آیا تورم دولت رئیس جمهور رکورد دولت هاشمی رفسنجانی را خواهد شکست؟

آیا تورم دولت رئیس جمهور رکورد دولت هاشمی رفسنجانی را خواهد شکست؟

در حالی که وزیر کشور مدعی کاهش نرخ تورم در ایران است و می گوید نرخ رشد تورم نسبت به زمانی که دولت را تحویل گرفتیم بسیار کاهش یافته است، اما گزارش مرکز آمار ایران نشان می دهد که ایران در فاصله کوتاهی قرار دارد. فاصله رسیدن به اوج تورم در دهه 1970

البته اظهارات وزیر کشور فاقد ارجاعات آماری است. اینها احساسات وزیر کشور است. وی در توضیح این ارزانی اشاره کرد که شخصا خرید می کند و بنابراین قیمت ها را می شناسد به همین دلیل به این نتیجه می رسد که نرخ تورم کمتر از ابتدای فعالیت دولت است.

اما گزارش مرکز آمار ایران حکایت متفاوتی از وضعیت تورم دارد. مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش خود از وضعیت عجیب و آشفته تورم مواد غذایی در ایران خبر داد. در ماه فوریه قیمت مواد غذایی به بیش از هفتاد درصد افزایش یافت. این اتفاق در حالی رخ داد که دولت سیزدهم مدعی بود که پیامدهای لغو ارز 4200 تومانی را معکوس می کند.

بالاترین تورم برای یکی از فقیرترین استان ها

گزارش مرکز آمار نشان می دهد که تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری معادل 52.7 درصد، بیشترین تورم نقطه به نقطه خانوار شهری مربوط به استان سیستان و بلوچستان (63.0 درصد) و کمترین تورم مربوط به استان بوشهر است. استان (46.2%). درصد). تورم نقطه به نقطه خانوار روستایی 56.7 درصد، بیشترین تورم نقطه به نقطه استان سیستان و بلوچستان (78.7 درصد) و کمترین آن مربوط به استان گیلان (49.2 درصد) است. بر اساس این گزارش، متوسط ​​نرخ تورم نقطه به نقطه مواد غذایی کشور 71.1 درصد است، اما این نرخ برای استان سیستان و بلوچستان به 90.4 درصد می رسد.

نرخ تورم نزدیک به بالاترین نرخ تورم در چهار دهه اخیر است

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، تورم بهمن ماه 47.7 درصد بوده است. بررسی ها نشان می دهد که بیشترین تورم در ایران در چهار دهه گذشته در سال 1374 رخ داده است که این نرخ بالای تورم ناشی از اجرای سیاست تعدیل و افزایش چشمگیر پروژه های عمرانی بوده است. بر این اساس در سال 1374 نرخ تورم در ایران به 49.3 درصد رسید. در شرایط فعلی تورم کشور 47.7 درصد است، بنابراین تورم از سال 1374 تاکنون تنها 1.6 درصد است.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که ماهیت تورم فعلی با تورم دهه 1970 متفاوت است. در دهه 1970، ایران با فشار شدید پروژه های عمرانی مواجه بود، اما در شرایط کنونی تورم مداوم و افزایش شدید هزینه های مواد غذایی، قدرت خرید کشور را مشخص کرده است. در گزارش مرکز آمار ایران تورم بهمن ماه 3.5 درصد برآورد شده است. به عبارت دیگر تورم خوراکی ها در بهمن ماه امسال 4.7 درصد و تورم غیرخوراکی ها 2.7 درصد بوده است. این نشان می دهد که فشار بر مخارج جاری خانوار در شرایط فعلی بسیار زیاد است. افزایش سهم هزینه مسکن در سبد خانوارها نیز باعث شده است که طبقه متوسط ​​و فقیر ایران با بحران بسیار شدیدتری نسبت به گذشته مواجه شوند.

احسان سلطانی، پژوهشگر اقتصادی، پیش از این در نوشته‌ای تاکید کرده بود: «بر اساس آمارهای دولتی، نرخ تورم سالانه مواد غذایی (غذا) در آبان 1401 به 63.4 درصد رسید که از زمان جنگ جهانی دوم بی‌سابقه است.

با نرخ تورم 61.1 درصدی مواد غذایی در مهر 1400، برای اولین بار در 13 ماه گذشته یا در یک دولت، مردم دو تکانه قیمت مواد غذایی را تجربه می کنند. در پنج سال گذشته قیمت مواد غذایی بیش از 7.5 برابر شده است که به معنای تورم سالانه 50 درصدی مواد غذایی یا وقوع ابرتورم قیمت مواد غذایی است. این ابر تورم غذایی در هیچ دوره تاریخی حتی در زمان اشغال کشور در جنگ جهانی دوم تجربه نشده است. اکنون نرخ تورم مواد غذایی در ماه فوریه از 71 درصد فراتر رفته است. به این ترتیب شوک تورمی قیمت مواد غذایی همچنان ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید