از یک تجارت مولد به یک تجارت واسطه ای یا بازرگانی اما با درآمد ارزی روی می آورد و متاسفانه. ، او حتی به نظر می رسد انجام کار در سطح پایین تر از نقطه نظر فنی. مشکل خطرناک توسعه آینده کشور این است که کارشناسان خوبی که با خون دل خود پرورش داده و توانمند کرده ایم در فضای رقابتی در باغ رقبای منطقه ای به ثمر می رسند. بسیاری از نخبگان کشور که تنها سرمایه واقعی ایران در فضای رقابتی جهانی هستند و مشغول خلق ارزش در لبه تکنولوژی بودند، به دلیل چالش های زیرساختی کشور مجبور به مهاجرت شدند.

خرمشاهی افزود: زمانی که وضعیت اینترنت بدتر شد به دلیل بی پولی کارفرمایان، در ابتدا نیروهای اصلی خود را از دست دادند و افراد ارزشمند شرکت ها برای انجام کارهای سطح پایین با کارفرمایان خارجی وارد مذاکره شدند. آنقدر اتفاق بدی است که نمی‌توانیم خسارت را در جایی محاسبه کنیم.»

این کارشناس اقتصاد دیجیتال درباره مهاجرت انبوه استارت آپ ها به ویژه به کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت: بعد از این سال ها همیشه مشکل مهاجرت داشته ایم اما چرا مهاجرت به نقطه خطرناک خود می رسد باید پاسخ داد که قبلا مهاجرت کارمندان یا نیروی کار که داشتیم، اما اکنون شاهد مهاجرت کارآفرینان نخبه هستیم.»

وی درباره تفاوت عواقب خروج کارآفرین و کارمند گفت: بین کارآفرین و کارمند تفاوت وجود دارد و آن بحث سرمایه و تجربه در هنگام خروج از کشور است. قبلاً محصولی را به خارج از کشور می فروخت، زنجیره تولید و ارزش آفرینی محصول خود را در ایران انجام می داد و ما به عنوان ارزآور از این کار استقبال می کردیم. یعنی مثلاً یک شرکت پروژه ای را از آلمان، هلند یا حتی کانادا می گیرد و محصول خود را در ایران با استفاده از نیروی کار ارزشمند داخلی تولید می کند. اما اتفاقی که در حال حاضر افتاده این است که افراد ماهری که توانایی ایجاد شغل و ثروت آفرینی را داشتند ناگزیر مهاجرت می کنند. به عبارت دیگر، اگر یک نیروی کار مهاجرت کند، تنها یک نیروی کار از بین می رود، اما زمانی که یک فرد کارآفرین صاحب کسب و کار مهاجرت کند، ده ها شغل از بین می رود و در واقع امنیت اقتصادی کشور تحت فشار قرار می گیرد.

خرمشاهی درباره مهاجرت کارآفرینان و صاحبان سرمایه گفت: مهاجرت کارآفرینی به معنای مهاجرت فردی است که بتواند با دیگران و از طریق دیگران ارزش اقتصادی ایجاد کند. مهاجرت خطرناک است. یعنی زمانی که یک مهندس ایرانی حقوق می گیرد و محصول خود را به خارج از کشور می فروشد دیگر صادرات خدمات فنی و مهندسی مطرح نمی شود بلکه کل ارزش آفرینی و کل زنجیره ارزش با صاحب آن از ایران خارج می شود. اگر این دوران بی ثباتی اینترنت بیش از این ادامه یابد، با موجی از ورشکستگی و آسیب به شرکت های داخلی مواجه هستیم. اگر بخواهم یک مثال ساده از این وضعیت بزنم، اگر برای خرید اینترنتی بلیط هواپیما مشکل دارید، دیگر با مراجعه حضوری به یک شرکت هواپیمایی کار خود را انجام نمی دهید، بلکه می توانید سفر را به طور کامل کنسل کنید. در گردشگری و اقتصاد محتوا، بهداشت و درمان و غیره نیز همین اتفاق می افتد. در کشور.”

این کارشناس توسعه و تحول دیجیتال افزود: اگر تعداد فیلم‌ها، سریال‌ها و تئاترهای تولید شده در چهار ماه گذشته را بررسی کنید، متوجه می‌شوید که کارگردان و تهیه‌کننده از آینده سرمایه‌گذاری و محتوای خود مطمئن نیستند. از تولیداتشان شروع به سریال و نمایش نمی کنند. بنابراین نظر من این است که با کاهش سرعت مبادلات مجازی یا بسترهای ارتباطی مانند اینترنت، نه تنها اقتصاد دیجیتال آسیب می بیند، بلکه با اختلاط فضای دیجیتال و اقتصاد سنتی کشور، کل اقتصاد کشور است. کشوری که خدای ناکرده آسیب خواهد دید.

دیدگاهتان را بنویسید