دولت انقلابی رکورد تورم 81 ساله ایران را شکست

دولت انقلابی رکورد تورم 81 ساله ایران را شکست

بر اساس شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی بانک مرکزی، تورم در پایان فروردین ماه سال 1402 به رقم بی سابقه 69 درصد رسید و این بدان معناست که رکورد تورم از سال 1321 در زمان اشغال متفقین در دولت سیزدهم و توسط سیدابراهیم رئیسی شکسته شده است. در گزارش‌های رسمی، قیمت مواد غذایی تنها 79 درصد افزایش یافته است، به این معنی که دولت می‌گوید متوسط ​​غذایی که برای خانواده خود می‌خرید در مقایسه با فروردین 1401 تنها 79 درصد افزایش یافته است. سؤال این است که آیا اینطور است؟ به گفته بسیاری از افراد، این پرتفوی بیش از 100٪ رشد کرده است.

در سال 1321 در شهریور که احمد قوام به نخست وزیری رسید در نشست خبری خود یک قرص نان روی میز گذاشت و گفت مشکل من این است که اگر بتوانم نان مرغوب را در اختیار همه ایرانیان قرار دهم مشکلات دیگر خواهد بود. حل کرد. در آن زمان با وجود شعارهای برخی معترضان یا مرگ یا نان، بر اساس برآوردهای متفقین، تورم از 60 درصد فراتر نمی رفت و از آنجایی که اقتصاد ایران در تحریم نبود، سرانجام با همکاری متفقین، نان تهیه شد. و سایر اقلام وارد کشور شد و بدترین تورم تاریخی کشور فروکش کرد.

پس از انقلاب اگرچه به دلیل تقویت برخی سیاست ها، تعداد تحریم ها افزایش یافت و در نتیجه نرخ تورم در کشور افزایش یافت، اما نرخ تورم شیب صعودی آرامی داشت. تورم در سال 1969 تنها 9 درصد بود. در سال 1975 حدود 23 درصد، در سال 1985 زیر 12 درصد و در سال 94 تورم 11.2 درصد ثبت شده است.

در 2 سال گذشته اما این شاخص صعودی شیب بسیار تندی داشته و به گفته کارشناسان در پایان سال 1401 و ابتدای سال جاری شدت قابل توجهی پیدا کرده است. از این رو بانک مرکزی و مرکز آمار در اقدامی عجیب از انتشار آمار تورم خودداری کردند. در نهایت مرکز آمار آمار سانسور شده نرخ تورم را منتشر کرد و بانک مرکزی نیز مجبور به انتشار جزییات آمار تورم شد. بر اساس شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی بانک مرکزی، تورم در پایان فروردین ماه سال 1402 به رقم بی سابقه 69 درصد رسید و این بدان معناست که رکورد تورم از سال 1321 در زمان اشغال متفقین در دولت سیزدهم و توسط سیدابراهیم رئیسی شکسته شده است.

محسن کبادلو پژوهشگر حوزه اقتصاد و تورم در گفتگو با آفتاب نیوز گفت: متاسفانه نگاه مسئولان به این رویداد تاسف بارتر از نرخ تورم است. رئیس محترم سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه تورم پایان برنامه هفتم توسعه 9.5 درصد گزارش شده است. ببینند دولت در این 2 سال چه کرده و بگویند بر اساس کدام برنامه و استراتژی و زیرساخت های اقتصادی می خواهید تورم را از نزدیک به 50 درصد به زیر یک پنجم برسانید؟ وزیر اقتصاد نیز اخیراً بیشتر اضافه برداشت های بانکی کشور را فقط برای بانک های خصوصی اختصاص داده و بانک های دولتی تحت امر خود را از این معضل مستثنی کرده است، قطعاً این نوع نگاه و توجیهات نمی تواند سازنده باشد. تورم یک هیولای هفت سر است که هدفش آبرو و حیثیت و آبروی شهروندان است، هر پدری که به خاطر افزایش چند هزار تومانی قیمت ها شرمنده خانواده اش باشد قربانی تورم است، مقصر این مشکل همان شرایط بین المللی از سیاست همین کارکنان شکل گرفته است.

وی افزود: در گزارش های رسمی، قیمت مواد غذایی تنها 79 درصد افزایش داشته است، یعنی طبق اعلام دولت، میانگین غذایی که برای خانواده خود خریداری می کنید نسبت به فروردین 1401 تنها 79 درصد افزایش داشته است. به گفته بسیاری از افراد، این پرتفوی بیش از 100٪ رشد کرده است.

این پژوهشگر اقتصادی گفت: نحوه تعامل مسئولان با موضوع تورم باید شفاف باشد، من صحبت های آنها را در زمینه تورم به صورت ویژه دنبال می کنم، به عنوان مثال آقای حسینی معاون رئیس جمهور گفت که برنامه دولت برای دولت را محدود کرد و افزایش تولید به وزارتخانه ها ابلاغ شد. تموم شد هر چی سرچ کردم اثری از این برنامه پیدا نکردم امیدوارم این برنامه مثل 7000 صفحه برنامه آقای رئیسی نباشه. تورم با وعده های درمان و برنامه نویسی و هدر دادن کاغذ درمان نمی شود، مردم باید سیگنال های قاطعی دریافت کنند. باید اتفاقات عملی و واقعی بیفتد، رفع تحریم ها، حل مشکل FTAF، کاهش هزینه های دولت و رفع نارضایتی بانک ها در کنار کاهش تولید نقدینگی که می تواند تورم را کاهش دهد، نه وعده ها و شعارهای تکراری.

دیدگاهتان را بنویسید