محمد هاشمی رفسنجانی: دولت رئیسی در عرصه اقتصاد و فرهنگ عملکرد خوبی نداشت

محمد هاشمی رفسنجانی: دولت رئیسی در عرصه اقتصاد و فرهنگ عملکرد خوبی نداشت

محمد هاشمی رفسنجانی رئیس سابق صداوسیما از دولت رئیس جمهور انتقاد کرد. هاشمی گفت: در حوزه فرهنگی و همچنین در حوزه اقتصاد دولت عملکرد خوبی نداشته است.

رویداد۲۴، محمد هاشمی رفسنجانی رئیس سابق صداوسیما با اشاره به عملکرد دولت ریاست جمهوری در این مدت گفت: دولت و مجلس وظایفی دارند که تک بعدی نیستند. آنها مسئول همه امور از فرهنگی گرفته تا بین المللی هستند و باید بتوانند در این زمینه به درستی اولویت بندی کنند. اکنون در کشور ما مشکلات اقتصادی و معیشتی بر همه چیز اولویت دارد.

وی ادامه داد: گزینه های دولت از نظر اقتصادی زیاد نیست. مثلاً در دولت اول آقای روحانی که می خواستند مشکل تولید را حل کنند، بررسی های متعددی انجام دادند و 50 میلیارد دلار ارز و سرمایه لازم بود تا سرمایه گذاری شود و بحث تولید رونق پیدا کند. بخش خصوصی و نه سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری آمدند. اما وقتی شرایط سیاسی مناسب نباشد، سرمایه گذار وارد نمی شود. همیشه گفته اند پول پایش را جای امنی می گذارد.

محمد هاشمی با بیان اینکه موضوع تولید، اشتغال و معیشت مردم به دلیل کمبود سرمایه نتوانسته رونق بگیرد، اظهار داشت: اکنون دولت تلاش می کند بیشتر بر روابط خارجی تمرکز کند و فکر می کنم اگر روابط خارجی بهبود پیدا کند، موضوع مطرح شود. سرمایه گذاری سرمایه گذاری خارجی در کشور از رکود خارج خواهد شد. طبیعتا سرمایه گذاری باعث تولید و اشتغال و رونق معیشت مردم می شود.

محمد هاشمی رفسنجانی ادامه داد: موضوع اقتصاد و معیشت مهمترین مسئله و اولویت مردم است و همه اعم از مردم و مسئولان نسبت به آن حساس هستند. رئیسی و دولتش نتوانستند رونق اقتصادی و رفاه کافی برای مردم ایجاد کنند. نظام جمهوری اسلامی موظف است 15 عنصر مذکور در سومین ماه قانون اساسی را در اختیار مردم قرار دهد. به همین دلیل دولت رئیس جمهور عملکرد خوبی نداشت و به دلیل ایجاد تنش در بعد سیاسی، نتوانستند سرمایه جذب کنند.

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه اقداماتی در حوزه سیاست خارجی انجام شده است، اظهار داشت: به عنوان مثال مذاکراتی که با عربستان انجام شد اقدامات خوبی است و باید ادامه یابد و روابط خود را با کشورهای خارجی بهبود و توسعه دهیم. مردم باید در شرایط امن، راحت و آرام زندگی کنند. زیرا مردم جنگ و تحریم را گذرانده اند و اکنون به صلح نیاز دارند. این یارانه برای مردم خوب نیست چون گدا نیستند. مردم دوست دارند کار کنند و شغل داشته باشند و با درآمد خودشان زندگی کنند. این یارانه جدا از زیر سوال بردن حیثیت مردم، مبلغ قابل توجهی نیست و نمی توان با آن کاری کرد. این کشور ثروتمند است و مردمش آبرومند هستند و باید در شرایط احترام، صلح و رفاه زندگی کنند، نه اینکه به عنوان کمیته امداد زندگی کنند، زیرا این برای آنها عزت ندارد.

هاشمی ادامه داد: در حوزه فرهنگی و همچنین در حوزه اقتصاد دولت عملکرد خوبی نداشت. درست است که حجاب باید به عنوان یک ارزش شرعی رعایت شود، اما همه گفته اند که ارزش های شرعی را نمی توان به زور بر مردم تحمیل کرد. مردم باید از صمیم قلب بپذیرند تا بتوانند این کار را انجام دهند. شما نمی توانید سر آنها را بزنید و به زور بگویید این کار را انجام دهید، اما این قانون کشور است و همه باید از آن تبعیت کنند. اما دولت در حوزه فرهنگ اصلا موفق نشد.

دیدگاهتان را بنویسید