خرید بیش از 4 قرص نان با یک کارت بانکی ممنوع شد + عکس

خرید بیش از 4 قرص نان با یک کارت بانکی ممنوع شد + عکس

بر اساس اعلام اتحادیه تولیدکنندگان نان، شهروندان از خرید بیش از چهار قرص نان با یک کارت بانکی منع شده و باید از دو کارت بانکی استفاده کنند که این امر موجب سردرگمی شهروندان شده است. نکته ای که سنگک و اتحادیه نانوایان سنتی منکر آن نشدند.

به گزارش عرش آنلاین ایرنا نوشت: چندی پیش برخی از نانوایی ها اعلام کردند بر اساس ابلاغیه اتحادیه نانوایان، شهروندان از خرید بیش از چهار قرص نان با یک کارت بانکی منع شده اند و برای خرید بیش از چهار نان باید. استفاده از دو کارت بانکی این اقدام موجب آشفتگی و نگرانی شهروندان شد.

بررسی ها نشان می دهد که این اتفاق پس از بازار سیاه آرد و نان رخ داده است که باعث شد برخی افراد به دنبال سودجویی باشند. از این رو در ماه های اخیر عده ای با سوء استفاده از قیمت پایین نان در کشور، نان مورد استفاده در سبد خانوار را به نان خشک تبدیل کرده و با قیمت چند برابر به دامداری ها می فروشند و سود قابل توجهی کسب می کنند. .

اتحادیه نانوایان در برخی از استان ها محدودیت هایی را اعمال کرد و مردم را مجبور کرد بارها برای مصرف روزانه خود به نانوایی ها مراجعه کنند یا دو کارت بانکی همراه داشته باشند که این امر مردم را با مشکل مواجه کرد.

پیگیری ایرنا از نانوایی ها نشان می دهد که برخی نانوایان معتقدند استفاده از کارت های بانکی متعدد به آنها امکان می دهد تا سهمیه آرد بیشتری را دریافت کنند که توسط دستگاه های نظارتی نیز قابل پیگیری است.خرید بیش از 4 قرص نان با یک کارت بانکی ممنوع شد

خبرنگار ایرنا برای روشن شدن این موضوع بارها با اتحادیه سنتی نانوایان و سنگک تماس گرفت و پاسخگوی سوالات مذکور نشد و این اتحادیه مشکل استفاده از دو کارت بانکی برای بیش از 4 نان را تکذیب نکرد اما در همین راستا بازرسی انجام شد، نداد بی پاسخ ماند و سوال این است که آیا اتحادیه تولیدکنندگان نان حق محدود کردن فروش نان را دارد؟ و مبنای قانونی این اتحادیه برای اعمال چنین محدودیتی چیست؟خرید بیش از 4 قرص نان با یک کارت بانکی ممنوع شد

با وجود تلاش های دولت سیزدهم برای تثبیت قیمت و دسترسی آسان مردم به نان، همچنان تخلفاتی در حوزه آرد و نان وجود دارد. در حالی که اجرای طرح هوشمند یارانه نان و آرد برای جلوگیری از برخی تخلفات از جمله قاچاق آرد، گران فروشی، کاهش وزن ریش، کوچک شدن نان انجام شد، اما همچنان برخی نانوایی ها این تخلفات را انجام می دهند و برخی دیگر از ثبات قیمت نان سوء استفاده می کنند. انحراف نان در مقادیر زیاد برای مقاصد دیگر، از جمله دام.

دولت طی 1.5 سال گذشته با تجهیز نانوایی ها به دستگاه کارتخوان هوشمند و اخیراً راه اندازی سامانه پایش آنلاین نانوایی های کشور، تقویت نظارت بر مصرف آرد و نان را در دستور کار خود قرار داده تا جایی که در یارانه نان و آرد هوشمند. در سامانه، تمامی داده های خرید و فروش و معاملات نانوایی های سراسر کشور قابل تجمیع و رصد و شناسایی تخلفات در این زمینه است.خرید بیش از 4 قرص نان با یک کارت بانکی ممنوع شد

بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، هر عدد نان بربر ساده به وزن 600 گرم 2500 تومان، سنگک معمولی به وزن 650 گرم 3000 تومان، تافتون سنتی 250 گرم 1200 تومان، تافتون گردان دوار. 220 گرمی 1000 تومان و لواش و تافتون ماشینی به وزن 160 گرم 500 تومان.

بر اساس طرح هوشمند یارانه آرد و نان، میزان آرد عرضه شده به نانوایی ها با توجه به تعداد نان های فروخته شده محاسبه و در اختیار شهروندان قرار می گیرد و بر تعداد فروش نان و تراکنش های کارتی قابل رصد است. این بدان معناست که دولت تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا آرد عرضه شده به نانوایی ها به جز نان مصرفی شهروندان، از مسیرهای غیرقانونی مانند قاچاق آرد، دامداری ها و غیره نرود. این اقدام دولت باعث کاهش ضایعات نان شد، از این رو «سید احسان خاندوزی» وزیر اقتصاد یکشنبه گذشته در مراسم ارائه دستاوردهای طرح ملی حمایت هوشمند از نان گفت: با اجرای آرد و طرح. برای نان هوشمند حدود 1.5 میلیون تن از مصرف آرد کاسته می شود که معادل 27 هزار میلیارد تومان صرفه جویی در هزینه های ملی است.

البته برخی نانوایی ها همچنان مرتکب تخلف می شوند مانند قرار دادن نان در کشوی سفره با دستگاه های کارت خوان هوشمند و جمع آوری مقدار نان از افرادی که دارای کارت خوان معمولی هستند و یا برخی از نانوایی ها دستگاهی را در کنار آرد و یک دستگاه خوان را به صورت عمومی در کارت های هوشمند نمایش می دهند. برای نان ژست دیگری می گذارند و از طریق آن پول می گیرند تا نان بخرند که تخلف است.