بلای خشکسالی بر باغ های لرستان / درختان ایستاده می میرند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سفیرافلاک، با تشدید خشکسالی در استان لرستان رودخانه ها تخلیه شده و در نتیجه این خشکسالی مزارع و باغ ها تشنه تر از گذشته شده و باغداران بیم آن دارند که باغ های قدیمی و چند ساله شان بمیرد.

رودخانه کشکان، پربارترین رود لرستان که روزگاری مزارع و باغات این منطقه را آبیاری می کرد، اکنون در منطقه پلدختر 95 درصد کوچک شده و چهره سنگی آن شکوه را از دست کشاورزان و باغداران گرفته است.

این روزها همه باغات لرستان در معرض خشکسالی قرار دارند به همین دلیل در پلدختر که جنوبی ترین و گرم ترین شهرستان لرستان است و قطب انجیر ایران محسوب می شود وضعیت آبیاری باغات بحرانی شده و اقدامات اضطراری انجام شده است. دستورالعمل هایی برای نجات آنها از نابودی

اما همانطور که می دانید بخشی از این کمبود آب ناشی از اثرات خشکسالی است و بخشی نیز مربوط به استفاده نادرست کشاورزان و باغداران از منابع آبی است که این تنش آبی را به دلیل عدم رعایت قوانین جدی تر می کند. الگوی کشت با مدیریت قوی تر وارد کار شوید و این مشکلات را یک بار برای همیشه حل کنید.


1e90af73 d6b3 4c7b a570 8ad7fd207734 خبر خاکستری



باغ های لرستان در معرض خشک شدن هستند

محمدحسن کیانی فر مدیر باغبانی جهاد کشاورزی لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک گفت: با توجه به وضعیت خشکسالی تمامی باغات لرستان در معرض خشکسالی قرار دارند.

وی با بیان اینکه رودخانه سیمره تقریباً در حال خشک شدن است، تصریح کرد: رودخانه کشکان نیز در پایین دست خود به دلیل برداشت در حال خشک شدن است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه بیش از 3 هزار و 500 هکتار باغ انجیر در پلدختر وجود دارد گفت: این باغات در سال های اخیر بیش از حد توسعه یافته و باغداران بدون توجه به میزان آب موجود در منطقه اقدام به کاشت درخت می کنند. که ظرفیت آب ربطی به سطح توسعه ندارد.

وی با تاکید بر اینکه سیستم آبیاری باغات نادرست است و شرایط منطقه را برآورده نمی کند، گفت: از یک سو همه این مشکلات نتیجه خشکسالی و کم آبی است که در دو سال گذشته اتفاق افتاده است.


لزوم توسعه سیستم آبیاری تحت فشار در باغات

کیانی فر گفت: امسال در استان خشک شدن حاد درختان نداشتیم که البته برخی از آنها یا توان خرید آب نداشتند و یا به دلایلی درصد بسیار کمی از باغاتشان شاید کمتر از یک یا دو هکتار خشک شد. ، اما بقیه باغ ها هنوز پیچ و تاب دارند. اما یک اتفاق بزرگ باید بیفتد، یکی توسعه یک سیستم آبیاری تحت فشار به ویژه در زیر سطح منطقه است، به این معنی که نگاه باغبان به این آبیاری غرقابی باید تغییر کند، زیرا نیاز زیادی به کانال و لوله کشی و لوله کشی وجود دارد. برخی از لوله ها فرسوده شده اند.

وی تصریح کرد: میزان لوله، پمپ و ایستگاه پمپاژ مورد نیاز مشخص شده و درخواست وام باغاتی که به شدت در معرض خشکسالی هستند به اداره مدیریت بحران استان لرستان ارسال شده است، اما متاسفانه در این زمینه اقدام قابل توجه و معناداری صورت نگرفته است. بحث کمک است و خود سازمان جهاد کشاورزی اعتباری در این زمینه دریافت نکرده است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی لرستان تصریح کرد: برای حداقل رفع مشکل خشکسالی باغات استان و استفاده حداکثری از آب باران به 100 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.


f75d5d83 91d8 4d34 87ed b1e90dc9d267 خبر خاکستری



حل مشکل باغ 100 میلیارد اعتبار نیاز دارد

با تاکید بر اینکه سیستم های حوضه آبریز همه درختان حتی درختان آبی باید اصلاح و تکمیل شود تا هر چه بیشتر در خاک نفوذ کند، برداشت آب، پمپ و برق پمپ حداقل 100 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

کیانی فر گفت: باید در بین دستگاه های ذیربط استان همت جمعی شود تا از هر طریق ممکن به حل مشکل کمک شود.

آنچه مسلم است با وجود خشکسالی، عدم مدیریت صحیح آب و کشت محصولات آب دوستی مانند برنج در بالادست رودخانه ها و همچنین نبود زیرساخت های لازم باعث وضعیت آب در لرستان شده است. بحرانی شود تا قبل از حاد شدن شرایط، مردم الگوی مصرف آب را رعایت کنند و مسئولان با برنامه ریزی مناسب و تخصیص اعتبارات اقدامات لازم را انجام دهند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید