خسارت میلیاردی رسوب سدهای گلستان/ هیچ رودخانه ای در گلستان آب ندارد


ساعت: 14:54
تاریخ ارسال: 05/12/1401
کد خبر: 1887690

سید محمد حسینی گفت: رسوبات در دامنه ها و همچنین فاضلابی که به بستر رودخانه ها ریخته می شود در هنگام سیلاب به پشت سدهای استان می رسد و این مشکل باعث کاهش حجم آبگیری سد می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از گلستان ما ؛ سید محمد حسینی مدیرعامل آب منطقه ای استان گلستان به مناسبت روز خبرنگار از تحریریه «گلستان ما» بازدید کرد و در این بازدید به سوالات خبرنگاران این مجموعه پاسخ داد.

مدیرعامل آب منطقه ای استان گلستان گفت: 3 هزار و 200 کیلومتر رودخانه در استان شناسایی شده است و در حال حاضر به جز طغیان رودخانه اترک، تمامی رودخانه های استان خشک هستند.

حسینی تصریح کرد: برای عدم ورود به رودخانه ها و حوزه های آبخیز نقشه برداری و بررسی سطح بستر انجام دادیم و قبل از 1400 سال 1400 کیلومتر نقشه رودخانه ساخته شد.

وی افزود: در سال گذشته نیز هزار کیلومتر از رودخانه های استان را نقشه برداری کردیم که امیدواریم با اعتبارات سال های 1401 و 1402 بتوانیم بررسی های بستر رودخانه های استان را تکمیل کنیم.

این مسئول گفت: گشت های بازرسی در استان برای جلوگیری از تصرفات راه اندازی شده و از طریق این گشت ها نزدیک به 500 هکتار از اراضی حذف شده است.

حسینی به طرح جامع مدیریت سیلاب گلستان اشاره کرد و گفت: این طرح از سال 1384 آغاز شده است و توجه می تواند منجر به مدیریت سیل شود.
وی به اراضی شیبدار اشاره کرد و گفت: 110 هزار هکتار اراضی شیبدار در استان داریم که بخشی از آن کشاورزی نامرغوب است و به دلیل نوع خاک این اراضی، شاهد مشکل رسوب گذاری در رودخانه ها و سدها هستیم. بنابراین ظرفیت سدهای استان که در سال 1401 بالغ بر 86 میلیون مترمکعب بوده است به دلیل این رسوبات و تخلیه فاضلاب شهری به رودخانه ها به 43 میلیون مترمکعب رسیده است و این مشکل است تا زمانی که سه هزار میلیارد هزینه کنیم. تومان برای ساخت چنین سدی.

این مسئول درباره لزوم اجرای طرح جامع مدیریت سیلاب گلستان گفت: با وجود چنین طرحی شاهد هستیم که سازه پل ها به صورت نردبانی با یک ستون ساخته شده است و این از اساس اشتباه است و این پل ها را آسیب پذیرتر می کند. به سیل و باید انجام شود گروه مهندسی باید بیشتر با ما هماهنگ باشد.

حسینی افزود: بدون هماهنگی شاهد عبور لوله های فیبر نوری یا گاز از بستر رودخانه بوده ایم و در حین لایروبی گاهی آسیب هایی در این قسمت رخ می دهد که منجر به قطع برق و اینترنت می شود.

این مسئول افزود: از 3 هزار و 200 کیلومتر رودخانه استان گلستان، 200 کیلومتر نیاز به فنس کشی دارد و نزدیک به 500 نقطه را در نظر داشتیم که 80 مورد آن تاکنون انجام شده است.



انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید