حقوق بایرام کارگر چه زمانی مشخص می شود؟

حقوق بایرام کارگر چه زمانی مشخص می شود؟

به گزارش اقتصاد 24، از سوی دیگر باید توجه داشت که وقتی از تعطیلات کارگری صحبت می شود، از بخش بزرگی از کارگران ایرانی صحبت می شود؛ در حالی که در این میان از تعطیلات کارگران ایران استفاده می شود. در واقع، این شامل منشی ها تا کارمندان شرکت های خصوصی و تقریباً همه شهروندان حقوق بگیر می شود.

البته باید به خاطر داشت که کارمندان در ماه های عادی سال درآمد نسبتاً بهتری دارند اما دولت معمولا مرخصی آنها را به عنوان رقم ثابتی در حساب های بودجه سنواتی در نظر می گیرد. برای کارگران مشمول قانون کار، قانون تعاریف خاصی در خصوص مرخصی و پاداش پایان سال دارد.

مصوبه عید فطر چیست؟
«قانون تعیین بایرام و پاداش سالیانه کارگران شاغل در کارگاه‌های تحت پوشش» مصوب 1370، تکالیف و الزامات پرداخت بایرام به کارگران بخش‌های مختلف اقتصاد را مشخص کرد. طبق تنها ماده این قانون، «کلیه کارفرمایان کارگاه های مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود معادل شصت روز آخرین حقوق به عنوان مرخصی و پاداش یک سال کار پرداخت کنند. مبلغ پرداختی به هر یک از کارکنان نباید از معادل نود روز حداقل دستمزد روزانه قانونی تجاوز کند.

بنابراین طبق این قانون، آستانه قانونی عیدی معمولاً 60 روز حداقل دستمزد است و هیچ کارگری نباید کمتر از این میزان عیدی دریافت کند. اما سقف کمکی که در این قانون 90 روز حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار است، طبق «عرف کارگاه» می تواند بیشتر باشد. این قانون که در سال 1370 به تصویب مجلس رسید، تأثیر گمرک کارگاهی را بر میزان شناسه پرداختی به کارگران شاغل به رسمیت شناخت. همچنین در تبصره 2 ماده واحد عیدی آمده است: «در کارگاه هایی که طبق روال جاری کارگاهی بیش از مبالغ فوق پرداخت می کنند، عرف کارگاهی حاکم خواهد بود».

طبق قانون کار جمهوری اسلامی ایران، حداقل عیدی هر کارگر نباید کمتر از 60 روز حقوق باشد. با توجه به افزایش حداقل دستمزد روزانه در سال 1402 به مبلغ یک میلیون و 769 هزار و 428 ریال، حداقل مبلغ قانونی عیدی سال 1402 نیز معادل 106 میلیون و 165 هزار و 680 ریال خواهد بود.

تنها ماده قانون کار می گوید که میزان حقوق عیدی کارمند نباید از 90 روز حداقل مزد روزانه تجاوز کند. بنابراین حداکثر عیدی 1402 که کارگران دریافت می کنند 159248520 ریال خواهد بود. نکته مهم دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد تأثیر عواملی مانند سابقه کار، عملکرد، سطح مهارت و تجربه کارگر و وضعیت اقتصادی کارگاه یا کارفرما است که در نهایی کردن مبلغ دقیق برای هر کارگر مؤثر خواهد بود.

حداقل عیدی پایان سال جاری که کارگران در اسفند ماه 1402 دریافت خواهند کرد معادل 106165680 ریال (با توجه به افزایش حداقل دستمزد روزانه کارگران در سال 1402 به مبلغ یک میلیون و 769 هزار و 428 ریال) خواهد بود. حداکثر عیدی معمولاً تا 3 برابر حداقل حقوق ماهیانه تعیین می شود. حدود 159,248,520 ریال.

آیا زمان پرداخت عیدی ثابت است؟
البته سقفی که هم اکنون تعیین می شود از سوی کارگاه ها یا کارفرما قابل تخطی است، اما طبق مجوز قانونی، سقف پایین این رقم هرگز نباید کمتر از رقم تعیین شده 10 میلیون و ششصد هزار تومان باشد. شرایط اقتصادی کشور بسیار ناچیز است که در خوشبینانه ترین شرایط می توان امیدوار بود که حقوق و مرخصی کارگران تا 29 اسفند پرداخت شود تا هیچ کارگری شرمنده خانواده خود نشود.

اما متاسفانه مشکل بزرگتر این است که برخلاف عیدی کارمندان، مستمری بگیران و دانشمندان که قطعا تا پایان بهمن ماه پرداخت می شود، زمان مشخصی برای پرداخت عیدی و گاهی حتی حقوق ماه آخر کارگران و کارگران مزدبگیر ایرانی وجود ندارد. . اگرچه از 29 تا 4 اسفند به طور سنتی این زمان در نظر گرفته می شود، اما بارها اتفاق افتاده است که عید بسیار دیرتر بوده و گاهی اوقات برخی از کارگاه ها و کارفرمایان آن را حتی بعد از سال تحویل داده و در فروردین ماه آن را پرداخت می کنند. برای شهروندان نیز عدم ضمانت قانونی برای پرداخت عیدی کارگران خود ایجاد خواهد کرد.

آیا دستمزد روزانه سهمی از کمک دارد؟
استفاده کارفرمایان از کارگران روزمزد برای نپرداختن حقوق قانونی کارگران و اجتناب از پرداخت حق بیمه این روزها افزایش یافته است. بسیاری از کارفرمایان دیگر اکنون کارگرانی را استخدام می کنند که هر روز ماه ها یا حتی سال ها در کارگاه، شرکت یا مغازه خود کار می کنند. دلایلی که متأسفانه با توجه به بحران های عظیم اقتصادی گاهی باید چنین رویکردی اتخاذ کرد، منطقی و معقول به نظر می رسد. رکود و کاهش درآمد، محدودیت بیمه، مالیات بالا و… اما مشکل اینجاست که در هر صورت کاسه و کوزه این مشکلات بر دوش کارگران روزمزد می افتد و آنها هستند که باید تاوان همه این مشکلات را بدهند.

در این میان دغدغه کارگران روزمزد حقوق آنهاست. متأسفانه از حقوق و مزایای خود اطلاعی ندارند. آنچه این کارگران اغلب می گویند این است که قانون راه حلی برای مشکلات ما ندارد. حال تصور کنید با اوضاع نابسامان حقوقی این کارگران، تکلیف دیگر عید بیش از گذشته مشخص است. این کارگران از هیچ گونه مزایای قانونی برخوردار نیستند و در بهترین حالت با رعایت انصاف و عدالت کارفرما می توانند برای شناسنامه خود رقمی دریافت کنند.