دولت برای تأمین مسکن از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری اصفهان موج


علی صالحی تبار در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری اصفهان موج با تبریک آغاز دهه کرامت اظهار داشت: بر اساس آخرین برآوردها هم اکنون نزدیک به 6 میلیون تقاضای انباشته مسکن در کشور داریم و دولت نیز این موضوع را انجام داده است. هیچ راهی جز استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای تکمیل آنها وجود ندارد.

وی گفت: امسال با نوسانات اقتصادی در کشور و افزایش نرخ ارز و دلار قیمت مسکن افزایش یافته است. وی بیان کرد: در سال های اخیر هزینه افزایش تولید و قیمت مسکن افزایش چشمگیری داشته است و این امر باعث شده است که تولیدکننده دیگر نتواند هزینه ساخت را پوشش دهد در نتیجه در این مدت نیاز است حمایت از بخش خصوصی و همکاری بانک ها از جمله بانک مسکن بیش از گذشته احساس می شود.

یکی از اعضای هیئت مدیره خیریه سازندگان شاهین شهر و میمه گفت: کارشناسان و فعالان مسکن معتقدند مسکن هنوز با دلار 60 هزار تومانی امسال تطبیق پیدا نکرده است و اگر بخواهیم عادلانه با قیمت مسکن برخورد کنیم باید بپذیریم که قیمت مسکن. هنوز هم همان دلار 43 هزار تومان نشان داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه در آخرین گزارش بانک مرکزی، اگر دقت کنید، قیمت ها افزایش چندانی نداشته است; اما ثابت نبودن و 22 درصد افزایش نسبت به ماه گذشته به این معناست که مسکن کالایی است که هزینه تولید دارد و حتی در شرایط رکود قیمت آن بالا می رود.

صالحی تبار با بیان اینکه در سال 1402 مستاجران تورم بی سابقه ای را در بازار اجاره تجربه کردند به گونه ای که کارشناسان این مدت یکساله را سال سختی برای مستاجران نامیدند، گفت: اکنون باید شاهد سیاست های دولت از جمله پرداخت وام هایی باشیم. به عنوان وام مسکن برای امسال. چه تأثیری بر بازار اجاره و رهن مسکونی خواهد داشت و این بازار به کجا خواهد انجامید؟

وی ادامه داد: آمارها نشان می دهد که به طور متوسط ​​سالانه 350 هزار واحد مسکونی ساخته می شود

مدیرعامل شرکت انبوه سازان مسکن الماس تصریح کرد: دادن شعارها و وعده های زیبا نمی تواند کمکی به بازار مسکن کند. این روزها شاهد افزایش 45 درصدی هزینه های ساخت و ساز هستیم. مصالح ساختمانی گران شده و همین امر دلیل افزایش قیمت مسکن خواهد بود. اجاره تابعی از قیمت مسکن است و به هیچ وجه نمی توان این موضوع را نادیده گرفت.

وی خاطرنشان کرد: اخیرا بانک مرکزی در گزارشی رسمی آمار مربوط به تقاضای واقعی در طرح نهضت ملی مسکن را اعلام کرد. بر اساس این گزارش، آخرین آمار مربوط به متقاضیان واقعی طرح ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال براساس قانون جهش تولید مسکن معادل 793 هزار و 732 متقاضی واجد شرایط این طرح است. منظور از تقاضای واقعی آمار مربوط به این دسته از متقاضیان طرح ساخت یک میلیون مسکن در سال است که علاوه بر واجد شرایط بودن در این طرح دارای حساب باز و پرونده تکمیل شده و قرارداد پرداخت تسهیلات بانکی با آنها منعقد می شود.

صالحی تبار ادامه داد: اگر دولت بخواهد به اهداف خود در حوزه تامین مسکن به ویژه برای اقشار کم درآمد جامعه برسد، باید با پرداخت بلندمدت منابع را به بانک هایی مانند مکسان، ملی و ملت تزریق کند. وام و حتی اگر دو نسل باشد به نوعی می تواند گام های خوبی در جهت خانه دار شدن مردم بردارد.

وی تاکید کرد: دولت برای تامین مسکن باید بخش خصوصی را در کنار خود شناسایی کند. وی با بیان اینکه بدون همکاری با بخش خصوصی امکان تامین یک میلیون واحد مسکونی در سال وجود نخواهد داشت، تصریح کرد: اشتباهی که دولت سیزدهم انجام می دهد این است که راه های ورود نقدینگی به بازار به ویژه در بازار مسکن را کنترل می کند. . تورم و آمارهای بسته وجود دارد و همین عامل باعث شده تا شاهد رکود و افزایش قیمت در بازار مسکن باشیم.

