داستان ناتمام پولشویی در ایران; سر بابک زنجانی هم کلاه گذاشتند!

داستان ناتمام پولشویی در ایران;  سر بابک زنجانی هم کلاه گذاشتند!

10 سال از دستگیری دلالی که مبلغ کلان را به شرکت نفت پس نداد و به اعدام محکوم شد می گذرد و هنوز معلوم نیست دو میلیارد و 700 میلیون دلار ایران کجاست؟

رویداد۲۴ مهرداد خدیر در عصر ایران نوشت: در دهمین سالگرد دستگیری بابک زنجانی جدا از اینکه حکم اعدام وی پس از ۷ سال اجرا می شود، دو سوال مهم دیگر برای کارشناسان و افکار عمومی و رسانه ها مطرح می شود: اول. ، اون 2.7 میلیارد پول دلار کجاست و حتی اگه بدونه و بخواد میتونه برگردونه یا نه؟ دوم، سوالی که معاون اول سابق رئیس جمهور اخیراً گفت: “چه کسی پشت آن بود؟” زیرا واقعاً باورنکردنی است که یک جوان ناشناس می تواند بدون هیچ حمایتی این کار را در آن زمان انجام دهد.

امروز 10 سال از بازداشت بابک زنجانی در 18 دی ماه 1392 می گذرد. ​​جوان گمنامی که در شرایط تحریم دوران احمدی نژاد با ادعای ارتباط با برخی بانک ها در خارج از تحریم، اما در عوض بازگشت، دلالی فروش نفت ایران را داشت. پولی که به شرکت ملی نفت ایران می دهد، در تجارت های بزرگ و پولشویی دست دارد.

با روی کار آمدن دولت حسن روحانی در سال 1392 و بازگشت بیژن نامدار زنگنه به وزارت نفت، شرکت ملی نفت ایران از وی شکایت کرد و بابک زنجانی در 9 دی ماه 1392 بازداشت شد.

دو سال و دو ماه بعد در حالی که اقتصاد ایران در حال تنفس در حال ورود به دوران پسا برجام بود، حجت الاسلام محسنی اجیعی به عنوان سخنگوی قوه قضائیه در ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ او و دو نفر دیگر را به اعدام محکوم کرد. ضمن رد مالکیت شاکی (شرکت ملی نفت ایران) اعلام کرد.

این حکم در 22 آذرماه سال بعد (1395) تایید شد، اما اعدام وی باعث صرفه جویی 2.7 میلیارد دلاری نشد، بنابراین ترجیح دادند برای بازگرداندن وجه اعدام نشوند. از سوی دیگر احتمالاً شنیده است که دادستان کل کشور گفته است تا زمانی که مال برگردد حکم اجرا نمی شود و در آن شرایط شاید هرکسی که جای بابک زنجانی بوده شک می کرد که اگر برگردد. پول، جانش هم مال او می شود، دریافت می شود و چرا باید این کار را بکند؟

حجت الاسلام احمد مرتضوی، رئیس دیوان عالی کشور سپس اعلام کرد که حکم اعدام قطعی است، اما در صورت همکاری و بازگشت وجه، حکم تخفیف خواهد یافت. یعنی اگر بخواهد جانش را حفظ کند، پول را برگرداند.

در این بین البته مقداری از اموال منحل شد اما او همچنان یک بدهکار بزرگ است. برای اینکه بفهمید معمای بابک زنجانی چقدر پیچیده است، کافی است سخنان هفته گذشته اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور سابق را نقل کنیم.

جهانگیری شنبه گذشته 12 دی 1402 گفت:

«وقتی به عنوان معاون اول رئیس جمهور گفتم ماجرای بابک زنجانی نماد فساد و بزرگترین فساد قرن و حتی تاریخ است، برخی بزرگان به من انتقاد کردند که چرا این حرف را زدی؟ جواب دادم: با دقت و قاطعیت گفتم، چون چنین است. 2.7 میلیارد دلار پول نفت به بابک زنجانی داده شد در حالی که بیش از یک میلیارد دلار نقد بود. البته تعداد از این هم بیشتر است. بابک زنجانی دستگیر و محاکمه شد و حکم اعدام وی در دیوان عالی کشور صادر و تایید شد.

در آن زمان با همه بحث کردم که مهم این است که دولت 2.7 میلیارد دلار را برگرداند. چون پول هر ملتی در ایران است. باید مشخص شود چه کسانی پشت بابک زنجانی هستند اما هیچکس نفهمید چه کسی پشت بابک زنجانی است. از جمله من که رئیس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی بودم.

نفهمیدم کی پشتش بود آقای مهندس زنگنه وزیر نفت متوجه نشد پشت سرش کیست. اگر 100 جلسه دادگاه طول می کشید تا این موضوع مشخص شود، باید برگزار می شد.

با گذشت 10 سال از حبس و بیش از 7 سال پس از تایید حکم اعدام وی، سوال اصلی این نیست که چرا وی هنوز اعدام نشده است، زیرا افکار عمومی در ایران دیگر مانند سال های اولیه اعدام برای اعدام هیجان زده نیست. انقلاب. و چاره آن در دادگاه های مچ پا دیده نمی شود و فقط در مواردی مثل باشگاه شبانه مشهد مردم به دنبال اعدام هستند تا هر چه زودتر این انگ رفع شود.

زیرا در مورد بابک زنجانی کشف دو سوال مهمتر است: اول اینکه پول 2.7 میلیارد دلار کجاست و اگر می داند و می خواهد می تواند آن را پس بدهد یا خیر؟ دوم، آنچه معاون اول رئیس جمهور سابق گفت: چه کسی پشت آن است؟ چون باور کردنی نیست که او بتواند بدون هیچ حمایتی این کار را انجام دهد.

ماجرای بابک زنجانی حتی با ماجرای فساد اخیر دباش چای متفاوت است. زیرا در اینجا مشخص است که ارز دولتی گرفته اند و سود کلان تبدیل به ارز آزاد مشمول واردات چای و ماشین آلات است و گفته می شود با فروش ملک مطالبات را پس می دهند.

داستان بابک زنجانی اما ابتدا به موضوع پول نفت می پردازد. نه وام و تسهیلات و ارز دولتی. پول اولیه ای که برای دور زدن تحریم ها به او پرداخت شده است باید برگردانده شود. دوم اینکه پول کجاست و اصلا پول هست یا سر بابک کلاه گذاشتند و سوال سوم و مهم این است که پشت سر بابک زنجانی چه کسی بود؟