در اینجا زنان هنگام زایمان می میرند

تقریباً 40 درصد از زنان افغان در خانه زایمان می کنند، اما این تعداد در مناطق دورافتاده به 80 درصد می رسد، جایی که آنها اغلب با کمک مادرشوهر یا رئیس قبیله خود، اما گاهی به تنهایی این کار را انجام می دهند.

زبیده از روستا به خوست در شرق افغانستان سفر کرد تا در یک زایشگاه به دنیا بیاید، زیرا از سرنوشتی بسیار رایج در میان زنان باردار افغان می ترسید – مرگ او یا مرگ فرزندش.

او در میان جمعیت ناآشنا در بیمارستانی که توسط سازمان خیریه پزشکی بین‌المللی پزشکان بدون مرز اداره می‌شود، دراز کشیده بود. نوزاد ضعیف او در همان نزدیکی در گهواره ای آهنی دراز کشیده بود. چشمان کودک برای دفع بدی کشیده شد.

زبیده که سن خود را نمی داند می گوید: اگر در خانه زایمان می کردم ممکن بود برای من و بچه عارضه ایجاد شود.

همه زنانی که در بیمارستان بستری می شوند چندان خوش شانس نیستند.

ترزا تویزابینگر، رئیس بخش زنان و زایمان در بیمارستان پزشکان بدون مرز در خوست، گفت: “گاهی اوقات ما بیمارانی را دریافت می کنیم که برای نجات جان خود خیلی دیر مراجعه می کنند.”

این مرکز سالانه 20000 نوزاد را به دنیا می آورد که حدود نیمی از نوزادان متولد شده در این استان است و فقط حاملگی های پرخطر و پیچیده را شامل می شود که بسیاری از آنها مادران غربال نشده را شامل می شود.

ترزا گفت: نجات جان ها برای ما چالش بزرگی است.

او و حدود 100 قابله در این کلینیک در خط مقدم مبارزه برای کاهش مرگ و میر مادران در افغانستان هستند، جایی که هر تولدی خطرات زیادی را به همراه دارد.

استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در این ماه گفت که افغانستان یکی از بدترین نرخ‌های مرگ و میر مادران در جهان را دارد و هر دو ساعت یک زن جان خود را از دست می‌دهد.

وزارت صحت عامه افغانستان به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ نداد.

بر اساس آخرین داده های سازمان جهانی صحت (WHO)، از سال 2017، به ازای هر 100000 تولد، 638 زن در افغانستان جان خود را از دست داده اند، در حالی که این رقم در ایالات متحده آمریکا 19 است.

مدیر کمیته غیرانتفاعی نروژی افغانستان (NAC) گفت که آنها به ازای هر 100000 تولد در مناطق دورافتاده کشور شاهد 5000 مرگ مادران بوده اند.

از زمانی که طالبان به قدرت رسیده اند، بسیاری از زنان حرفه ای افغانستان را ترک کرده اند.

فیلیپ ریبیرو، مدیر کل سازمان پزشکان بدون مرز در افغانستان، گفت که دسترسی یک زن به مراقبت های دوران بارداری و پس از زایمان [همیشه] خیلی پیچیده بود و امروز حتی پیچیده تر شده است

وی گفت: مردان زنان را بر دوش خود حمل می کنند و زنان در تلاش برای رسیدن به بیمارستان در کوهستان جان خود را از دست می دهند.