غرق شدن در ایران 5 برابر شرایط بحرانی است/ مهاجرت های اقلیمی زیادی در شمال کشور رخ خواهد داد. در این صورت با فروپاشی مواجه خواهیم شد

غرق شدن در ایران 5 برابر شرایط بحرانی است/ مهاجرت های اقلیمی زیادی در شمال کشور رخ خواهد داد.  در این صورت با فروپاشی مواجه خواهیم شد

درویش، فعال محیط زیست: اقتصاد مبتنی بر آب داریم/ طرح وزارت نیرو برای ایجاد تعادل در سفره های زیرزمینی شکست خورده است. قرار بود سطح آب زیرزمینی را از 110 میلیارد مترمکعب به صفر برسانند اما به 140 میلیارد رسید/ مهم ترین عامل نابودی تمدن های بزرگ عدم ​​توجه به منابع آبی است.

آمار جدید فرونشست ها نیز مانند آمارهای قبلی نگران کننده است، اما مشکل همچنان نادیده گرفته می شود. در حالی که فرونشست در یک لحظه آثار مخرب و جبران ناپذیر خود را نشان می دهد. ارقام و ارقام شیوع فرونشست زمین در مناطق خشک ایران نیز نشان می دهد که شرایط از بحران عبور کرده و به شرایط فوق بحران رسیده است.

محمد درویش، فعال محیط زیست درباره وضعیت فرونشست زمین در کشور به «انتخ» گفت: گزارشی که اخیرا توسط سازمان زمین شناسی منتشر شده، حاکی از آن است که میزان گسترش زمین هایی که تحت تأثیر فرونشست هستند و بیش از دو برابر این پدیده را لمس کرده اند. سانتی متر در سال در سال 95 سه برابر شده و به 98 رسیده است. زمین هایی که میزان فرونشست آنها 5 برابر بیشتر از حالت بحرانی است، میزان تاثیر آن ها سه برابر شده است و این به شدت نگران کننده است.

وی افزود: اگر نسبت 98 به 1401 را که اواخر امسال اعلام می شود بررسی کنیم، حتما وضعیت خیلی بدتر شده است. ایران یکی از کشورهایی است که در این زمینه بدترین وضعیت را در جهان دارد و تمامی بنگاه های آن به سمت آب منتهی شده اند. ما اقتصاد آب داریم به همین دلیل رئیس طرح تعادل بخشی آب های زیرزمینی وزارت نیرو سال گذشته با عذرخواهی و شکست این طرح استعفا داد. قرار بود سطح آب های زیرزمینی را از 110 میلیارد مترمکعب به صفر برسانند اما پارسال به 140 میلیارد رسید. فاجعه ادامه دارد.

وی در خصوص بی توجهی به منابع آبی افزود: کتاب فروپاشی را بخوانید که تاریخ پنج هزار ساله تمدن بشری است. در این کتاب مهمترین عامل در نابودی تمدن های بزرگ عدم ​​توجه به منابع آبی کشورشان و بهره برداری از این منابع است که منجر به نابودی تمدن آنها شده است. در ایران اراده ای برای کاهش وابستگی به آب وجود ندارد و قطعا مهاجرت های اقلیمی به شمال زیاد خواهد بود و در واقع با فروپاشی مواجه خواهیم شد.

درویش درباره تجربه کشورهای توسعه یافته با این مشکل در مناطق خشک گفت: در کشورهای دیگر دنیا مانند مالزی، کره جنوبی، ژاپن، قطر و عربستان، اقتصاد خود را به آب کمتر گره زدند و طرح های درختکاری را آغاز کردند. این کشورها با رونق گردشگری در تلاش برای درآمدزایی هستند. این پرسش ها مهم ترین راز بقای دولت هایی است که در منطقه خشک زمین قرار گرفته اند و چاره ای جز کشف و معرفی مشاغل غیرآب ندارند. اگر بتوانیم 40 درصد از آب کشورمان را به عنوان حق آبه زیست محیطی صرفه جویی کنیم، می توان به آینده امیدوار بود اما اکنون 95 درصد آب کشورمان صرف کشاورزی می شود. در اصفهان و استان خراسان این رقم به 130 درصد رسیده و مطلقاً اقدامی برای رفع این مشکل و فرونشست صورت نگرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید