حداقل قیمت هر دانشجو در ماه چقدر است؟

حداقل قیمت هر دانشجو در ماه چقدر است؟

در دهه‌های اخیر، دانشجو شدن معنای خاصی داشت و شخصیت اجتماعی فرد را ارتقا داد. دلیل این امر پیامدهای اقتصادی و کارگری تایید شده و مسلمی بود که برای دانشجویان پیش آمد.

با گذشت زمان و شکل گیری تحولات جدی در جامعه دانشگاهی از نظر نوع و تعداد، این جایگاه اجتماعی دستخوش تحول کامل شد. اگر به این روند تقویت تورم در سال های آینده و وخامت شرایط بازار کار برای پذیرش نیروی جدید را اضافه کنیم، به نتیجه فعلی در وضعیت معیشتی دانشجویان خواهیم رسید.

به گزارش اقتصاد 24، نه تنها فارغ التحصیلان دانشگاهی برای یافتن کار با مشکل مواجه هستند، بلکه حتی دانشجویان نیز برای تامین کسری از مخارج زندگی خود برای تامین کار پاره وقت تلاش می کنند. همزمان با افزایش فشار تورمی بر هزینه های زندگی همه خانوارها، زندگی دانش آموزان نیز تحت تاثیر گرانی قرار می گیرد و با توجه به شاغل نبودن بخش زیادی از این قشر، شرایط روز به روز بیشتر می شود. روز به روز نامطلوب

هزینه های اقامت محلی از یک سو و هزینه های معمول زندگی از سوی دیگر به کیفیت زندگی دانشجویان ضربه می زند. تورم به دانشگاه ها رسیده است و برای نگاه به وضعیت اقتصادی دانشجویان ابتدا باید دانشجویانی که با خانواده در زادگاه خود زندگی می کنند از گروه دانشجویانی که باید نفقه بپردازند جدا کنیم.

دانشجویانی که به صورت مستقل زندگی می کنند با مسائلی مانند هزینه های اسکان، خوراک و پوشاک و سایر هزینه های عمومی روزانه درگیر هستند که ارقام آن بسته به سبک زندگی و توانایی پرداخت افراد متفاوت است. اما نمی توان دانشجویان مستقل را آزاد دانست.

هزینه هایی مانند ایاب و ذهاب معمولی، کتاب و کتاب درسی، هزینه تحصیل (دانشگاه های غیردولتی) و مواردی از این قبیل در بین همه دانشجویان وجود دارد، اما ارقام مربوط به این هزینه ها برای هر دانش آموز بسته به شرایط و حتی رشته می باشد. به عقیده برخی، دانشجویان در رشته هایی مانند گرافیک و معماری باید بیش از سایرین در طول تحصیل هزینه کنند. دانشجویان این رشته ها صرف نظر از هزینه محل تحصیل خود باید هزینه های زیادی را برای تهیه وسایل مورد نیاز خود بپردازند.

گاهی این هزینه ها به چند میلیون در ماه می رسد که رقم قابل توجهی است. اگر این دسته از دانش آموزان را جدا از سایرین در نظر بگیریم، افزایش چند برابری قیمت کاغذ و کتاب در چند سال اخیر، هزینه رفت و آمد (حتی با وسایل نقلیه عمومی) و سایر امور روزمره زندگی عادی یک فرد غیرمجاز را می سازد. دانشجوی مستقل کمتر از 3 میلیون تومان حساب کنیم این رقم در حالی است که دانشجویان محل مشخصی برای درآمدزایی ندارند و کار برای دانشجویان با زندگی مستقل بسیار سخت تر و پرهزینه تر است.

کاهش امید به زندگی در بین جوانان

برزو حکشناس کارشناس اقتصادی به موضوع معیشت دانشجویان مرتبط با رویکردهای اجتماعی نگاه کرد و گفت: دانشجویانی که شاغل نیستند و جایی برای درآمد ندارند به ناچار از خانواده خود کمک می گیرند و این یک مشکل رایج است. شرایط در شرایطی سخت‌تر و بحرانی‌تر می‌شود که حتی پس از فارغ‌التحصیلی، کار و حداقل درآمد ثابت برای مردم در هاله‌ای از بلاتکلیفی است و هنوز مشخص نیست چه زمانی به درآمد مستقل می‌رسند.

وی تصریح کرد: نبود شغل و دستمزد پایین در ایران نسبت به روند معمول دنیا و شرایط نامناسب اقتصادی به طور کلی باعث کاهش امید به زندگی جوانان شده و در نهایت بار هزینه های آنها بر دوش خانواده باقی می ماند. بدیهی است که این موضوع علاوه بر افزایش فشار مالی بر خانواده ها، ابعاد اجتماعی و پیامدهای مخربی را در پی خواهد داشت.

3 میلیون تومان در ماه غیر ممکن است

اگر سری به کتابفروشی های میدان الغبانال بزنیم، می بینیم که هیچ کتاب درسی دروس دانشگاهی زیر 100 هزار تومان قیمت ندارد. برای کتاب های تخصصی قطور و مهم این عدد گاهی به میلیون ها می رسد.

هزینه استفاده از وسایل نقلیه عمومی (بدون تاکسی) به طور متوسط ​​4 هزار تومان است و در خوش بینانه هر دانش آموز باید مبلغی در حدود 200 هزار تومان برای سفر با مترو و اتوبوس بپردازد.

در پایتخت کمتر از 100 هزار تومان نمی توانید غذای گرم تهیه کنید و اگر خوش شانس باشید، دانشجویان می توانند با حدود یک پنجم قیمت بازار آزاد که ماهیانه حدود 600 هزار تومان است، از فودکورت دانشگاه غذا تهیه کنند. هزینه های دیگری مانند پشتیبانی تلفن همراه و بسته های اینترنتی که برای دانش آموزان حیاتی است، ماهیانه حدود 100 تا 150 هزار تومان هزینه دارد. اگر هزینه های معمول و جاری را در نظر بگیریم به مبلغ تقریبی حداقل 3 میلیون تومان در ماه برای حمایت دانشجویی می رسیم.

پرداخت این ارقام برای دانشجویی که هنوز منبع درآمدی ندارد و از بازار کار پیش روی خود مطمئن نیست، تنها با درخواست کمک از خانواده امکان پذیر نیست. اگر به این اعداد هزینه شهریه و برای دانشجویان مستقل هزینه زندگی را اضافه کنیم، متوجه بار مالی فعلی زندگی معمولی دانشجو می شویم.