مدیرعامل مسکن سازان الماس اصفهان با بیان اینکه من به عنوان یک کارشناس در حوزه ساخت و ساز، الگوی کشورهای حاشیه خلیج فارس را برای توسعه ساخت و ساز قبول ندارم، گفت: اما می توان از ظرفیت برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس الگو گرفت. مانند امارات، عمان و قطر از نظر جذب سرمایه گذاری.

جذب سرمایه گذار و تزریق منابع مالی برای ساخت و ساز مهم است، گفت: دولت می تواند به راحتی مبلغی را از محل درآمدهای نفتی برای جبران عقب ماندگی های صنعت ساختمان اختصاص دهد که این امر دست یافتنی و نتیجه خوبی برای توسعه، رشد و شکوفایی خواهد بود. یک بازار مسکن

صالحی تبار نگرانی دولت را نباید به اعلام آمار تورم گره زد و افزود: اکنون واقعیت های سفر مردم حکایت از کاهش قدرت خرید، افزایش قیمت مواد غذایی، افزایش قیمت مسکن، رهن و اجاره بها و افزایش قیمت مسکن دارد. رکورد بازار و غیره

وی با بیان اینکه امروزه بسیاری از تولیدکنندگان مسکن به دلیل کمبود شدید نقدینگی به تهاتر روی آورده اند، خاطرنشان کرد: این تهاتر به این دلیل است که تولیدکننده گزینه دومی ندارد و بیشتر یک تصمیم تحمیلی است و نه اصولی. همه.

مدیر عامل سازندگان خانه الماس انبوه وی با بیان اینکه طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره طرحی است که در مجلس یازدهم با همکاری وزارت راه و شهرسازی تصویب شده است، گفت: امیدواریم این طرح بتواند به ساماندهی بازار زمین، مسکن کمک کند. و اجاره در بهار. اما همانطور که در بالا اشاره کردم دولت باید از ظرفیت بخش خصوصی نیز استفاده کند و از نمایندگان جدید مردم در مجلس دوازدهم نیز انتظار داریم با تصویب قوانین حمایتی به حوزه مسکن در کشور توجه ویژه ای داشته باشند.

وی اظهار داشت: امروزه بانک ها به دلایل مختلف تمایلی به همکاری با تولیدکنندگان ندارند مسکن شرایط پرداخت ارزانی ندارند، گفت: اگر بانک ها به ما مسکن سازان و سازندگان برای اعطای تسهیلات پرداخت کمک کنند، بدون شک گام های مهمی برای جبران کمبود مسکن در کشور برداشته می شود.

یکی از اعضای اتحادیه کارفرمایان انبوه سازان استان اصفهان یکی دیگر از مشکلات تولیدکنندگان مسکن در کشور را عدم همکاری شهرداری ها برای تسهیل در صدور پروانه ساختمانی برشمرد و ادامه داد: شهرداری ها می توانند کارآمد باشند؛ شهرداری ها می توانند کارآمد باشند. اما در عمل چنین اتفاقی هرگز رخ نداد.

وی افزود: بهترین سازندگان ساختمان در اصفهان دارای معیارهایی مانند پایداری ساختمان و مدیریت انرژی، استفاده از فناوری‌های نوین و هوشمند در صنعت ساختمان، سرمایه‌گذاری در سازه‌های ناکارآمد یا محله‌های ضعیف، کیفیت طراحی و جذابیت بصری ساختمان‌ها هستند. الگوی ایرانی و اسلامی، اقدامات انجام شده برای افزایش سرعت فرآیند ساخت و ساز با استفاده از هوش مصنوعی، رعایت قوانین و مقررات شهرسازی و ساخت و ساز، مساحت زیربنای ساختمان های ساخته شده، بهبود پایداری ساختمان است. با کاهش وزن سازه و استفاده از بتن و مصالح با کیفیت و استاندارد و همچنین دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان تمام تلاش خود را برای همگامی با تکنولوژی روز دنیا به کار گرفته اند و این یک مزیت در صنعت ساختمان است.

صالحی تبار در پایان خاطرنشان کرد: شرکت انبوه سازان مسکن الماس معروف به الماس در خرداد ماه سال 1385 با بکارگیری نیروی متخصص شروع به کار کرد و با ساخت ساختمان های مسکونی تاکنون توانسته رضایت بیش از 1500 خانوار و بیش از بیش از آن را جلب کند. 1000 نفر که مستقیماً در حال ایجاد شغل هستند و اکنون به عنوان بخش خصوصی در تلاش هستند تا با ارائه بهترین امکانات اقشار فقیر و فقیر جامعه را صاحب خانه کنند.